Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vai mitä?

• ylös 5
  • alas 5

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ai milleen huonompi? AMK-tutkinto jää kandin ja maisterin väliin, eli se tuskin on syynä huonommuuteen. Mikä sitten?

• ylös 9
  • alas 13
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

AMK on huonompi _koulutus_ kuin yliopisto, ja se on fakta. Mutta menestyminen on suurelta osin itsestä kiinni, oli koulutus mikä vain.

• ylös 10
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ai milleen huonompi? AMK-tutkinto jää kandin ja maisterin väliin, eli se tuskin on syynä huonommuuteen. Mikä sitten?

Tarkoitit varmaan amiksen ja lukion väliin

Vierailija

Ammattikorkeassa on parempi taso kuin yliopistoissa. Nykyään yliopistot ottavat mallia ammattikouluista ja ammattikorkeasta jotta yliopistoon saataisiin muutakin kuin teorian ulkolukua. Paljon on vielä tehtävää että yliopisto saavuttaa AMK-tason.

• ylös 12
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koetahan nyt, ap, itse ensin käydä se lukio loppuun. 

Kelpo pää ei lakkia kaipaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeassa on parempi taso kuin yliopistoissa. Nykyään yliopistot ottavat mallia ammattikouluista ja ammattikorkeasta jotta yliopistoon saataisiin muutakin kuin teorian ulkolukua. Paljon on vielä tehtävää että yliopisto saavuttaa AMK-tason.

Tarkoitat varmaan että yliopistojen luennoitsijalta vaaditaan nykyään pedagogisia valmiuksia, samalla kun sama käytäntö on ollut muissa oppilaitoksissa jo kauan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AMK on huonompi _koulutus_ kuin yliopisto, ja se on fakta. Mutta menestyminen on suurelta osin itsestä kiinni, oli koulutus mikä vain.

Itsellähän ei ole kumpaakaan koulutusta vielä, mutta minäkin olen ymmärtänyt että AMK-tutkinto on kandia parempi mutta maisteria alempi koulutus, ja YAMK-koulutus taas on maisterikoulutuksen kanssa samalla tasolla, sen verran tiedän.

• ylös 6
  • alas 11
Vierailija

Ei sillä koulutustasolla ole väliä kuhan vaan löytää töitä. Kaverini opiskeli ammattikoulun ja on nyt sisäkattoasentaja. Sanoin, että tykkää työstään, koska saa käsillä tehdä ja voi olla sisällä. Palkat luokkaa 3000-4000e/kk. Itse olen vakiduunissa ammattikorkean käyneenä ja tulot ehkä puolet hänen. Ei yliopiston käyneilläkään ole automaattisesti hyväpalkkaista duunia tarjolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Vierailija

Mulla sekä AMK- että yliopistotutkinto. Ovat erilaisia, mutta en pysty laittamaan niitä paremmuusjärjestykseen. Molemmat ovat antaneet hyvät eväät työelämään.

Vierailija

Riippuu varmaan työstä, mitä haluat tehdä. Jos haluat sairaanhoitajaksi, veikkaan, että AMK on paras. Jos haluat työttömäksi, veikkaan, että monen alan kohdalla yliopisto on parempi kuin AMK.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sillä koulutustasolla ole väliä kuhan vaan löytää töitä. Kaverini opiskeli ammattikoulun ja on nyt sisäkattoasentaja. Sanoin, että tykkää työstään, koska saa käsillä tehdä ja voi olla sisällä. Palkat luokkaa 3000-4000e/kk. Itse olen vakiduunissa ammattikorkean käyneenä ja tulot ehkä puolet hänen. Ei yliopiston käyneilläkään ole automaattisesti hyväpalkkaista duunia tarjolla.

Hassua miten epäakateemiset aina alleviivaavat työllistymisen merkitystä. Ihan kuin se olisi jokin itsearvo?Töitä tulee ja menee, mutta akateemisuus säilyy

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Itsellähän ei ole kumpaakaan koulutusta vielä, mutta minäkin olen ymmärtänyt että AMK-tutkinto on kandia parempi mutta maisteria alempi koulutus, ja YAMK-koulutus taas on maisterikoulutuksen kanssa samalla tasolla, sen verran tiedän.

Ammattikorkeakoulusta saa alemman korkeakoulututkinnon, ellei sitten sen jälkeen suorita tosiaan YAMK-tutkintoa (ylempi korkeakoulututkinto).

Yliopistossa valmistutaan ensin kandidaateiksi (alempi korkeakoulututkinto), mutta huomattavan isoon osaan aloista kuuluu myös maisterin tutkinto (ylempi korkeakoulututkinto).

Eli näin yleisesti amk-tutkinto on saman "arvoinen" kuin kandi yliopistossa. Siinä mielessä eroa tulee, että yliopistossa suurimmalla osalla aloista lähtökohtana on maisteriksi valmistuminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hassua miten epäakateemiset aina alleviivaavat työllistymisen merkitystä. Ihan kuin se olisi jokin itsearvo?Töitä tulee ja menee, mutta akateemisuus säilyy

Onhan se hassua, että haluaa opiskelunsa jälkeen töihin, tosi hassua.

Vierailija

Riippuu alasta. Vähän tuo on hankala verrata, kun opintomäärät on erit. Alat joissa tehdään käsillä jotain, niin amk vie, mutta teoriapainotteisissa yliopisto voittaa kyllä. Tosin monilla tuntuu olevan oma ajattelu täysin hukassa, ulkoa muistetaan paljon, mutta omaa ajatusta ei ole mukana. Luovuus jotenkin kuollut. Itse amkin käynyt, mutta jos jatko-opintoja kävisin, niin yliopistossa. Tällä hetkellä taloushallinnon töissä esimiehenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä mitä lisäarvoa toisi tuo akateemisuus. Se että saa lähiräkälässä pullistella ja saada sitten turpaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onhan se hassua, että haluaa opiskelunsa jälkeen töihin, tosi hassua.

Onhan se tietysti paras vaihtoehto, mutta kyllä mä mieluummin olisin työtön DI kuin työssäkäyvä raksaduunari

Sivut