Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADD aikuisella? Miten ilmenee?

Vierailija
20.05.2017 |

Onko paikalla ketään jolla on ADD-diagnoosi saatu aikuisiällä?
Miten ADD ilmeni sinulla?
Mietin tässä omia tekemisiäni ja tekemättä jättämisiäni, pääosin sitä että onko tämä vain laiskuutta ja saamattomuutta vai voiko olla muuta.
Valitin ystävälleni sitä että taas ryhdyin imuroimaan ja 1,5h tunnin jälkeen huomaan että yksi huoneista on imuroitu ja minä hinkkaan wc-hanan saumoja. Tässä välissä tietysti hieman aloitin tiskaamista, tavaroiden järjestelyä, kastelin kukkasia ja mietin että vessaa ei ole pesty vähään aikaan.
Siihen ystävä heitti vitsillä että sulla on ehkä se ADD. Tiedän kyllä ADHD:n ja se ei ole ollenkaan minua, en ole luonteeltani ylivilkas ja aktiivinen.
Googlasin tietysti aihetta ja oikein säikähdin miten monta kohtaa tuntui olevan kuin suoraan elämästäni.

Varsinkin tämä kuvaus sopii kuin nyrkki silmään:
"ADD:n ydinoireet voi tiivistää muutamaan sanaan: ei kuule, ei suunnittele, ei tee, ei muista, ei keskity. Yleisesti näitä ihmisiä luonnehtii toiminnan hitaus, joka johtuu useasta osatekijästä: toiminnan aloittamisen vaikeus, toiminnan ylläpitämisen ja ohjaamisen vaikeus."

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia ei ole häirinnyt elämääsi ns. millään lailla niin diagnoosi tuskin muuttaa mitään. Siis siinä mielessä, että varmasti olisit googlettanut ja miettinyt aikasemmin mikä sinua "vaivaa."

Itse olen saamaton. Voin jämähtää vaikka päiväksi tekemään jotakin kiinnostavaa asiaa ja unohdan täysin ajankulun. Myöskin siivous menee tolla sinun kaavalla. Voi aloittaa siivoamaan mutta mieleen tulee samalla muita asioita ja muutaman tunnin päästä voi olla vain sotkenut enemmän. ADD on tietyllä tavalla aika paljon häirinnyt elämääni. Elän ns. kaaoksen keskellä, kun opiskeluja ei saa loppuun ja siivouskin on työn ja tuskan takana. Nyt olen kuitenkin sanut elämää vähän kuntoon lääkityksen avulla.

Vierailija
2/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hello, aikuisiän ADD täällä, diagnoosin sain 20v eli viime marraskuussa

Mulla isoin oire oli keskittymiskyvyttömyys asioissa jotka eivät itseä kiinnosta. Haen parhaillaan yliopistoihin ja huomasin että ihan muutaman minuutin välein saatoin nousta kirjojen parista vessaan/siivoamaan/laittamaan teetä, ja kun nousin vei jokin seuraava asia huomioni ja pian olinkin pesemässä mattoa tai muuta aivan yhtä oleellista.

Ajanhallinta on toinen iso. Esimerkiksi vartti voi mennä ohi aivan huomaamatta ja juoksen toistuvasti bussipysäkille sen vuoksi. 

Tuo "laiskuus" tulee usein esille ADD ihmisillä, mitä se ei ole, vaan toiminnanohjauksen vaikeutta. Lisänä myös vaikeus tarttua mihinkään paljon työtä vaativaan tehtävään ja impulsiivisuus. Itsellä mielialat voivat heittää minuutissa laidasta laitaan, ja jos tulee mieleeni tehdä jotain "hassua", tod näk teen sen.

Mitä diagnoosiin tulee, sen voi toki käydä tutkituttamassa. Suosittelen yksityistä psykiatria mikä toki maksaa, mutta pääset miljoona kertaa helpommalla tutkimuksiin ja osaavammalle ihmiselle. Onhan se hyvä tietää. Lääkehoitoa saatetaan ehdottaa, mutta pitää muistaa ettei se ole taikaa. Se tekee toiminnasta normaalimpaa, ei täydellistä. Itse sain concertaa mikä auttaa opiskelussa valtavasti, mutta vapaapäivinä en käytä sitä koska elämänhallintani on hyvä ja pärjään mielestäni hyvin ilmankin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia ei ole häirinnyt elämääsi ns. millään lailla niin diagnoosi tuskin muuttaa mitään. Siis siinä mielessä, että varmasti olisit googlettanut ja miettinyt aikasemmin mikä sinua "vaivaa."

