Perhana, ostin vahingossa zeoliittipitoista pyykkipulveria!
Pesin kaksi koneellista ja kuivaushuoneeseen pyykkejä viedessäni ihmettelin pistävänpuoleista hajua, joka tuntui tulevan viemäristä johon tuuletin laskee kondenssivetensä. Nuuhkaisin sitten pesukonettakin, sama haju siellä. Ajattelin että nyt putsaankin sen sitruunahapolla (ainetta on kotona). Puhdistin nukkasihdin, siellä oli töhnää seinillä, sitten sytytti ja tsekkasin pyykkipulveripaketin. Tuoteselostetta ei löytynyt! Netistä selvisi, että zeoliittipitoistahan se, eli savella olen sotkenut niin koneeni kuin pyykkini. Heitänpä siis menemään koko paketin.
En tiedä tuleeko haju pyykkipulverista vai muualta, mutta konettani en sillä aio tärvätä. Seuraavalla kauppareissulla parempi pulveri, ja kone tehopesuun!
Kommentit (16)
Serton pulvereissa ei ole zeoliittiä. Mun koneen valmistaja suosittelee jauhemaista pesuainetta.
Ohis
Sulla taitaa olla aika huono pesukone? Vai vaikuttaako veden laatu?
Vierailija kirjoitti:
Serton pulvereissa ei ole zeoliittiä. Mun koneen valmistaja suosittelee jauhemaista pesuainetta.
Serto on liian hajustettua, ainakin ennen on ollut niin ärjyä että saan pääni siitä kipeäksi.
En jostakin syystä ole pariin vuoteen muistanut, että tuota zeoliittiasiaakin pitäisi ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla aika huono pesukone? Vai vaikuttaako veden laatu?
Ei se pesukone (AEG) ennen ole huono ollut, ei ainakaan mikään halpiskone, mutta ikää sillä kyllä on kohta 20 vuotta. Ja täällä todella kalkkipitoinen vesi. No, joka tapauksessa, samaa pistävää hajua siinä nyt mitä pyykeissäkin.
Ai nestemäinenkö ekoteko? En nyt sanois. Suurin osa aineesta vettä, joka meinaa sitä että sitä tulee säilöä reippaasti ei-ympäristöystävällisillä sekä herkistävillä säilöntäaineilla. Lisäksi pakkaukset yleensä isoja muoviputeleita, joita kovinkaan moni ei kierrätä.
Ainut plussa on näissä se, ettei jää niin helposti pesuainejämiä, kun nykykoneet käyttävät niin säästeliäästi sitä vettä pestessä.
Missä pesujauheissa on zeoliittia? Tuntuu että kaikissa lukee "zeoliititon".
Vierailija kirjoitti:
Ai nestemäinenkö ekoteko? En nyt sanois. Suurin osa aineesta vettä, joka meinaa sitä että sitä tulee säilöä reippaasti ei-ympäristöystävällisillä sekä herkistävillä säilöntäaineilla. Lisäksi pakkaukset yleensä isoja muoviputeleita, joita kovinkaan moni ei kierrätä.
Ainut plussa on näissä se, ettei jää niin helposti pesuainejämiä, kun nykykoneet käyttävät niin säästeliäästi sitä vettä pestessä.
Tuot vastauksesasi esille ne ekoteot. Se on ekoteko sekä koneelle että pyykille.
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa olla säilöntäaineena ihan tavallinen suola.
Shampoissa ja nestesaippuoissakin on usein sitä.
Eikö nykyiset jätevedenpuhdistamot poista jätevesistä fosforin aika tehokkaasti, eli kannattaa mieluummin ostaa vaikka fosforipitoista pesuainetta kuin rikkoa koneensa zeoliittipitoisella? Nimittäin luonnonvaroja sen uuden pesukoneen valmistamiseenkin menee.
Nestemäinen pesuaine, pyykkiä alle puolen välin ja ohjeen mukainen ohjelma. Ja pesuainetta vain pieni liraus.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa olla säilöntäaineena ihan tavallinen suola.
Shampoissa ja nestesaippuoissakin on usein sitä.
Niinpä. Mutta kun se ilmaistaan tuoteselosteessa englanniksi Sodium Chloride, niin se kuulostaa joltakin kovinkin vaaralliselta kemikaalilta.
Tuo on kyllä typerää että nykyiset pyykinpesukoneet säästelevät huuhteluvettä. Myös tällaisessa maassa kuin Suomessa, jossa vedestä ei ole minkäänlaista pulaa. Sanoisin että niissä "ekologisissa" säästötalkoissa menee lapsi pesuveden mukana, jollei vertaus olisi hassu kun sitä vettä nimenomaan on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kannattaa tsekkaa tämä 6 minsan Kuningaskuluttaja pätkä Ylen areenalta millä pyykinpesukoneiden huoltaja itse pesee pyykkinsä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serto on liian hajustettua, ainakin ennen on ollut niin ärjyä että saan pääni siitä kipeäksi.
En jostakin syystä ole pariin vuoteen muistanut, että tuota zeoliittiasiaakin pitäisi ajatella.
Mä käytän aina hajustamatonta Sertoa. OMO-ja Bio Luvil-ihmiset tunnistaa hajusta jo kilsan päästä.
Jätä pulveri muille yleiseen pesutupaan. Käytä itse vain nestemäisiä, lidlin neutral on hyvä.
Suosittelen, että vaihdat pulverin nestemäiseen. Se on ekoteko.