Jalankulkijan paikka vasemmalla
Ajoradalla jalankulkijan tulee käyttää pääsääntöisesti vasenta piennarta, tämä lukee laissa, oikeatakin reunaa saa käyttää jos se on esimerkiksi turvallisempi. Jalkakäytävällä tai pyörätiellä jalankulkijan tulee pääsääntöisesti kulkea reunassa, mutta reunansa jalankulkija saa valita.
Itsellä on nyt pari nuorta koiraa, jotka vasta opettelee kulkemaan sievästi hihnassa. Koiraa on tapana taluttaa vasemmalla puolella, jolloin kevyenliikenteen väylillä on luontevaa kulkea vasenta reunaa, jotta koira jää ojan puolelle. Opetan koirat kulkemaan sekä oikealla että vasemmalla, mutta koulutusvaiheessa käytän ketjukaulainta ja se laitetaan koiran kaulaan eri päin jos taluttaa vasemmalla tai oikealla, joten jos opetan koiralle vasenta reunaa, niin en helpolla siirry oikeaan reunaan, koska se edellyttäisin pannan kääntämistä. Jokainen varmaan tajuaa että nuoren koiran irroittaminen pannasta kadulla ei ole kovin fiksua. Joten toivon ymmärrystä varsinkin koirien taluttajia kohtaan, sillä koira tarvii määrätietoista harjoitusta, jotta siitä kasvaa nätisti hihnassa seuraava kaveri.
Kommentit (20)
Vasemmalla puolella kulkeva jalankulkija on siinä mielessä ongelmallisempi pyöräilijälle, että tämän perään ei voi jäädä polkemaan jos ei pääse ohi, vaan törmäyshän siinä tulee, joten pitää pysähtyä täysin ja siirtyä jotenkin pois edestä jomman kumman.
Kuitenkin rauhallisella tiellä vasemmalla puolella kulkeva jalankulkija on ehkäpä parempi, koska silloin hän näkee minut, eikä minun tarvitse ohittaa häntä kovin kaukaa, eikä siten tarvitse siirtyä paljon pois omasta laidastani.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan jokainen vastaantuleva pyöräilijä osaakin arvata, että sulla on ketjukaulainharjoitukset siinä menossa.
Mitä se pyröräilijää liikuttaa mistä syystä jalankulkija on valinnut reunansa? Pyöräilijä ohittaa ja kohtaa jalankulkijan aina väylän keskiosan puolelta. Pyöräilijän näkökulmasta käveliä on niin hidaskin että se on ihan sama että tuleeko tämä vastaan, kulkee samaan suuntaan tai seisoo paikaltaan.
En edes arvannut että joku pitää tätä ongelmana pyöräilijän kannalta. Näen mahdollisen ongelman lähinnä toisen jalankulkijan kanssa, koska hän ei haluaisi kohdata keskiväylän puolelta vastaantulevaa toista jalankulkijaa.
-ap
Mitä tapahtuu kun sinua vastaan tulee koirantaluttaja, joka opettaa koiraansa kulkemaan oikealla?
Todella ärsyttäviä nämä aloittajan kaltaiset sujuvan kulkemisen hankaloittajat. Opeta sitä koiraasi jossain muualla kuin kadulla. Ja olen itsekin koiranomistaja, minä vain tajuan, että minun koirani koulutuksen ei kuulu vaikeuttaa muiden ihmisten arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla puolella kulkeva jalankulkija on siinä mielessä ongelmallisempi pyöräilijälle, että tämän perään ei voi jäädä polkemaan jos ei pääse ohi, vaan törmäyshän siinä tulee, joten pitää pysähtyä täysin ja siirtyä jotenkin pois edestä jomman kumman.
Kuitenkin rauhallisella tiellä vasemmalla puolella kulkeva jalankulkija on ehkäpä parempi, koska silloin hän näkee minut, eikä minun tarvitse ohittaa häntä kovin kaukaa, eikä siten tarvitse siirtyä paljon pois omasta laidastani.
No aika hankalaa kävelyvauhdilla pyröräily olisi samaankin suuntaan kulkevan perässä.
Taidat nyt keksimällä keksiä teoreettisia ongelmatilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Todella ärsyttäviä nämä aloittajan kaltaiset sujuvan kulkemisen hankaloittajat. Opeta sitä koiraasi jossain muualla kuin kadulla. Ja olen itsekin koiranomistaja, minä vain tajuan, että minun koirani koulutuksen ei kuulu vaikeuttaa muiden ihmisten arkea.
Kannattaa varmaan pysytellä kotona jos ympäröivä epätäydellinen maailma aiheuttaa tuollaista tuskaa. Hankkikaa vaikka oma elämä.
Itseä ei ole kyllä koskaan reunassa kävelevät jalankukijat koskaan ahdistanut mitenkään. Joskus vituttaa sekunnin ajan jos kolme tai neljä käväelee rinnakkain.