Itse olen saamaton. Voin jämähtää vaikka päiväksi tekemään jotakin kiinnostavaa asiaa ja unohdan täysin ajankulun. Myöskin siivous menee tolla sinun kaavalla. Voi aloittaa siivoamaan mutta mieleen tulee samalla muita asioita ja muutaman tunnin päästä voi olla vain sotkenut enemmän. ADD on tietyllä tavalla aika paljon häirinnyt elämääni. Elän ns. kaaoksen keskellä, kun opiskeluja ei saa loppuun ja siivouskin on työn ja tuskan takana. Nyt olen kuitenkin sanut elämää vähän kuntoon lääkityksen avulla.

En kyllä diagnoosia haluaisikaan, en tiedä mitä sillä sitten tekisi jos sellaisen saisikin. Olin vain tosi yllättynyt kun näitä oireita luin. Ehkä ne sopivat vaan moneen ihmiseen, siksi se tuntuu siltä. Sen vuoksi hiukan halusinkin täältä kysyä muiden kokemuksia.

On mulla ollut hankaluuksia asioiden kanssa mutta ei kyllä siinä määrin että olisin esim. menettänyt työpaikan tai muuta yhtä suurta vaikeutta. Yksi koulutus jäi kesken ihan loppumetreillä vähän "ilman syytä", mutta sellaisia nuoria nyt on paljon. Siivoaminen on mullakin aika ylivoimaista, mutta kuka siitä nyt muka pitää?

Toivon että saat kaaoksen purettua ja apua lääkityksestä jatkossakin jotta saat opiskelun suoritettua! :)

ap

Vierailija
4/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että kun puhun jonkun asian, niin siltä toiselta jäö joku kohta kuulematta, jolloin viestini merkitys vääristyy.

Vierailija
5/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tehtävät jäävät kesken, jokin toinen asia vie keskittymisen. Ravaan kotona huoneesta toiseen, etkä oikein saa mitään aikaiseksi. En pysty keskittymään pitkiin tarinoihin, kun jossain vaiheessa "putoan kärryiltä" ja olen ajatuksissani ihan jossain muualla. Tästä syystä myös mm. kirjan lukeminen ja elokuvien katsominen on vaikeaa. Opiskellessa ei oikein pysynyt opettajan tahdissa ja jouduin pyytämään kertomaan asian uudelleen. Kielten opettelu on ollut vaikeaa, kun en ole kielioppia tajunnut.

Vierailija
6/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen on mullakin aika ylivoimaista, mutta kuka siitä nyt muka pitää?

ap

Minä taas kiinnitin huomiota siihen, että siivoat ja järjestelet kuitenkin aika paljon. Aloituksessahan nimittäin kirjoitit näin: "minä hinkkaan wc-hanan saumoja. Tässä välissä tietysti hieman aloitin tiskaamista, tavaroiden järjestelyä, kastelin kukkasia".

Jos minun imuroiminen jää kesken, niin se ei johdu muusta siivoamisesta, vaan esim. tv:n katsomisesta, lehtien lukemisesta tai netissä surffailusta. Sinä saat ilmeisesti kuitenkin pidettyä kodin siistinä, vaikkei se kävisi ihan suoraviivaisesti.

Vierailija
7/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä jotain tyypillisiä juttuja?

- Univaikeudet, mahdotonta saada unirytmiä kuntoon

- Hankaluus sitoutua mihinkään, esim. sopia tapaamisia

- En ikinä suunnittele mitään, sovitut asiat jopa hiukan "ahdistaa" kun tietää ettei niitä voi perua

- Aina myöhässä, aloitti valmistautumisen 15min tai 1,5h aikaisemmin

- Keskustellessa vaikea saada pidettyä kiinnostusta siihen mitä toinen selittää

- Kirjaa lukiessa ajatus karkaa koko ajan, luen pari riviä ja huomaan ajattelevani muuta. Joudun hokemaan päässäni "keskity"

- Toiset kommentoi etten kuule ja käskee keskittymään johonkin mitä nyt tehdään

- Pystyn halutessani tekemään tärkeää asiaa esim. työjuttua jopa 9-10h ilman mitään ruokataukoja, havahdun kun on nälkä ja huono olo. :D

- Aivan kaikki hukassa, aina.

- En muista ihmisistä ikinä mitään, en nimiä, ammatteja, elämäntilannetta. Hankaloittaa keskustelua paljon, koska et voi kysyä tuttavalta jota olet tavannut paljon puolen vuoden aikana että niin, oliko sulla aviomiestä ja lapsia, jos toinen niistä on innoissaan puhunut monia kertoja.

