Kesälomalla on tylsempää kuin työttömänä
Olen ollut nyt muutaman vuoden toistaiseksi voimassa olevassa työssä. Palkka on pienehkö, mutta kuitenkin sen verran, että sillä pärjää. Ensi viikolla lähden sukulaisia auttelemaan, se on sitten taas vähän raskasta, mutta on tekemistä. Mies on töissä, lapset isoja. Pidän työstäni, joten en luovuta sitä muille ja sillä rahalla saa ruokaa ja muuta tarpeellista.
Mutta tämä loma. En pidä rannoilla löhöilystä, eikä ole kelejäkään. Luen jonkun verran, mutta silmät väsyy. Teen jonkin verran käsitöitä, mutta en voi niska-hartiaseudun vuoksi enempää. En erityisemmin pidä elokuvien katselusta. Käyn päivittäin kävelemässä ja salilla muutaman kerran viikossa. Mutta silti aikaa jää paljon. Työttömänä meni aikaa työnhakuun ja siihen liittyviin asioihin. Lisäksi opiskelin koko ajan uutta. Olen lähtenyt mukaan vapaaehtoistöihinkin, mutta ei niihin mene niin paljon aikaa, etteikö päivästä jäisi ylimääräistä. Leipomista ei voi tehdä rajattomasti, ei ole syöjiä. Eikä matkailuunkaan oikein ole kummoista budjettia, lisäksi olen liian laiska matkustelemaan yksin.
Mun pitää ruveta yrittäjäksi. Harmi vaan, etten osaa mitään erikoista ja alallani ei oikein yrittäjyys työllistä, ellei ole laajaa kokemusta. Ilman kokemusta ei tahdo saada projekteja. Yrittäjänä ei ole "lomapakkoa". Se, että menisin lomalla töihin ei ole laillista ja työnantajani on tarkka, että lakeja noudatetaan. Lisätyötä pitänee etsiä, kun keksisin jotain, mitä oikeasti osaan.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmansa kullakin. Mun mielestä aika kuluu liian nopeasti olin töissä tai kotona. Olen myös sellainen, ettei koko ajan tarvitse olla tekemistä.
Mä jään kuluttamaan aikaa koneella, enkä oikein pidä tästä riippuvuudesta. Kun on järkevää tekemistä, olen pois tyhjänpäiväisiltä nettipalstoilta, kuten tämä. Ap.
Lomamatka ulkomaille, piknik, seikkailupuistot, linnat, tallinna/tukholma, pikkuputiikkien kiertele/ etsiminen, kävely, kiipeily, kalastus, soutaminen, lemmikki (esim koira), kirjat, pelit (lautapelit, korttipelit, tietokonepelit, konsolipelit), geokätköily, uiminen, kesän tapahtumat, tms aktiviteetit.
Uusi harrastus: urheilu, koodaaminen, kielen opettelu, 3D-mallintaminen, piirtely, maalaus, soittimen opettelu, tietokirjat, legoista rakentelu (sellanen oikea harrastus), pienoismallien kasaus, kulttuureihin tutustuminen...
Itse otan kaiken irti lomista, ja lähden yleensä kiertelemään maita, jos rahatilanne sallii. Jos ei, niin käyn tapahtumissa, opettelen koodaamaan ja 3D mallinnusta (teen minipelejä), ja piirrän piirtotaululla. Pyrin myös testailemaan uusia urheilulajeja.
Lomamatka ulkomaille, =liian kallis
piknik, tykkään, mutta kaikki ovat töissä ja en yksin tykkää
seikkailupuistot, ei kiinnosta
linnat, suurin osa käyty, ei huvita yksin
tallinna/tukholma, tukholma, käyty keväällä, tallinna elokuussa muutaman tyypin kanssa
pikkuputiikkien kiertele/ etsiminen, ei ole mun juttu, en halua ostaa mitään ja en viitsi mennä vain katseleemaan näihin
'kävely, joo, mutta en pysty tuntia enempää. jalkavaiva
kiipeily, korkean paikan kammo
kalastus, soutaminen, näitä tehdään kunhan mies pääsee lomalle, vuokramökille sitten.
lemmikki (esim koira), allerginen koiralle, eikä voi tähän ottaa. Kissan otan kunhan löytyy oma asunto
kirjat, joo, mutta aloitusviestissä oli jo että silmät väsyy. TArtten uudet lasit, mutta ajattelin selviä joulukuulle
pelit (lautapelit, korttipelit, tietokonepelit, konsolipelit), lautapelit tarttee kaverin, tietokoneelta pitäis päästä juuri eroon
geokätköily, Onnistuin eilen eksymään torillekin
uiminen, hallissa käyn, jos se on auki,
kesän tapahtumat, tms aktiviteetit. kesäkuussa vähäistä, kun kesäteatterissa käyn kerran, esitys on nähty ja rahaa pitäisi säästää
Uusi harrastus: urheilu, koodaaminen, kielen opettelu, 3D-mallintaminen, piirtely, maalaus, soittimen opettelu, tietokirjat, legoista rakentelu (sellanen oikea harrastus), pienoismallien kasaus, kulttuureihin tutustuminen... näistä muista, käyn salilla. Koodaamiseen ei ole lahjoja, olen kokeillut. Sama koskee maalusta ja musiikkia sekä kaikkea käsitöitä. ja tää niskahartiaongelmakin rajoittaa.
Oikeastaan ongelma on se, että kaipaan työnhakemista ja sen tuomaa jännitystä. Outo ongelma? Käyn katselmassa työpaikkoja nytkin huvikseni ja olen laittanut muutaman hakemuksen. Esimieheni ei jostain syystä ymmärrä paikanvaihtajia, mutta ei liene hänen ongelmansa. Hänen mielestään paikassa pitää olla vikaa, jos vaihtaa.
Olen jollain tavalla Kohtalotoverisi. Kotona lomailu on umpitylsää, jos sää ei ole rantakeli. Matkustella tykkään, mutta lapsiperheellä siihen on mahdollisuus vain viikko kesässä. Työnhakijana kotona olo ei vaivannut, koska se oli arkea. Lomalla on paine, että on kivaa.
Käytännön syistä lomaillaan miehen kanssa eri aikaan. Ihanaa, kun miehen loma alkaa ja saa olla heinäkuun töissä. Helpottaa, kun ei ole lasten hakuja ja viemisiä ja aamulla saa lähteä rauhassa muiden nukkuessa.
Mikä estää sinua opiskelemasta/opettelemasta uutta lomalla? Itse käytän paljon vapaa-ajastani ja loma-ajasta köyden erilaisilla kursseilla (mm. maalaus, käsityöt, kielet).
Ongelmansa kullakin. Mun mielestä aika kuluu liian nopeasti olin töissä tai kotona. Olen myös sellainen, ettei koko ajan tarvitse olla tekemistä.