Olen lihonut holtittomasti enkä saa ylipainoa kuriin - puoliso tykkää laihoista naisista. Mitäs nyt?
Haluan korostaa, että mies ei ole sanallakaan kritisoinut ulkonäköäni eikä painosta minua laihduttamaan - päinvastoin hän vakuuttelee rakastavansa minua tällaisena kuin olen, eikä esim. seksielämämme ole kärsinyt tilanteesta mitenkään.
Ongelma onkin ennen kaikkea itsetunnossani. Olen lihonut 20 kg vuodessa (normaalipainosta yli BMI 30...). Tunnen oloni kurjaksi ja arvottomaksi eivätkä mitkään kesävaatteet näytä hyvältä. Tuntuu että olisi helpointa kulkea koko kesä burkassa kanssaihmisten katseilta suojassa...
Kaiken huippu on tosiaan se, että tiedän mieheni naisihanteen olevan laiha ja pienikokoinen. Tuntuu pahalta ajatella, että en enää vastaa noita ihanteita, vaikka se ei suhteessamme näykään.
Kommentit (20)
Ei kai tuossa ole tärkeintä se miehen miellyttäminen vaan se, että otat selville miksi olet lihonut noin paljon lyhyessä ajassa. Onko taustalla sairaus? Stressi? Masennus? yms.
Ota itseäsi niskasta kiinni,ruokavalio kuntoon ja ala liikkua.Laihuus ei ole onni,mutta ei ylipainokaan ole terveellistä.Ja se että sinua se ahdistaa kertoo sen ettet ole onnellinen tuollaisena.Kun olet tyytyväinen itseesi,on parisuhdekin parempi.
Jos et itse saa syystä tai toisesta prosessia käyntiin, niin kannattaa hakea jostain ulkopuolista apua. Lihavuus on lopulta helposti ratkaistavissa oleva ongelma. Vaikeinta on päästä alkuun. Oletko miettinyt syitä lihoamiseesi? Onko vuoden aikana tapahtunut jotakin, joka on johtanut syöpöttelyyn ja ylipainoon? Kannattaa ruotia nämä asiat läpi ja aloittaa siitä purkamaan vyyhtiä. Kesähän on mitä mainiointa aikaa treenata ja laittaa itseään kuntoon. Ei ole syytä hävetä itseään.
Pieni ylipaino ei nyt vain ole mikään ongelma. Avioliitto kestää pahemmatkin karikot, vaikkapa avannepussin, amputoidun raajan, halvautumisen jne. jne.
Alat syömään oikeaa rasvaista ruokaa ilman viljaa niin laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Pieni ylipaino ei nyt vain ole mikään ongelma. Avioliitto kestää pahemmatkin karikot, vaikkapa avannepussin, amputoidun raajan, halvautumisen jne. jne.
Avanne, amputoitu raaja tai halvaantuminen ei ole ihmisen omaa syytä tosin kuin lihominen. Aivan kuin on suuri ero, eikö puoliso halua seksiä vai pysty seksiin.
Ap vaan vinkuu ja valittaa, eikä haua tehdä mitään muutoksia.
Jos haluat laihtua, tee kokonaisvaltainen elämänmuutos. Pelkkä laihdutuskuuri ei auta. Se ei ole pysyvää. Laihduttaminen on varsin helppoa. Jokainen tietää miten syödä lautasmallin mukaisesti. Vaikentahan on itsekuri, se mitä suuhun lappaa. Kieltäytyminen herkuista on ihan hemmetin vaikeaa. Herkkuhimo on tietynlainen addiktio. Yhtä vaikeaa alkoholistin on pysyä erossa viinasta. Ruokavalio siis kuriin ja salli itsellesi kerran viikossa herkkuilta, jolloin voit hyvällä omallatunnolla syödä muutamia himoitsemiasi herkkuja.