Vierailija
8/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoaminen on mullakin aika ylivoimaista, mutta kuka siitä nyt muka pitää?

ap

Minä taas kiinnitin huomiota siihen, että siivoat ja järjestelet kuitenkin aika paljon. Aloituksessahan nimittäin kirjoitit näin: "minä hinkkaan wc-hanan saumoja. Tässä välissä tietysti hieman aloitin tiskaamista, tavaroiden järjestelyä, kastelin kukkasia".

Jos minun imuroiminen jää kesken, niin se ei johdu muusta siivoamisesta, vaan esim. tv:n katsomisesta, lehtien lukemisesta tai netissä surffailusta. Sinä saat ilmeisesti kuitenkin pidettyä kodin siistinä, vaikkei se kävisi ihan suoraviivaisesti.

Joo, saan kyllä sen jutun pidettyä siinä siivoamisessa. Pomppelehdin vain tekemisten välillä sinne ja tänne ja tonne, koska joku toinen siivottava asia tuntuu sillä hetkellä paljon tärkeämmältä ja se pitäisi tehdä ensin, kunnes tulee vielä tärkeämpi asia ja lopulta huomaan etten ole tehnyt yhtään asiaa loppuun asti vaan välineet on joka "pisteessä" levällään.  Ja olen kyllä kohtuusiisti aikuinen ja aika ylpeäkin siitä, koska nuorena (kuten moni on) oli siis todella epäsiisti, ihan asuntoa myöten, ja tässä olen kehittynyt tosi paljon.

Hyvä kyllä oli pointtisi, tajusin että mulla tosiaan tuo on enemmänkin sitä että en osaa päässäni päättää sitä tekojärjestystä ja en saa itseäni pysymään siinä järjestyksessä, ehkä huonoa organisointikykyä vaan?

ap

Vierailija
9/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä jotain tyypillisiä juttuja?

- Univaikeudet, mahdotonta saada unirytmiä kuntoon

- Hankaluus sitoutua mihinkään, esim. sopia tapaamisia

- En ikinä suunnittele mitään, sovitut asiat jopa hiukan "ahdistaa" kun tietää ettei niitä voi perua

- Aina myöhässä, aloitti valmistautumisen 15min tai 1,5h aikaisemmin

- Keskustellessa vaikea saada pidettyä kiinnostusta siihen mitä toinen selittää

- Kirjaa lukiessa ajatus karkaa koko ajan, luen pari riviä ja huomaan ajattelevani muuta. Joudun hokemaan päässäni "keskity"

- Toiset kommentoi etten kuule ja käskee keskittymään johonkin mitä nyt tehdään

- Pystyn halutessani tekemään tärkeää asiaa esim. työjuttua jopa 9-10h ilman mitään ruokataukoja, havahdun kun on nälkä ja huono olo. :D

- Aivan kaikki hukassa, aina.

- En muista ihmisistä ikinä mitään, en nimiä, ammatteja, elämäntilannetta. Hankaloittaa keskustelua paljon, koska et voi kysyä tuttavalta jota olet tavannut paljon puolen vuoden aikana että niin, oliko sulla aviomiestä ja lapsia, jos toinen niistä on innoissaan puhunut monia kertoja.

Nuo alleviivatut on itselläni tuottanut vaikeuksia.

5

Vierailija
10/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua hommaa. Pää on ihan hajalla välillä kun ajatukset poukkoilevat asiasta toiseen. Kotitöitä tehdessä kuuntelen musiikkia, muuten ei tulisi siivoushommista yhtään mitään.

Vierailija
11/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielten opettelu on ollut vaikeaa, kun en ole kielioppia tajunnut.

Tämä taas ei liity ADD:hen. Minulle kielet ovat helppoja.

Vierailija
12/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siivoaminen juuri samanlaista kuin ap:llä. Ja melkein kaikki muukin, mihin ryhdyn, jää kesken, jos se ei ole ihan hirvittävän mielenkiintoista. Mun teinityttöjä naurattaa aina mun siivoaminen, siittäminen, pyykinpesu ym. ja he monesti kommentoivatkin, että "äiti, mitä sun pitikään tehdä". Ja tavarat on aina kateissa. Puhelimessa varsinkaan en "kuule" ollenkaan, mitä muut juttelevat, vaan olen ihan omissa ajatuksissani. Ei ole tullut mieleenkään, että olisin ADD tai mikään muukaan kuin vain oma itseni.

