Ensimmäisen kerroksen asunto, parveke sisäpihalle. Kannattaako ostaa?
Asunto on maantasalla, alue ei ihan keskustassa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Jos parveke olisi vielä pohjoiseen päin, en ostaisi.
Eikös se ole ihan sama sen ilmansuunnan kanssa, kun parveke on sisäpihalla ja matalalla?
En ostaisi koskaan maantasalla olevaa asuntoa, ellei kyseessä olisi esim. omakotitalo, paritalo tai rivari, jossa olisi oma piha tuomassa yksityisyyttä. Kuka tahansa voi tulla parvekkeen eteen pällistelemään sisään. Piha sentään vähän suojaa.
Sen sijaan pohjoiseen tai itään suuntautuvan parvekkeen ottaisin 100 kertaa mieluummin kuin länteen tai etelään. Tämä siis tuohon ensimmäiseen vastaukseen.
Sinne ei paista kuitenkaan aurinko ikinä etkä saa kulkea alasti ilman että joku alkaa kytätä.
Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi koskaan maantasalla olevaa asuntoa, ellei kyseessä olisi esim. omakotitalo, paritalo tai rivari, jossa olisi oma piha tuomassa yksityisyyttä. Kuka tahansa voi tulla parvekkeen eteen pällistelemään sisään. Piha sentään vähän suojaa.
Sen sijaan pohjoiseen tai itään suuntautuvan parvekkeen ottaisin 100 kertaa mieluummin kuin länteen tai etelään. Tämä siis tuohon ensimmäiseen vastaukseen.
Minä myös. Itä-pohjoinen on paras suunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Minulle tuo etelä-länsi on ihan must asuntokaupoissa. Miksi tykkäätte itä-pohjoissuunnasta, olisi mukava kuulla.
Itse tykkään valosta, onhan eteläparveke kesällä kuuma tietenkin, mutta viileinä aurinkoisina päivinä ihanan suojaisa. Pohjoisparvekkeetbon minusta niin pimeitä.
Tämä koskee tietenkin kesämökkiä erityisesti. Pohjoisranta on pimeä itikkapesä. Mutta ei nyt mökeistä keskusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Sinne ei paista kuitenkaan aurinko ikinä etkä saa kulkea alasti ilman että joku alkaa kytätä.
Kokemusta on.
Saa kulkea alasti jos vartalo on katseenkestävä.
Mä asun pienkerrostalon ensimmäisessä kerroksessa tykkään kun on oma pieni piha. Tontti rajoittuu metsään eikä pihan editse ole ohikulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Minulle tuo etelä-länsi on ihan must asuntokaupoissa. Miksi tykkäätte itä-pohjoissuunnasta, olisi mukava kuulla.
Itse tykkään valosta, onhan eteläparveke kesällä kuuma tietenkin, mutta viileinä aurinkoisina päivinä ihanan suojaisa. Pohjoisparvekkeetbon minusta niin pimeitä.
Tämä koskee tietenkin kesämökkiä erityisesti. Pohjoisranta on pimeä itikkapesä. Mutta ei nyt mökeistä keskusteltu.
Ensisijaisesti valon takia. Idän ja pohjoisen valo on tasaista ja varjotonta. Toissijaisesti parveke on yleensä olohuoneen jatke, eli kesällä kuumuus hiipii sisälle.
Ehkä miettisin muita asioita asunnon ostossa kuin tätä.
Tärkeysjärjestys kirjoitti:
Ehkä miettisin muita asioita asunnon ostossa kuin tätä.
No mitäpä miettisit? Vai oletko harkitsemassa sitä "ehkä miettimistä" vasta?
Ekasta kerroksesta pääsee ainakin pakoon, jos tulee tulipalo. Ylempänä kuolee liekkeihin.
Miettisin sitä, onko naapurit pihalla tupakalla silloin, kun itse haluaa olla parvekkeella.
En ostaisi ja voi olla vaikea saada myydyksi mahdollisesti myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti valon takia. Idän ja pohjoisen valo on tasaista ja varjotonta. Toissijaisesti parveke on yleensä olohuoneen jatke, eli kesällä kuumuus hiipii sisälle.
Miten se ilmansuunta siihen varjoon vaikuttaa? Siihen vaikuttaa enemmänkin se, onko sillä suunnalla esteitä jotka ovat auringon tiellä.
Alue ei ihan keskustassa ja sisäpiha viittaavat siihen, että siellä on paljon lapsiperheitä. Joutuisit siis aikaisesta aamusta myöhään iltaan kuunnella niiden kiljuntaa ulkona. Lapset kurkkisivat ikkunoista sisään, pallot lentelisi jatkuvasti parvekkeellesi, välillä ne leikkis piilosta niin, et joku menee sun parvekkeelle jne. Sit kun sanot asiasta niiden vanhemmille, niin saat koko taloyhtiön asukkaiden vihat niskaasi.
Mun pojalla on pieni yksiö, joka on kerrostalon alakerrassa. Hänellä on alle 30 neliötä, mutta kiva terassi. Voisin ostaa, jos ei ihan pimeä olisi, eikä alue olisi kovin levotonta. Samoin veljelläni on pienkerrostalossa patio kaksion yhteydessä, sekin on aika kiva. Kun olen noissa käynyt, olen huomannut, että se on kiva, jos ei halua pihahommia tehdä. Eli jos muut talot ei varjosta liikaa eikä ole levotonta alueella, voisin harkita. Muut ominaisuudet ratkaisevat loput. Ei se välttämättä ole vaikea myydä, moni vanhus tarvitsee sen 1. kerroksen asunnon ja he eivät edes halua olla alasti parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa kerrostaloissa ensimmäisen kerroksen asukkailla on aivan samanlainen oma piha kuin rivarissa, erotettuna lauta- tai pensasaidalla. Minusta tuo on kiinnostava ratkaisu, mutta riippuu vähän siitä millainen tuo sisäpiha on. Voi olla ettei siellä pääse ainakaan auringosta nauttimaan ja jos vieressä on vielä pentujen hiekkalaatikko, niin en suosittele.
Jos parveke olisi vielä pohjoiseen päin, en ostaisi.