Miksi olet lihonut? Onhan tuo järkyttävä määrä vuodessa
Tracy Anderson method voi kuulostaa huuhaalta mutta olen lihonut työstressin takia 5v vaikka olin aina hoikka ennen ja näyttää toimivan. Ostin alle 5€ amazonista. Idea on että ainoastaan kuukauden ajan tehdään lihaskuntoa 1/2 tuntia ja sykettä kohottovaa liikuntaa noin tunti sekä syödään alle kulutuksen että pääsee alkuun ja olo paranee psykologisesti. Lisäsin dieettiin kuitua ja vähän rasvaa ja kerrankin vaaka liikkuu pienempään numeroon.
20kg vuodessa normaalipainosta tarkoittaa sitä, että jotain on muuttunut radikaalisti. Mars lääkäriin, kilpirauhaskokeisiin.
20kg lisää läskiä vaatii 20x 7000 ekstra kcal, joka vastaa noin 400 pizzan syömistä vuodessa tavallisen ruoan päälle vuodessa. Tuskinpa olet noin radikaalisti muuttanut elämääsi, joten kyseessä on oltava ainakin osittain joku juttu aineenvaihdunnassasi joka on muuttunut.
Stressi ja tunnesyöminen lihottivat, ahmimishäiriö päässyt elämäntilanteen vuoksi pahaksi. AP
Jos et tiedä syytä lihomiseen, mene lääkäriin.
Kokeile jättää suolaiset ruuat pois, se voi jo itsessään vähentää nesteturvotusta paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
20kg vuodessa normaalipainosta tarkoittaa sitä, että jotain on muuttunut radikaalisti. Mars lääkäriin, kilpirauhaskokeisiin.
20kg lisää läskiä vaatii 20x 7000 ekstra kcal, joka vastaa noin 400 pizzan syömistä vuodessa tavallisen ruoan päälle vuodessa. Tuskinpa olet noin radikaalisti muuttanut elämääsi, joten kyseessä on oltava ainakin osittain joku juttu aineenvaihdunnassasi joka on muuttunut.
En ole ap mutta lähes saman kokenut. Viime kesänä painoni nousi kahdessa viikossa (!) 12 kg. Ymmärrettävästi noita kiloja en mitenkään voinut syödä tuossa ajassa. Minut tutkittiin mm. kilpparin ja sydämen osalta mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kun täälläkin aina kauhistellaan kun ihmiset "syövät" itsensä läskeiksi niin miettikää kun te lihoisitte itse KAHDESSA VIIKOSSA kolme vaatekokoa.
Paino ei ole tuosta laskenut vaikka tarkkailen syömisiäni ja liikun. Ainoa mikä tuolloin viime kesänä oli erilaista oli saamani kortisonipistokset tulehtuneisiin niveliin.
Ihan kuin mun elämä ap! Paitsi, mulla tuli 23kg noin kolmessa vuodessa. Kun se tulee hitaasti, se on niin salakavalaa, ettei itse edes tajua, ennenkuin on liian myöhäistä. Minunkin mies on ihana, ei koskaan ole kommentoinut asiaa, mutta nyt on huolissaan mun terveydestä. Verenpaine ja kolesteroli huitelee päin peetä :(. BMI 31.
Noi kortisonit vaikuttaa painoon. Et niitä tarvitse, jos syöt oikeaa ruokaa. Selittelyt on ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta lähes saman kokenut. Viime kesänä painoni nousi kahdessa viikossa (!) 12 kg. Ymmärrettävästi noita kiloja en mitenkään voinut syödä tuossa ajassa. Minut tutkittiin mm. kilpparin ja sydämen osalta mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kun täälläkin aina kauhistellaan kun ihmiset "syövät" itsensä läskeiksi niin miettikää kun te lihoisitte itse KAHDESSA VIIKOSSA kolme vaatekokoa.
Paino ei ole tuosta laskenut vaikka tarkkailen syömisiäni ja liikun. Ainoa mikä tuolloin viime kesänä oli erilaista oli saamani kortisonipistokset tulehtuneisiin niveliin.
Kortisoni nimenomaan tekee tuota.
Laihdutus tai ero.