Vierailija

Voiko syntyä terve lapsi?

• ylös 9
  • alas 2

Kommentit (19)

Vierailija

Tuon ikäisenä saat kaikki nuo testit ja tutkimukset,joilla noita selvitetään.Odota ne ja tee sitten ratkaisut.Terve lapsi on ihan mahdollinen iästä huolimatta.

• ylös 22
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä mulle syntyi saman ikäisenä terve tyttö. Ikää on nyt 3 ja pari flunssaa on ollut koko ikänä, ei muita sairauksia.

• ylös 19
  • alas 2
Vierailija

No kyllä voi. Eihän tuo mikään kamalan korkea ikä ole. Varsinkin jos elät muuten terveellisesti. Stressaat suotta, siitä on enemmän haittaa.

• ylös 17
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä saat kaikki nuo testit ja tutkimukset,joilla noita selvitetään.Odota ne ja tee sitten ratkaisut.Terve lapsi on ihan mahdollinen iästä huolimatta.

Mahdollinen? Kyllä terve lapsi on suurempi todennäköisyys.

• ylös 26
  • alas 4
Vierailija

Voi.

Sinä et sille mitään voi, joten koita unohtaa turhat pelot ja luota siihen, että pahimmat kehityshäiriöt tulevat ilmi jo raskausaikana ja murehdit sitten, jos murehtimista ilmenee. Nyt vain turhaan rasitat mieltäsi murehtimisella.

Klisheistähän tämä on, mutta minkä ikäiselle huvänsä voi syntyä vammainen lapsi ja kun olet (ilmeisesti) selvinnyt jo väljille vesille varhaisen keskenmenon suhteen (joka on yleistä ikääntyneemmille odottajille), niin on todennäköisempää kuitenkin, että kaikki on hyvin.

Itse olin karvaa vaille 42, kun terve kuopukseni syntyi. Usko, että sinulla käy yhtä hyvä tuuri <3

• ylös 17
  • alas 3
Vierailija

Ketkä täällä oikein alapeukuttavat näitä rohkaisevia viestejä? Ne, jotka pitävät tässä iässä lapsen saamista jotenkin täysin luonnottomana, ovat kyllä mun mielestä ihan totaalisen sekaisin!

Terv. No 6

• ylös 21
  • alas 4
Vierailija

Kiitos teille kaikille kannustavista viesteistä❤️
Meillä on suvussa kehitysvammainen, nyt jo 70- vuotias
äidin sisarus. Jotenkin vaan pelkään että en ole ansainnut tervettä toista lasta. Ikä eroakin sisaruksille tulee yli kuusi vuotta.

Vierailija

No mitäs luulisit, voiko ;P Itse sain toisen lapseni 42-vuotiaana 1,5 vuotta sitten. Terve, kaikin puolin  normaali meneväinen pikku-ukkeli tuli :)

Kannattaa teettää kromosomitestit, jos pelottaa ja yhtään mietityttää. Meitä ei varsinaisesti pelottanut, mutta kun mahdollisuus tarjoutui, niin mielenrauha tältä osin taattiin NIPT:illä.

Todennäköisesti kaikki tulee menemään hyvin, Ap :) Onnea ja mukavaa raskaus- ja pikkulapsiaikaa toivotan teille :)

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

En ihan heti keksi, miksi et olisi "ansainnut" toista tervettä lasta, ellet nyt ole joku hullu murhaajaraiskaaja, joka on tehnyt elämässään 54 aborttia, koska lapsi ei olisi syntynyt toivotun tähtimerkin alla.

