Unettomuus ja sen pelko
Olen kärsinyt huonounisuudesta ala-asteesta saakka. Saattaa mennä pitkiä ajanjaksoja, joilloin menee hyvin. Sitten jokin asia alkaa stressata ja kyky nukkua "katoaa". Näin on käynyt mm. yo-kirjoitusten ja pääsykokeiden sekä uusissa elämäntilanteissa. Aikaisemmin ongelmana oli nukahtaminen. Nukuin hyvin, kunhan sain unen päästä kiinni.
Aloitin syksyllä uudessa työssä, joka on tuntunut vaativalta ja vienyt voimat muulta elämältä. Olen kai heikko. Nyt alkaa töiden puolesta hieman helpottaa, mutta silti stressaa. Olen alkanut heräilemään ennen kellon soittoa, noin klo 5, vaikka olisin mennyt myöhään nukkumaan. Tätä samaa oli myös talvella muutamaan otteeseen, kun työ ahdisti. Olen luonteeltani tunnollinen. Tuntuu, etten tee tarpeeksi, vaikka yritän parhaani. Taidan olla myös luonteeltani vääränlainen.
Nyt kuitenkin tuntuu, että tuo heräily on jäänyt päälle ja olen alkanut pelätä asiaa.
Unettomuus on meillä suvussa. Äitini heräilee aamuyöstä ja on masentunut. Hänelle en halua murheistani puhua, ettei tule lisää huolta. Toisaalta en jaksa myöskään tukea häntä, vaan hänen saamattomuutensa ahdistaa. Pelkään, että minulle käy samoin. Isä taas on kova tekemään töitä perheyrityksessä ja herää stressiin.
Oman työni ohella minun pitäisi ottaa vastuuta perheyrityksestä ja se tuntuu raskaalta. Isäni ikääntyy ja hänen jaksamisensa huolettaa. Samalla äidin masennus aiheuttaa huolta.
Lyhytkestoinen melatoniini auttaa nukahtamiseen, ei unessa pysymiseen. Lääkkeitä en haluaisi, mutta alan olla rikki. Olen vasta 27, en voi vielä jäädä koukkuun.
Tuntuu, ettei näin pa*****la hermoilla kannata tehdä lapsia, ettei siirrä ongelmaa eteenpäin.
Ystävilleni olen asiasta maininnut, mutta en viitsi vuodattaa. Miehellenikin välillä asiaa itken, mutta hänen on vaikea ymmärtää, kun suhtautuu asioihin rennosti ja omaa hyvät unenlahjat.
Varasin ajan työterveyshoitajalle ensi viikolla. Ehkä puhuminen helpottaa. Kai tämä joskus menee taas ohi, toistuu sitten taas. Pahentaako kevät uniongelmia?
Oli pakko päästä vuodattamaan. Kohtalotovereita?
Kommentit (7)
Olen tuntenut ihmisiä, joilla on ollut koko aikuiselämän uniongelmia. Itselläni on myös vähän kokemusta, mutta ei kovin vakavaa.
Melatoniini tosiaan ei auta kuin nukahtamiseen ja saattaa jonkun tutkimuksen mukaan jopa lisätä unen katkonaisuutta!
Ei lääkkeiden käyttö välttämättä johda koukkuun jäämiseen, jos niitä ei käytä jatkuvasti ja jos lääkkeet eivät ole rauhoittavia.
Yksi lääkeryhmä, jota minulla on koko ajan varmuuden vuoksi kotona stressaavaa ajanjaksoa varten, on vanhanaikaiset antihistamiinit, joita on vuosikymmeniä käytetty nukahtamiseen ja unessa pysymiseen. Antihistamiini (esim. Atarax) ei aiheuta koukuttumista ja toimii mielestäni hyvin. Minusta kannattaa ensin pyytää lääkäriltä resepti niihin, jos muuta estettä antihistamiinin käytölle ei ole.
Ei kannata käyttää mitään lääkettä uneen jatkuvasti, vaan pelkästään tarvittaessa. Välissä kannattaa pitää lääkkeettömiä öitä (ja ottaa tilapäinen unettomuus vastaan suosiolla), ettei toleranssi lääkkeeseen pääse kasvamaan. Niin ja miksi ei voisi pitää kotona sekä unilääkkeitä (eli rauhoittavia tms.) ja väsyttävää antihistamiinia ja vaihdella niitä? Näin maallikkona ajatellen ainakin se voisi olla ihan järkevää.
Mitään muita lääkkeitä (esim. mielialalääkkeet) en uskaltaisi unettomuuteen edes kokeilla.
Mutta pitkävaikutteinen melatoniini auttaa myös unen laatuun, ja sitä saa reseptillä, kuten varmaan tiesitkin. Itse olen saanut siitä suuren avun nukkumisongelmiini, ero on kuin yöllä ja päivällä. Suosittelen kokeilemaan. Ilman melatoniinia en siis nuku ja tavallaan olen siitä riippuvainen, mutta se on pienempi paha kuin unettomuus. Minulla on vielä kaksisuuntainen mielialahäiriö, joten nukkuminen on erityisen tärkeää. Melatoniini verrattuna, esim. bentsoihin on kuitenkin turvallinen lääke käyttää.
Tuhannet kiitokset vastauksistanne!
Tuota pitkäkestoista melatoniinia olenkin googlettanut ja sitä ajattelinkin pyytää, jos tilanne vielä jatkuu. Tavallinen melatoniini auttaa hyvin nukahtamaan, jos ei ole kovin jännittynyt olo. Myös terapiaa olen pohtinut, vaikka päällisin puolin kaikki onkin melko hyvin.
Tuo Atarax onkin uusi tuttavuus ja kiinnostaa ehdottomasti ottaa kokeiluum ja ainakin varalle. Jo tieto siitä, että jokin lopulta auttaa, helpottaa oloa.
Olen alkanut syödä pari viikkoa sitten myös magnesiumia, inositoli ja tauriinia, joiden tehosta ainakaan heräilyyn en ole vakuuttunut.. Pitäisi kuulemma helpottaa stressiä, jota tämän uuden työn myötä on riittänyt ja ehkä stressi on kroonistunut, vaikka helpottaa siinä mielessä, että olen oppinut asioita. Nyt perheyrityksessä on ollut kiirettä, joten olen stressannut kahta työtä..Kaipa tämä tästä. :)
Ap
Tänään menenkin jo lääkäriin. Saa nähdä, mitä sanoo..
Ap
Circadinia sain, ja Ketinoria myös, mutta siihen en aio koskea.
Ap
Itsellä sama ongelma. Kausittaista, pahinta tuo unettomuuden pelko ja sen aiheuttama lamaannus!