Anna kun arvaan, sinulla on saksanpaimenkoira? Niiden omistajat kuvittelevat olevansa maailman napoja koiriensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu kun sinua vastaan tulee koirantaluttaja, joka opettaa koiraansa kulkemaan oikealla?
No sellaistakin sattuu, mutta nokkela ihminen selviää näistä ongelmista yöunijaan menettämättä.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, sinulla on saksanpaimenkoira? Niiden omistajat kuvittelevat olevansa maailman napoja koiriensa kanssa.
On sakasalainen rotu ja on paimen koira, mutta ei saksanpaimenkoiraa.
Onko teillä samanlaiset mielipiteen muustakin liikenteestä? Autolla ei saisi ajaa, ennen kuin on 8 vuotta ajokokemusta ja osaa ajaa hyvin?
Valitettavasti kukaan ei ole seppä syntyessään ja on joutunut opettelemaan liikenteessä, miten liikenteessä liikutaan. Myös sinä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Elämäsi helpottuu kun orientoidut ajatukseen että liikenteessä on sellainen hankala asia kuin muut liikkujat.
Kuljen aina oikeaa puolta niin kävellen kuin pyöräillen.
Siirryin koiran kanssa käyttämään pyöräteillä vasenta laitaa ihan kaikkien turvallisuuden takia. Nykypyörät on niin hiljaisia, että niiden tuloa ei kuule ja kelloa niissä ei ilmeisesti ole tai sitä ei osata käyttää. Takaa tullaan hirveää vauhtia joskus lähes olkapäätä hipoen ilman mitään varoitusta. Turvallisempaa on kulkea vasemmalla. Takaa tulevat pyöräilijät saavat kaahata rauhassa omaa latuaan ja vastaantulevat näen jo kaukaa ja ehdin huolehtia, että koira varmasti pysyy pientareen puolella. Itsekin toki siirryn mahdollisimman reunaan, jotta pyöräilijälle jää hyvin tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis jalkakäytävällä tai pyörätiellä. Ajoradan reunassa jos kulkisin niin sitten vasenta, täytyy nähdä ne autot.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, tosin en pyöräile, kävelen vain. Enkä todellakaan ala väistellä näitä väärän puolen kulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan jokainen vastaantuleva pyöräilijä osaakin arvata, että sulla on ketjukaulainharjoitukset siinä menossa.
Mitä se pyröräilijää liikuttaa mistä syystä jalankulkija on valinnut reunansa? Pyöräilijä ohittaa ja kohtaa jalankulkijan aina väylän keskiosan puolelta.
Entäs ne jalankulkijat, jotka ovat päättäneet valita ei kumpaakaan reunaa, vaan keskiosan? Mitä kautta nämä ohitetaan? Tosin on heillä reunanvalintaakin, keskeltä päätetään poiketa 5 sekunniksi vasemmalle reunalle, sitten taas 5 sekunniksi keskelle, sitten 5 sekunniksi oikelle reunalle ja sitten 5 sekunniksi taas keskelle. Nämä heija-heija jalankulkijat ovat kokonaan oma lukunsa ja vieläpä kaikkein ärsyttävin lukunsa, koska heistä ei tahdo mitenkään tietää, mitä kautta ne ohittaisi. Tien päällä hirvikin käyttäytyy liikenteessä lähes aina näitä paremmin, kun hirvi sentään lähes aina vie tienylitynsensä loppuun, eikä jää seikkailemaan puolelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, tosin en pyöräile, kävelen vain. Enkä todellakaan ala väistellä näitä väärän puolen kulkijoita.
Ei ole mitään väärän puolen kulkijoita niin kauan kun kulkee laidassa, pälli. Onneksi itselläni ei ole tuollaista asennevammaa tai jalkakäytäväautismia joten voin kyllä väistää sinuakin ilman että egoni siitä kummemmin kärsii. Hymyillään kun tavataan :)
Kuljen missä kuljen. Jos et koirasi kanssa väistä, kuljen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika hankalaa kävelyvauhdilla pyröräily olisi samaankin suuntaan kulkevan perässä.
Taidat nyt keksimällä keksiä teoreettisia ongelmatilanteita.
Todella teoreettinen ongelma, kun tätä joutuu tekemään kaupungilla polkiessa joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tilanteet ovat muuten aika huvittavia, kun polkee pyörällä ja joku kävelee samaa puolta vastaan ja katsoo vittuuntuneena, että miksi en väistä, vaan livun hiljaa häntä kohti samaa puolta tietä. Jalankulkija ei tietenkään katso taakseen, jotta näkisi, että siellä on tosiaan toinen puoli tiestä tukossa jalankulkijoista ja pyöräilijöistä, joten on pakko odottaa ennen kuin voin väistää.