Ihmiset, jotka valittavat huonoa palkkaa.
Mitähän ne, jotka valittavat huonoa palkkaa, luulevat toisten tienaavan?
Esimerkiksi eräs ystäväni on käynyt ammattikoulun, hän saa palkkaa ja asumistukea, ja hänelle jää käteen kuussa n. 1700e. Hän jaksaa joka kuukausi valittaa huonosta palkastaan ja siitä, ettei elämiseen jää paljoa rahaa (esim vuokran jälkeen).
Ymmärrän kyllä, että esim asuminen on kallista. Mutta mitä oikeasti nämä palkasta valittavat luulevat toisten tienaavan?
Kommentit (14)
Miten voi saada palkkaa JA asumistukea? Itse en saa mitään tukia. Tienaan kuussa nettona 1600 euroa. Olen toimistosihteeri. Kaikki mikä tulee, menee. Koskaan ei ole ylimääräistä.
Riippuu myös täysin mihin ne rahat käyttää.. itse en osta juuri mitään turhaa, ja tuntuu että rahaa on paljon (tienaan tällä hetkellä bruttona 1800e/kk, + opintotuki + asumislisä) Eli asumiset, ruoat, laskut tuilla (500e), loput jää omaan käyttöön. Rikas olo. Sillä pääsee jo matkoille, ja omaa asuntoa varten saa hyvin rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös täysin mihin ne rahat käyttää.. itse en osta juuri mitään turhaa, ja tuntuu että rahaa on paljon (tienaan tällä hetkellä bruttona 1800e/kk, + opintotuki + asumislisä) Eli asumiset, ruoat, laskut tuilla (500e), loput jää omaan käyttöön. Rikas olo. Sillä pääsee jo matkoille, ja omaa asuntoa varten saa hyvin rahaa säästöön.
Miten voit saada opintotukea tuollaisilla tuloilla?
Vierailija kirjoitti:
no tietenkin sen 3000e+ mediaanin. Korkeakoulutettuna sitten 5000e+
;)
Olen yläkoulun aineenopettaja, nettona saan 2100 € ja siinäkin on jo kaksi ikälisää.
Tätä mietin usein. Omalla työpaikallani kaikki tuntuvat valittavan liian pientä palkkaa, vaikka itselläni jää osa-aikaisenakin varaa kaikkiin mahdollisiin mielitekoihin. Ehkä muilla on sitten tyyriimmät mieliteot, tiedä häntä, kun pärjäsin opiskeluaikanakin hyvin opintotuella ja asumislisällä, joka kuukausi jäi vähän säästöönkin. Kulutustottumukseni ovat sen jälkeen kyllä hurjistuneet, enkä varmasti enää pärjäisi samalla rahalla, mutta ilmeisesti pihistelen yhä huomaamattani. Jos kuukausipalkka on täysipäiväisillä työntekijöillä miltei joka kuukausi vähintään 2500, niin en kyllä itse keksi mistä valittaa.
Yksinasuvan elämä on Suomessa todella kallista, kalleimmasta päästä koko euroopassa. Jotta yskinasuvalla olisi sama elintaso kuin työssäkäyvällä pariskunnalla, hän tarvitsisi huomattavasti enemmän palkkaa kuin pariskunnan yksi osapuoli.
Tilanne voi kääntyä päälaelleen jos pariskunnasta toinen ei käy töissä ja toinen on pienipalkkainen.
Itsekkin elän kädestä suuhun,mutta MYÖNNÄN, en taida hyvin raha-asioita, olen impulssiivinen, enkä osaa pysähtyä ajattelemaan tekojeni seurauksia pidemmällä tähtäimellä, jos ostan tänään satasella jotakin kivaa, niin sitten kituutan loppukuusta, aina tulee se kituutus yllätyksenä ja ihmettelen mihin ne rahat taas meni. Jollakin fiksummalla ei varmasti olisi minun palkalla mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin usein. Omalla työpaikallani kaikki tuntuvat valittavan liian pientä palkkaa, vaikka itselläni jää osa-aikaisenakin varaa kaikkiin mahdollisiin mielitekoihin. Ehkä muilla on sitten tyyriimmät mieliteot, tiedä häntä, kun pärjäsin opiskeluaikanakin hyvin opintotuella ja asumislisällä, joka kuukausi jäi vähän säästöönkin. Kulutustottumukseni ovat sen jälkeen kyllä hurjistuneet, enkä varmasti enää pärjäisi samalla rahalla, mutta ilmeisesti pihistelen yhä huomaamattani. Jos kuukausipalkka on täysipäiväisillä työntekijöillä miltei joka kuukausi vähintään 2500, niin en kyllä itse keksi mistä valittaa.
Mulla vie ainakin auton omistaminen ja käyttäminen leijonanosan tuloista. Onko sulla autoa? (Ja samaa sanoo muutkin autolliset samaa palkkaa saavat). Lisäksi mulla on muutama lemmikki ja harrastuskin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne, jotka valittavat huonoa palkkaa, luulevat toisten tienaavan?
Esimerkiksi eräs ystäväni on käynyt ammattikoulun, hän saa palkkaa ja asumistukea, ja hänelle jää käteen kuussa n. 1700e. Hän jaksaa joka kuukausi valittaa huonosta palkastaan ja siitä, ettei elämiseen jää paljoa rahaa (esim vuokran jälkeen).
Ymmärrän kyllä, että esim asuminen on kallista. Mutta mitä oikeasti nämä palkasta valittavat luulevat toisten tienaavan?
Jos henkilö A kokee että hänellä on huono palkka, miten ihmeessä siihen liittyy henkilön B saama palkka? Jos jotain henkilöä kohdellaan vääriin, onko sille oikeutus siinä, jos joku toinen kokee myös väärää kohtelua? Mikä ihme on aloituksen kirjoittajan moraali? Huonosta palkasta on ihan kaikki oikeus valittaa, eikä sitä oikeutta ota pois se, että joku muukin saa huonoa palkkaa. Pitäisi pelata vain sitä omaa peliä, eikä iskeä paska*sia näppejään toisten pelilaudalle.
On myös asennekysymys. Eräs ystäväni valittaa aina palkkaansa tai rahaa pitäisi olla enemmän, palkka alkaa nelosella tai vitosella.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan tarkistaa tulorajasi, todennäköisesti joudut maksamaan tuet takaisin.
Jep en tajua tuota. Omat vuositulot bruttona 15-20k€ ja pärjään erittäin hyvin. Yleensä näiltä paljastuu lemmikki, lapsi tai jokin muu ylellisyysharrastus
Mulla tulee kuussa nettona 1000€-1300€, lisäksi asumistuki ja työmarkkinatuki. On rikas olo, kun aiemmin sain pelkkiä tukia n. 1100€,ja nyt palkka+tuet on vähintään jonkun 1400€-1500€ :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vie ainakin auton omistaminen ja käyttäminen leijonanosan tuloista. Onko sulla autoa? (Ja samaa sanoo muutkin autolliset samaa palkkaa saavat). Lisäksi mulla on muutama lemmikki ja harrastuskin.
Kuinka kalliita harrastuksia, autoja ja lemmikkejä pitää olla, että niihin saa kulumaan melkein 2000 euroa kuukaudessa? Hyvä on, jonkin lainan takaisinmaksu voi tietysti syödä rahat, jos isoja eriä maksaa.
no tietenkin sen 3000e+ mediaanin. Korkeakoulutettuna sitten 5000e+