Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ystäväni on jo aika epätoivoinen ja neljä vuotta takana... :(

• ylös 2
  • alas 0

Kommentit (18)

Vierailija

Kaverit yrittivät kahdeksan vuotta. Siihen mahtui kaksi keskenmenoa. Nyt heillä on luomusti kaksi tervettä lasta.

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En käyttänyt liiton aikana ehkäisyä, ja silti 15 vuodessa saimme vain neljä lasta. Pisin ikäero on 6v9kk.

Vierailija

Lääkärit suosittelevat, että vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa hakeutua tutkimuksiin. En ymmärrä, mitä on "luomuna" yrittäminen. Jos jommalla kummalla on joku terveydellinen este saada lasta, niin miksi sitä asiaa ei voi selvittää heti ja saada siihen apua? Pelkästään ylipaino heikentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi ja sehän on asia, jonka on täysin hoidettavissa.

• ylös 13
  • alas 4
Vierailija

Omat vanhempani, noin 20 vuotta. Minä taas olen ainakin toistaiseksi turhankin hedelmällinen.

Vierailija

Noin 17 - vuotta. - Parikunnnan mennessä yksiin -muuttaessa saman katon alle- iältään ja elämän tilanteeltaan seuraava: Mies 24 -vuotias yliopisto-opiskelija nainen pari vuotta nuorempi. Esikoinen syntyi naisen täyttäessä 41 -vuotta. Molemmat ulkoisesti ja mitä minä olen sanomaan myös hemkisesti järjissään olevia ja tsapainoisia, joille kumpaisellekin  sekä omat että puolison vanhemmat ja sisarukset hyvin rakkaita.   

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkärit suosittelevat, että vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa hakeutua tutkimuksiin. En ymmärrä, mitä on "luomuna" yrittäminen. Jos jommalla kummalla on joku terveydellinen este saada lasta, niin miksi sitä asiaa ei voi selvittää heti ja saada siihen apua? Pelkästään ylipaino heikentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi ja sehän on asia, jonka on täysin hoidettavissa.

- Tutkimukissa voidaan käydä, vaikka sitten sen jälkeen jatkettaisiinkin luomuna. - Sitä paitsi lapsettomuus hoidot ei ole sieltä kaikkein halvimmasta päästä. Toiseksi hakeutuminen pelkästään tutkimuksiin on jo iso askel, kun turhan moni täälläkin kirjoittaa usein lasten tekemisestä; siis ikäänkuin lapsia aina ja joka kerta vain tehtäsiin, kunhan vain ensin katsottaisiin sopiva kohta kalenterista, että milloin toinen tai mahddollisesti molemmat ehtivät parhaiten keskittyä synnytykseen. Ja kenties valita samalla myös oikea horoskooppimerkki, että lapsi tulee sen perusteella parhaiten juttuun tulevaisuudessa.   

Vierailija

5v, tai pari-kolme vuotta yritettiin ja sitten keksittiin muuta tekemistä elämälle.
Ei tosiaan edes harkittu syyn selvittämistä tai hoitoja, ei se oma lapsi niin tärkeä asia ole.

Vierailija

Omat vanhemmat: 14 vuotta ja 8 km.

Lopulta lääkäri ei keksinyt muuta kuin antaa kuurin monivitamiineja ja lopulta minä synnyin ja jäin ainokaiseksi.

Omalla kohdalla ei lopulta ongelma ollut raskautumisessa vaan keskenmenoissa, 8 raskautta mutta vain 4 lasta. Toivottavasti omilla tyttärillä tulee olemaan helpompaa!

Vierailija

Jos lapsen haluaa niin on mielen köyhyyttä odottaa yli vuotta ennen tutkimuksia jos mitään ei tapahdu. Siinä itselleen vaan hallaaa.
Normaalin hormonitoiminnan omaavan alle 35-vuotiaan naisen pitäisi tulla raskaaksi noin 6 kuukaudessa jos mitään esteitä ei ole.

Näistä asioista jotain tietävä

Vierailija

Yli 30v suositus hakeutua hoitoihin on nykyään jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Tutkimuksissa voi selvitä joskus ihan pienikin juttu, jonka korjaaminen voi tuoda vaikka sen luomulapsen. Meillä esikoista yritettiin 2 vuotta, joista toinen käytiin tuloksettomissa inssihoidoissa. Pidettiin taukoa hoidoissa useampi kk ja yhtäkkiä tuloksena oli luomulapsi.

Jos on alle 35 kannattaa hakeutua julkiselle jonoon niin ei ole kallista. Jos on jo 35 niin yksityinen on nopeampi. Kalliimpi myös. Itse tutkimukset eivät ole niin kalliita, muutaman satasen. Mutta hoidoissa puhutaan jo tonneista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On myös selittämättömiä syitä lapsettomuudelle. Tuttavapiirissä on kaksi tällaista pariskuntaa. Mitään syytä ei ole löytynyt, miksi eivät saa lapsia. Toinen aloitti monivuotiset hoidot, tuloksena yksi keskenmeno.

Vierailija

Lähtökohtaisesti minusta Tuttavapiirissä on ollut ihan normaalia, että yrittämisen aloittamisesta raskaaksi tulemiseen on mennyt 1-2 vuotta. Silloinkin, kun yrittäminen on aloitettu alle 30-vuotiaana.

Ne, joilla ei ole kestänyt noin kauan, on lähes poikkeuksetta tapauksia, joissa raskaus on alkanut suunnittelematta ja on ollut yllätys.

Varsinkin, jos raskautta aletaan yrittää heti, kun nainen on jättänyt e-pillerit pois, on mennyt vähintään tuo vuosi ennen kuin nainen on tullut raskaaksi.

Se, mistä ei puhuta juurikaan on, että hedelmällisyys iässä olevan naisen ei kannata käyttää ibuprofiinia. Se muuttaa kohdun limakalvon rakennetta eikä munasolu kiinnity. Minäkin söin sitä vuosikaudet kuukautiskipuihin lääkärin ehdotuksesta....

Vierailija

Me jätimme ehkäisyn pois kun olin 24. Ajatus oli, että tulee jos on tullakseen. 33-vuotiaana tulin yllättäen raskaaksi, eli yhdeksän vuotta siinä kesti.