Vierailija
13/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua huttua. Ihan kuin olisin itse kirjoittanut.

Vierailija
14/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voi se liittyä minun lukivaikeuteenkin.

Vierailija
15/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on add mutta siivoaminen onnistuu hyvin. Jopa tehokkaasti. Teen montaa asiaa yhtä aikaa. Opiskelu on helkkarin vaikeaa. Kun luen niin ajattelen kokoajan jotain muuta ellei lukemani asia ole kiinnostava. Ryhmässä en pysty keskittymään keskusteluun. Uppoudun omiin ajatuksiin helposti jos keskustelun aihe ei ole kiinnostava. En tunnista ihmisten kasvoja.

Jos innostun jostain asiasta niin keskityn siihen niin paljon etten huomaa yhtään mitä ympärillä tapahtuu, kuulen että joku puhuu minulle mutta en kuuntele.

Vierailija
16/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käymässä nyt niitä testejä  läpi, vaativat kaikki todistukset ja terveystiedot syntymästä asti, kysyvät kysymyksiä ja laittavat täyttämään lomakkeita, sanomatta mitään muuta. En yhtään tiedä ottavatko he huoleni todesta vai eivät, mutta kai se selviää aikanaan. Joskus näen painajaisia lääkäristäni, joka unessa nauraa minulle päin naamaa ja sanoo että koska pärjäsin koulussa hyvin, olen vain vainoharhainen idiootti.

Arki on minulle vaikeaa ja ihan tavallisten asioiden tekeminen tuottaa vaikeuksia. Kotini on useimmiten ihan sekaisin, vaikka olen tarkoituksella pitänyt tavaran määrän minimissä. Sekamelska ahdistaa paljon. En kestä tavaratalojen taustamusiikkia, puhehälinää tai yökerhojen pauketta ja valoja. Unohtelen mennä töihin kun sekoilen päivissä ja päivämäärissä, olen aina myöhässä, juoksen aina pysäkille, paperityöt, laskut yms. aina myöhässä. Mutta sitten pystyn ylikeskityttyäni asioihin, joihin monet eivät pysty. Olen hyvin luova, mutta useimmiten aivoni ovat ihan sumussa. Joskus katson kavereitani silmiin ja yritän muistella nimeä, vaikka olemme tunteneet vuosia. Pahimmalta tuntuu, kun on viimein uskaltanut avautua ongelmista jollekin läheiselle, joka sitten sanoo että olen tyhmä kun edes mietin tuollaista :(

Vierailija
17/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Minullekin kielet on helppoja, koska mulla on joku luontainen kielikorva. Kielioppia sen sijaan en ole koskaan kunnolla pystynyt opettelemaan (konsukiepre, ellatiivi allatiivi ym. juttuja) koska ne ovat niin kuolettavan tylsiä. Silti kiitettäviä numeroita kaikista kielistä lukiossa.

Vierailija
18/18 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käymässä nyt niitä testejä  läpi, vaativat kaikki todistukset ja terveystiedot syntymästä asti, kysyvät kysymyksiä ja laittavat täyttämään lomakkeita, sanomatta mitään muuta. En yhtään tiedä ottavatko he huoleni todesta vai eivät, mutta kai se selviää aikanaan. Joskus näen painajaisia lääkäristäni, joka unessa nauraa minulle päin naamaa ja sanoo että koska pärjäsin koulussa hyvin, olen vain vainoharhainen idiootti.

Arki on minulle vaikeaa ja ihan tavallisten asioiden tekeminen tuottaa vaikeuksia. Kotini on useimmiten ihan sekaisin, vaikka olen tarkoituksella pitänyt tavaran määrän minimissä. Sekamelska ahdistaa paljon. En kestä tavaratalojen taustamusiikkia, puhehälinää tai yökerhojen pauketta ja valoja. Unohtelen mennä töihin kun sekoilen päivissä ja päivämäärissä, olen aina myöhässä, juoksen aina pysäkille, paperityöt, laskut yms. aina myöhässä. Mutta sitten pystyn ylikeskityttyäni asioihin, joihin monet eivät pysty. Olen hyvin luova, mutta useimmiten aivoni ovat ihan sumussa. Joskus katson kavereitani silmiin ja yritän muistella nimeä, vaikka olemme tunteneet vuosia. Pahimmalta tuntuu, kun on viimein uskaltanut avautua ongelmista jollekin läheiselle, joka sitten sanoo että olen tyhmä kun edes mietin tuollaista :(

Unohtelen mennä töihin :D tuttua tuokin