Jos kutsussa lukee alkaen klo 15, milloin ajattelit, että voi vielä mennä
Olen joutunut yhden perheen kanssa kaksi kertaa nyt ongelmiin, kun olen ymmärtänyt, että klo 17 voisi vielä mennä, jos klo 15 alkaen on kutsuttu lakkiaisiin tai rippijuhliin.
Kommentit (22)
Kyllä menisin vielä vaikka kello 19, mutta siitä voisin kysyä että onko ok jos tullaan vasta silloin kun on töitä tms.
Minäpä varmistan mihin saakka juhlat kestää, jos aikataulun kanssa on tiukkaa. Ei tule yllätyksiä.
Ajttelisin, että juhlat kestävät n. 3 t. Eli että vika vieras on lähtenyt klo 18. Luonnollisesti mitään tarjoilua ei vikan tunnin aikana ole, vaan kahvit on jo juotu ja puheet pidetty. Mielestäni klo 17 on kovin myöhöinen aika tulla. Siinä tapauksessa ok, jos on tulossa vain nopeasti tervehtimään ja jatkaa matkaa 5 min päästä.
No kyllä meidän tuollaisiin juhliin voisi mennä vielä klo 17, mutta riippuu kai vähän siitäkin paljonko vieraita ylipäänsä on. Esimerkiksi ylioppilailla voi olla jo suunniteltuja iltamenoja kavereiden kanssa tai perhe lähtee vielä samana iltana mökille tms. joten itse kysyisin etukäteen varmuuden siitä onko ok.
No minä olen ilmoittanut että tervetuloa juhlimaan alkaen klo 14, ja se tarkoittaa että viimeiset vieraat voi tulla vaikka klo 20. Ei ole takarajaa ja on toivottavasti etteivät kaikki tule samaan aikaan.
Jos kutsuun on kirjoitettu alkaen, niin kyllä sinne todellakin vielä voi klo: 17 aikaan mennä. Tai jos ei voi, niin kutsu on laadittu väärin.
Minä menin kerran neljä tuntia myöhemmin, koska oli ensin perheenjäsen juhlat.
Ketään ei enää ollut paikalla, joten se oli liian myöhään :D
Riippuu miten kutsu on muotoiltu.
"Tervetuloa klo 15" -> Kaikkien vieraiden olisi hyvä saapua silloin klo 15
"Tervetuloa alkaen klo 15" -> Vieraat voivat saapua itselleen sopivaan aikaan klo 15 jälkeen.
Tai näin minä ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ajttelisin, että juhlat kestävät n. 3 t. Eli että vika vieras on lähtenyt klo 18. Luonnollisesti mitään tarjoilua ei vikan tunnin aikana ole, vaan kahvit on jo juotu ja puheet pidetty. Mielestäni klo 17 on kovin myöhöinen aika tulla. Siinä tapauksessa ok, jos on tulossa vain nopeasti tervehtimään ja jatkaa matkaa 5 min päästä.
Puheet? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheet? :D
Ap mainitsi rippi- ja ylppärijuhlat. Niissä pidetään yleensä puheita.
Tästä tuli mieleen miten entisessä asuinmaassani oli huonotapaista ja törkeää tulla paikalle ilmoitettuun aikaan. :D Jos juhlien oli ilmoitettu alkavan klo 18, piti paikalle tulla aikaisintaan paria-kolmea tuntia myöhemmin.
Jos kutsussa lukee alkaen ja on kyse lakkiaisista tai rippijuhlista, voi loistavasti mennä klo 17 tai kuten joku laittoi, melkein vaikka vielä klo 19. Alkaen on juuri se liukuma, ja sitä ei laiteta, jos haluaa kaikki vieraat klo 15-16.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa lukee alkaen ja on kyse lakkiaisista tai rippijuhlista, voi loistavasti mennä klo 17 tai kuten joku laittoi, melkein vaikka vielä klo 19. Alkaen on juuri se liukuma, ja sitä ei laiteta, jos haluaa kaikki vieraat klo 15-16.
En menisi noin myöhään. Ainakin täällä päin lakkiaisnuoriso yleensä lähtee omiin menoihinsa viimeistään 18 maissa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten kutsu on muotoiltu.
"Tervetuloa klo 15" -> Kaikkien vieraiden olisi hyvä saapua silloin klo 15
"Tervetuloa alkaen klo 15" -> Vieraat voivat saapua itselleen sopivaan aikaan klo 15 jälkeen.
Tai näin minä ymmärtäisin.
Niin minäkin ymmärsin ja kutsu oli alkaen.
Ap.
Menisin paikalle 15-15.30 välisenä aikana, tosin jos kyse olisi omasta suvustani, saattaisivat motkottaa miksi tulen myöhässä, jos saapuisin paikalle vasta 15.30.
Jos omia sukulaisia on tulossa pitää tosiaan laittaa tuo "alkaen", kun tulevat aina liian ajoissa muuten. Esim. eräät isommat sukujuhlat pari vuotta sitten olivat vähän hermoja raastavat. Kutsussa luki selvästi että juhlitaan klo 15-19. Ensimmäiset vieraat saapuivat klo 14.10, VIIMEISET omasta suvustani klo 14.45.
Jos lukee nimenomaan että 15, niin mennä voi mielestäni 14:40-15:10. Jos siitä enemmän myöhästyy niin on syytä kysyä sopiiko.
Jos taas lukee alkaen niin silloin klo 15:00 eteenpäin voi mennä, mutta en menisi itse enää 16 jälkeen, koska se menee jo ns. uudelle tuntilukemalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menisi noin myöhään. Ainakin täällä päin lakkiaisnuoriso yleensä lähtee omiin menoihinsa viimeistään 18 maissa.
Jos juhlakalu on jo lähtenyt, ketä se haittaa. Monesti sukulaiset tulee päivällä, joille lapsi on rakas. Tuttavaperheiden vieraat voivat tulla myöhemminkin, jos eivät aiemmin ehdi, sillä mieluiten kuitenkin seurustelevat ylioppilaan vanhempien kanssa kuin sen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee nimenomaan että 15, niin mennä voi mielestäni 14:40-15:10. Jos siitä enemmän myöhästyy niin on syytä kysyä sopiiko.
Jos taas lukee alkaen niin silloin klo 15:00 eteenpäin voi mennä, mutta en menisi itse enää 16 jälkeen, koska se menee jo ns. uudelle tuntilukemalle.
Siis voisit mennä 20 min etuajassa? Ja uusi tuntuu kerma? Missä tuollainen sääntö on, että alkaen tarkoittaa vain seuraavaan tasatuntiin asti? Ihme käsitys.
Kyllä täällä meillä päin tuo ymmärrettäis et millon vaan sen klo 15 jälkeen. Toki itse varmaan kysyisin tai ilmottasin jos pääsen vasta illemmalla. Tyylii sopiiko jos tullaan vasta kuuden aikaan, kun on toiset juhlat päivällä.
Olettaisin että siinä on muutama tunti aikaa mennä. Jos on tiukka takaraja, niin kyllä se tulisi kutsussa ilmoittaa tai sitten ihan vain kirjoittaa että "tervetuloa synttäreille sunnuntaina klo 15" eikä mitään "alkaen".