Täytyykö lasten nimien sopia/sointua yhteen?
Mitä mieltä olette, täytyykö saman perheen lasten nimien jotenkin erityisesti sopia yhteen? Pitääkö esim. olla samat alkukirjaimet tai sama määrä tavuja?
Itse en haluaisi ruveta nimeämään lapsiani sen mukaan, mikä nimi nyt ensimmäiselle satuttiin antamaan ("pakko olla viisi kirjainta ja alkaa A:lla"). En myös haluaisi nimetä lapsia aivan eri tyylisillä nimillä (miettikää nyt vaikka kaksostyttöjä Angelique ja Marja-Leena). Luotan siihen, että antamani nimet alkaisivat "sointua" yhteen, kun ne kerran on sisaruksille annettu :D
Kommentit (9)
Ei mun mielestä pidä mitenkään sointua sisarusten nimet yhteen, mutta eipä siinä jos joku haluaa, että ne nimet kuitenkin sointuisivat keskenään. :)
Itse haluan ainakin että omien lasten nimet sointuvat yhteen tyylillisesti eli toinen ei ole Helena ja toinen Eetu. En myöskään haluaisi,että toisen lapsen nimessä on 3 kirjainta ja toisen 7 mutta jos toisella on pari kirjainta enemmän niin ei se nyt vielä haittaa. Nimien ei tarvitse alkaa samalla kirjaimella,mutta itse haluan että jos yhden nimi alkaa vokaalilla niin silloin toisenkin alkaa ja samanlailla konsonanteilla.
Eipä ole tarpeen tuo yhteensointuminen. Aikaisemmin oli jopa todennäköistä että eivät sointuneet, koska lapsia nimettiin sukulaisten mukaan. Paras esimerkki mielestäni on kirjailija Jane Austen. hänen ainoan sisarensa nimi oli Cassandra. Että siinä teille yhteensointuvat nimet.
Mielestäni lasten nimien ei tarvitse alkaa samalla kirjaimella, mutta jokin sointuvuus olisi musta kiva! Tavumäärä esim.
Tärkeintähän on, että jokaisen lapsen nimi on ainutlaatuinen nimi, viis siitä, alkavatko muut nimet e-kirjaimella, vaiko eivät:)
mielestäni jokin yhteensopivuus ja soljuvuus pitäisi olla, ei tarvitse olla sama määrä kirjaimia tai alkaa samalla kirjaimella.
Mutta jos esim nimet on cascada carmine scarlett ja toisen nimi on maikki, niin siinä ollaan pahasti hakoteillä.
Itse ollen esim miettinyt nimiä Lilian ja Ellen tai Helen ja Evelyn tai Elli ja Seele tai Lydia ja Mailen. Meillä on tosi kova sukunimi, koostuu lähinnä K- ja. R- kirjaimista, joten esim yks lempparinimistä Rebekka on täysin pois laskuista. Nää parit pehmentää mukavasti sukunimeä.
Tärkeää on siis mun mielestä se, että nimet sopivat myös sukunimeen.
Mun mielestä olisi hyvä, jos nimet olisivat saman henkisiä, kuten edellä jo mainittu. Ei esim. Pertti ja veljensä Galdalf Joaquim
- saman aikakauden nimet
- ehdottomasti erilaiset, mutta samantyyppiset nimet
- ei todellakaan tarvitse alkaa samalla alkukirjaimella, mieluummin ei
- mikäli on vain yksi nimi, silloin etunimi voi olla pidempi esim. Karoliina
- jos useampi nimi, etunimi 3-6 kirjainta
- nimissä ei tarvitse olla yhtä monta kirjainta
- jos on pitkä sukunimi, etunimi mieluusti lyhyehkö
- persoonalliset, mukavan tavalliset ja ajattomat nimet
- suomalainen nimi suomalaiselle lapselle ja suomalaiseen sukunimeen sopivaksi, muutoin tulee mauttomia ja naurettavia yhdistelmiä.
Jne...
Vierailija kirjoitti:
Itse haluan ainakin että omien lasten nimet sointuvat yhteen tyylillisesti eli toinen ei ole Helena ja toinen Eetu.
Minusta nuo sopivat ihan hyvin yhteen, molemmat e-painotteisia.
Jos lapsen nimet ovat Angelique ja Marja-Leena, niin kysyisin ennemmin, sopivatko molemmat sukunimeen, kuin toisiinsa.
K