Otin noin 1-vuotiaan koiran, kuinka saan sen tottelemaan?
Sukulainen kuoli ja otin sitten hänen pienen koiransa, joku terrierisekoitus taitaa olla.
Koira ymmärtää paljon asioita ja tottelee sisällä, mutta ulkona ei yhtään. Räksyttää kaikille ja kaikelle, ei tule luokse pihalla tai puistossa kun kutsun sitä. Mitenkä saan koiran tottelemaan? Ulkoilut on tosi vaikeita kun räksyttää koko ajan. Sukulaiseni luona koira oli vain maaseudulla omalla tilalla ja ei ole tottunut kaupunkiin ja kaupungin vilinään ollenkaan. Osaako kukaan antaa koulutusohjeita?
Kommentit (5)
Yköselä ja kakosella ei ainakaan ollut mitään vitun käryä koiran kouluttamisesta, ja minä olen ollut joskus kymmenen vuotta sitten kuunteluoppilas.
Vie koirakouluun. Niitä on vähän jokapuolella, ainakin isoimmissa kaupungeissa. On myös nettikursseja, jos et pääse tunneille.
Koira on varmasti hämillään tilanteesta. Tottuu kyllä kaupunkiin, kun teet sen oikein. Älä vie liian vaikeisiin tilanteisiin kylmiltään. Hyvä tapa totuttaa on esim. se että leikität sitä puistossa. Vähitellen siedätät hälyisemmille paikoille. Älä itse huomioi ohikulkijoita ollenkaan (edes nonverbaalisesti), jotta koira oppii saman välinpitämättömyyden. Kaikesta hyvästä käytöksestä palkkaa aina. Palkka on jotakin mitä koira haluaa yli kaiken esim. joku lelu, leikki sinun kanssa, herkku. Luoksetuloja kannattaa oikeasti palkata vaikka sisäfileellä silloin tällöin, jos se on koiran herkkua, koska se on tärkein koulutettava asia. Älä anna koskaan palkkaa haukkumisesta, vaan hiljaisuudesta. Ajoitus on tärkeä - koira pitäisi pystyä palkkaamaan sekunnin sisään oikeasta reaktiosta.
Helpointa olisi mennä koiran perustottevaisuuskurssille koirakouluun.
Koirakouluun meno tai sitten muu koulutuksen asiantuntija olisi hyvä tavata. Monet jotka "osaavat" koiransa kouluttaa tekevät silti virheitä koulutuksessa, tai siis koira ei vain tunnu oppivan, ja ulkopuolinen asiantunteva henkilö yleensä osaa nimetä ongelmat ja neuvoa.
Anna sille ulkona nami aina kun se haukkuu.