Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi julkaisette lapsenne koulutodistuksen Facebookissa?

Vierailija
03.06.2017 |

Taas hyppäsi uutisvirtaan tuttujen ja tuntemattomien lasten todistuksia niin, että kaikki tiedot nimestä ja syntymäajasta lähtien ovat näkyvillä. Miksi ihmeessä pitää mennä julkaisemaan tuollaista? Eikö riitä vaikka vaan sanallinen päivitys, jos nyt niillä lapsen arvosanoilla pitää päästä keulimaan?

Minulla ei ole omia lapsia, mutta jos olisi, en todellakaan julkaisisi hänen asiakirjojaan netissä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä edes kiinnostaa toisten todistukset?

Vierailija
2/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisei ihmiset on todella ajattelemattomia. Miltähän siitä lapsestakin tuntuu 😒

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella noloa! Onneks ei ollut tämmöstä, kun minä olin lapsi..

Vierailija
4/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun facessa näkyi jonkun kaverin kaverin laittama todistus (lapsen), jossa oli rivi kymppejä ja ysejä. Liikunnasta oli kasi, ja tätä kuvan laittaja sitten oikein julkisesti ihmetteli.. en ymmärrä.

Vierailija
5/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lapselta kysytty mitään? Eiköhän kyse ole vain vanhempien esittämisestä ja oman itsetunnon pönkittämisestä. Sääli, että lasta käytetään pelinappulana aikuisten keskinäisissä kilpailuissa. Se todistus on lapsen dokumentti ja eiköhän olisi hyvä pitää se lapsen dokkarina jatkossakin.

Vierailija
6/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun facessa näkyi jonkun kaverin kaverin laittama todistus (lapsen), jossa oli rivi kymppejä ja ysejä. Liikunnasta oli kasi, ja tätä kuvan laittaja sitten oikein julkisesti ihmetteli.. en ymmärrä.

Onkohan sama kuin minkä juuri itse näin facessa. Oikein julkinen päivitys vielä tehty siitä. Julkaisijalla itsellä profiilissa koulutuksena se kuuluisa "Elämän koulu" :D

Vierailija
7/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta radiossakin puhuttiin ja todistus on virallinen asiakirja tai ainakin verrattavissa siihen, jota ei netissä pitäisi julkaista. Siellä jos näkyyy vielä syntymäajat tai koko sos.turvatunnus, niin ei hyvä! Tuskin olisin itse ilahtunut jos todistus olisi netissä kaikille esitelty. Eikä lapsi ehkä halua kaikkien näkevän todistustaan.

Vierailija
8/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin valokuvan 9. luokkalaisen peruskoulun päättötodistuksesta, lähettääkseni sen miehelle, joka on työreissulla toisella puolella maailmaa ja harmitteli ettei pääse paikalle.

Tytär sanoi että "et sitten laita sitä Facebookiin." Olin kyllä totisen kauhuissani jos hän oikeasti ajatteli että tekisin niin. Ei olis tullut edes mieleen.

Mutta noitahan siis on siellä, varsinkin pikkukoululaisten. Onhan se söpöä kun "Mintulla värisuora todistuksessa" (=kaikki kohdassa erinomaiset taidot tms.) Ekaluokkalaisen vanhempana sitä vielä luulee, että se on jotenkin poikkeuksellista. Lapselta on voitu jopa kysyä lupa, mutta mitä joku 7 v osaa tuollaiseen vastata?

Vierailija
9/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan kun äiti ei koskaan onnitellut stipendeistä tai hyvistä todistuksista. Sitten kaikille tutunkumminkaimoille piti olla leuhkimassa kuitenkin MINUN saavutuksillani.

Vierailija
10/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laita mitään lapsistani Faceen, en edes kuvia.

Ovat 13 ja 15v. pojat ja heistä ei saa julkaista ainoatakaan kuvaa.

En myöskään heistä kirjoita mitään,

Eivät ole julkista riistaa.

Vierailija
11/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en periaatteesta julkaise tuollaisia kuvia enkä myöskään mitenkään kommentoi lasteni todistuksia siellä muutenkaan. Riittää että itse tiedän että ne olivat hyvät - ei ole tarvetta kehuskella muille. Ehkä nämä joilla sellainen tarve on, ovat niitä joilla oma todistus aikanaan ei ollut kummoinen...

Vierailija
12/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit jotka halkeavat ylpeydestä, sellaisten ajattelen julkaisevan?

Vierailija
13/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tokauokka tapulteltu. Hieno todistus tuli meidän Jenna-Jannicalle." ja perään kuva todistuksesta. Näitä tämänkaltaisia on tänään ollut omassakin uutisvirrassa vaikka kuinka monta. Kai joku muotisanonta tuo "olla taputeltu" kun tässä yhteydessä useampikin on sitä käyttänyt...

Vierailija
14/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapseni on poikkeuksellisen lahjakas; 6 laudaturia ja ka.9,8 . Laittoi todistuksen itse feseen ja jaoin ko julkaisun.

Vierailija
15/16 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, todistusta esiteltiin pitkin alkukesää jokaiselle kylässä käyvälle sukulaiselle, naapurille ja vanhempien ystäville. Oli ihan tapana, että vieraat pyytää sitä näytille ja isovanhemmille ja kummeille se näytettiin ihan pyytämättä, ja silloin kultaisilla 80-90 -luvuilla kyläiltiin paljon! Kylässä käydessä ja kesän juhlissa se oli se, mitä lapsilta kysyttiin: "No, minkäslainen todistus tuli?"

Nyt todistuksesta on tullut joku salassa pidettävä asiakirja. Jos on mennyt hyvin ei saa hiiskuakkaan, ettei vaan ylpeile lapsen saavutuksilla. Lisäksi lapsi vähintäänkin saa traumoja, jos sukulaistädit näkee Facebookissa lapsen todistuksen, ketään muita se tuskin kiinnostaakaan. Sen voi tehdä myös hyvällä maulla, sotua ja lapsen nimeä julkaisematta. Ja ei, omien lasteni todistuksia, enkä paljon muutakaan ole facessa julkaissut, koska en jaksa enää miettiä, mikä nyt on ok muiden mielestä, mikä ei. Yritän pysytellä sieltä poissa, mutta enpä ole osannut ärsyyntyä, kun olen jonkun lapsen todistuksen siellä nähnyt.

Vierailija
16/16 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on eri asia näyttää todistusta kyläillessä kuin ladata se faceen ja vielä laittaa päivitys julkiseksi..