Paheksutteko ihmisiä jotka shoppailevat vaatteita jatkuvasti ilman varsinaista tarvetta?
Kommentit (25)
Seuraan ihmisten shoppailua niin vähän, ettei ole tarvetta sen pohjalta paheksua. - Toisaalta en tiedä edes, että mikä olisi sopiva summa, millä olisi sitten jotenkin moraalisesti hyväksyttävämpää käyttää pukeutumiseen ja vaatteisiin vaikka vuodessa. - Jos kaikki ostaisivat vaatteita yhtä paljon tai vähän kuin mitä minä itse,, niin tuskin Suomessa kovinkaan monen kannattaisi vaatteita myydä.
En ymmärrä miten kukaan voi ostaa vaatteita huvikseen? Vaatteiden osto on inhokkilistassani korkealla.
Joillekin shoppailu vaikuttaa olevan elämäntapa ja harrastus. Onhan noita. Säälin lähinnä, en jaksa paheksua.
En paheksu, jos ostavat eettisesti ja ekologisesti kestävästi tuotettuja vaatteita ja antavat ylimääräiset eteenpäin.
Jos ostavat roskaa ja heittävät sen kohta roskiin, paheksun todella.
Ärsyttää kun ajattelen kuinka sillä pyöritetään jotain hikipajoja. Eri asia toki jos ostaa jotain made in Finland tyylistä kamaa.
Vierailija kirjoitti:
En paheksu, jos ostavat eettisesti ja ekologisesti kestävästi tuotettuja vaatteita ja antavat ylimääräiset eteenpäin.
Minusta vaatekappaleiden ekologinen tuotantotapa ei kauheasti vaakakupissa paina jos ostaa määrällisesti paljon vaatteita. Se pilaa koko ekoilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaatekappaleiden ekologinen tuotantotapa ei kauheasti vaakakupissa paina jos ostaa määrällisesti paljon vaatteita. Se pilaa koko ekoilun.
Minä pyrin ostamaan Suomessa/Euroopassa valmistettuja vaatteita, mieluiten second handina. Se ei onnistuisi, jos toiset eivät ostaisi yli tarpeen. Siksi en voi oikein paheksua niitä, jotka mahdollistavat omat kulutusvalintani.
T.Äskeinen.
Lähinnä mietin, että miksi? Mitä puutetta päättömästi ostelevat elämässä paikkaavat?
Eiköhän vaatteita ostaessa ole ajatus, että ne tulevat käyttöön? Tuskinpa kukaan ostaa rumia vaatteita huvin vuoksi. En osta paljoa mutta välillä tulee harhaostoksia ja vaatteet jäävät käyttämättä tai hyvin vähälle käytölle. En siis paheksu ketään, lähinnä asia on ihan sama. En oikeastaan ajattele muita ihmisiä paljon ollenkaan, ei kiinnosta yksinkertaisesti.
Täällä on jeesustelijaa paikalla. Itse ostan pitääkseni yllä siistiä puvustoa, en yksinkertaisesti voi käyttää kaikkea siihen asti kunnes ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun ajattelen kuinka sillä pyöritetään jotain hikipajoja. Eri asia toki jos ostaa jotain made in Finland tyylistä kamaa.
Ehkä näin, mutta kolikolla on myös kääntöpuoli. Jos jossain Bangladeshissa tai Intiassa sillä naisella tai tytöllä ei olisi edes sitä minimipalkkaista ompelijantyötään, niin mitä vaihtoehtoja hänellä olisi ansaita rahaa? Prostituutio jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi.
En paheksu. Olinhan ennen yksi heistä. Vieläkin haluaisin shoppailla, mutta valitettavasti olen hyvin tietoinen siitä, kuinka vähällä sitä ihminen oikeasti pärjää. Ja tilaakin vievät uudet vaatteet.
Olisi kyllä hirveän kiva ostella kierrätettyjä vaatteita, mutta en koskaan löydä muita kuin ihan kauheita. Mieluummin sitten uutena sellaista mitä haluan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näin, mutta kolikolla on myös kääntöpuoli. Jos jossain Bangladeshissa tai Intiassa sillä naisella tai tytöllä ei olisi edes sitä minimipalkkaista ompelijantyötään, niin mitä vaihtoehtoja hänellä olisi ansaita rahaa? Prostituutio jää lähes ainoaksi vaihtoehdoksi.
Tuo prostituutiokortti vedetään melkein aina esiin. Mutta tosiasiassa kysymyksessä eivät ole joko-tai-vaihtoehdot.
Vaateteollisuus siirtyy koko ajan köyhempiin maihin halvemman työvoiman perässä, joten se bangladeshilaisnainen todennäköisesti menettää joka tapauksessa työpaikkansa afrikattarelle, ostitpa sinä niitä rääsyjä tai et.
Suomessakin on joskus ollut kymmeniä tuhansia työpaikkoja vaatetusteollisuudessa. Tuliko kaikista noista naisista prostituoituja?
Paheksun,koska turha shoppailu on sielun tyhjyyttä.Merkkivaatteiden ostajat yrittävät olla rahvaan yläpuolella.
En lukenut kommentteja.
Minä inhoan ostelua ja vaatteissa olen tosi epävarma. Siksi yritän tehdä päivästä edes kivan joten mukaan lähtee ystävä. Ollaan koko päivä kaupungilla, sovitellaan ja mietiskellään, käydään yhdessä syömässä jne.
Ystävä aina päivittelee sitten faceen että oltiin ystiksen kaa shoppailee tai jotain mistä saa helposti kuvan että tykätään shoppailla kaikkea turhaketta. Todellisuudessa ostellaan kyllä fiksuja juttuja :)
Kyllä. Paheksun ja säälin myös. Shoppailuholisteja, rahat menee turhaan.