Minkä ikäisenä jätät/jätit lapsen yöksi yksin kotiin?
Kommentit (14)
En ole vielä jättänyt. Lapset 15, 13 ja 11. Tiedän perheen jossa lapset nyt 18 ja 14-vuotiaat kaksoset jätetään kaksi kertaa vuodessa viikoksi kolmisin, kun vanhemmat lähtee lomalle. Ruoka loppuu ja kaaos on hirveä pari päivää ennen vanhempien kotiutumista.
Omat jäi 14 ja 16v. viikonlopuksi (2 yötä) ekan kerran. Heillä oli mummu "päivystämässä" (8km päässä), jos jotain sattuu. Nyt en enää 16 ja 18v. järjestä edes päivystäjää.
Meillä esikoinen sai jäädä yksin yöksi kotiin 15-vuotiaana ja hyvin pärjäsi. Kuopus on 14-vuotias ja joutuu vielä toistaiseksi kulkemaan mukana tai vaihtoehtoisesti menemään isosiskolleen yökylään. Molemmat siis tyttöjä.
En ole vielä jättänyt, mutta mun lapset onkin 14 ja 12. Liian nuoria mun mielestä.
Enpä ole vielä jättänyt. Lapsi on 17v.
Ekaluokkalaisesta asti on joutunut jättämään. Tosin isoveljen kanssa, joka on pari vuotta vanhempi.
Muistakseni esikoinen oli 15-vuotias ja kuopus 13-14v.
Nykyään 32 ja 21
Olin 43v, kun jätin lapsen yöksi yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 43v, kun jätin lapsen yöksi yksin kotiin.
Oletko tyytyväinen itseesi?
Meillä 16v on ollut pari kertaa. Ei ole mitään tyhmää tehnyt, mutta sotkua on kyllä jäljiltään aina, esim keittiötä ei siivoa kuin hätäisesti ehkä astiat tiskariin, jos se on tyhjänä. Nyt olen sanonut, että yksin ei jää ennenkuin osaa hoitaa kodin asiallisesti (esim päivisin välipalaa tehdessään pyyhkii pöydät, hellat, mitä nyt sotkeekaan, tyhjentää puhtaat tiskarista tai pesee omat käsin, vie roskat jos aihetta jne).
Itse olin 13-vuotiaasta yksin viikonloput kotona. Harrastus, jossa kisoja joka vkl ja vanhemmat halusivat mökille.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä jättänyt. Lapset 15, 13 ja 11. Tiedän perheen jossa lapset nyt 18 ja 14-vuotiaat kaksoset jätetään kaksi kertaa vuodessa viikoksi kolmisin, kun vanhemmat lähtee lomalle. Ruoka loppuu ja kaaos on hirveä pari päivää ennen vanhempien kotiutumista.
Luulisi että tuon ikäiset nyt oikeasti pitäisi osata jo siivota ja kaupassakin käydä, jos yksi on vieläpä täysi-ikäinen ja mahdollisesti hänellä esim. ajokorttikin niin todella uusavutonta jos istutaan tumput suorana ja odotetaan että äiti tulee kotiin ja hoitaa hommat kuntoon.
16