Jos et ole, niin toivon sulle onnellista odotusta ja tervettä lasta. Lasten ikäero nyt sitten on mikä on, mutta eihän sitä toista lasta ainakaan pelkästään kaveriksi sisarukselle kannata hankkia ja uskon, että sisaruksista on toisilleen iloa näinkin <3

Terv. No 6

Vierailija

Mä sain terveen lapsen 42-vuotiaana, ja ikäeroa edelliseen lapseen tuli tasan kuusi vuotta. Pelkäsin ihan hirveästi koko raskauden ajan, koska en saanut mitään muita tutkimuksia kuin niskaturvotusultran. Siinäkin turvotus oli juuri rajalla, mutta ei johtanut jatkotutkimuksiin. Olin vielä syönyt sellaisia läkkeitäkin, joita ei raskaana ollessa saa syödä, koska en tiennyt, että odotan. Minulle tehtiin vielä vatsan alueen röntgentutkimuskin alkuraskaudessa. Kaikesta huolimatta kaikki sujui hyvin, olin terve koko raskausajan, toivuin sektiosta nopeasti, imetys sujui hyvin. Koliikkia lukuun ottamatta vauva oli hyvin terve ja koko pikkulapsi-ikäkin sujui ongelmitta. Tyttö täyttää kesällä jo 15 vuotta.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Oletko tosissas? Miksi ei olisi lapsi terve? Vaikka riskit vähän nousevat, niin yleensä aina tulee kuitenkin terve lapsi vanhemmille äideillekin. Minä sain nuorimmat lapseni 41 ja 43 vuotiaina ja ei mitään ongelmia raskauksissa tai lasten terveydessä. Mutta kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti, että jaksaa hyvin vauvarumban yli nelikymppisenä 😊

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Onhan siinä kasvanut riski koska vanhemmiten kromosomihäiriiön riski kasvaa. Ikääntyneet munasolut eivät ole enää yhtä terveet kuin nuoren. Mutta luonto yleensä hoitaa pahimmat kehityshäiriöt itse niin että raskaus menee alussa kesken. Kuitenkin suurempi mahdollisuus saada terve lapsi.

Vierailija

Ennen vanhaan kun oli normi saada paljon lapsia, viimeiset lapset saatiin usein yli 40-kymppisinä ja harvemmin heillä silloinkaan oli ongelmia.

Vierailija

Enemmän kannattaa olla huolissaan siitä miten jaksaa lapsen murrosikää kun on itse silloin jo tosi vanh. Sukupolvien välinen kuilu on noin suuri. Oma äitini oli 42 kun synnyin ja aivan pihalla nuorten maailmasta silloin kun olin yläasteiässä. Kavereiden nuoremmat vanhemmat tuntuivat tajuavan lapsiaan niin paljon paremmin että olin siitä vähän kateellinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kun oli normi saada paljon lapsia, viimeiset lapset saatiin usein yli 40-kymppisinä ja harvemmin heillä silloinkaan oli ongelmia.

Ah, näitä vanhoja hyviä aikoja, jolloin perheen vanhimman ja perheen nuorimman lapsen välillä oli semmoiset reilu 30 vuotta ikäeroa. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En usko, että oli normi vaan elämän sanelema pakko. Ehkäisyä ei ollut hyvin saatavilla ja terveydenhuolto oli kuokan ja kiven tasolla. Lapsikuolleisuus oli suuri. Lisäksi tarvittiin sitä ilmaista työvoimaa heinäpellolle ja navettaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Enemmän kannattaa olla huolissaan siitä miten jaksaa lapsen murrosikää kun on itse silloin jo tosi vanh. Sukupolvien välinen kuilu on noin suuri. Oma äitini oli 42 kun synnyin ja aivan pihalla nuorten maailmasta silloin kun olin yläasteiässä. Kavereiden nuoremmat vanhemmat tuntuivat tajuavan lapsiaan niin paljon paremmin että olin siitä vähän kateellinen.

Ei mene aina noin. Oma äitini oli 21 kun synnyin ja täysin ymmärtämätön tiukkapipo, joka kielsi kaiken normaalin elämän saatesanoilla "muista, että minä en sinua auta, jos joudut mihinkään vaikeuksiin". Nyt kuusikymppisenä elämänkokemuksen myötä tullut paljon rennommaksi, olisi tänä päivänä paljon parempi teini-ikäisen äiti ja yötyökin sujuu ongelmitta, joten valvomienkaan ei olisi vielä este teini-ikäisen vanhempana olemiselle.

Vierailija

En tiedä mitä tilastot sanoo, mutta itse sain down-lapsen 24-vuotiaana ja terveen lapsen 43-vuotiaana. Koskaan ei voi tietää.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.