Mitä se parisuhteen rakentaminen on?
Olen muutaman kerran lukenut täältä, miten parisuhdetta ihan rakentamalla rakennetaan. Siis mitä ihmeen rakentamista siinä on jos on kaksi ihmistä, jotka haluavat olla yhdessä ja perustaa perheen (tai olla perustamatta)? Onko se rakentaminen siis sitä, että inokkaampi painostaa yhdessäoloon sitä vähemmän innokasta vai onko se sitä että kaksi täysin erilaista luonnetta yrittää tulla toimeen (vaikka ei olisi täysin pakko?)
Kommentit (5)
Kyllä se on panostamista yhteiseen hyvään. Kompromisseja ja vuorotellen vastaan tulemista eripuratilanteissa. Meillä suhde väljähtyi, kun mies sanoi aina ei, eikä pitänyt suhdetta mitenkään kasassa panostamalla mihinkään. Minä halusin treffeille, keikoille, lenkille, yhdessä ruoanlaittoa, pikku reissuja. Aina vain mies sanoi jaa tai ei. Ei mitään innostumista. Yhdessä 20 vuotta eikä koskaan yhteistä hotellimatkaa tai mitään erilaista. Yksin ja lasten kanssa reissut tein. Lasten kanssa olen enemmän syönyt ravintoloissakin kuin miehen. Miehen mielestä ihan turhaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on panostamista yhteiseen hyvään. Kompromisseja ja vuorotellen vastaan tulemista eripuratilanteissa. Meillä suhde väljähtyi, kun mies sanoi aina ei, eikä pitänyt suhdetta mitenkään kasassa panostamalla mihinkään. Minä halusin treffeille, keikoille, lenkille, yhdessä ruoanlaittoa, pikku reissuja. Aina vain mies sanoi jaa tai ei. Ei mitään innostumista. Yhdessä 20 vuotta eikä koskaan yhteistä hotellimatkaa tai mitään erilaista. Yksin ja lasten kanssa reissut tein. Lasten kanssa olen enemmän syönyt ravintoloissakin kuin miehen. Miehen mielestä ihan turhaa hommaa.
No tää on just sitä rakentamista, mitä en tajua.
Se on sitä että tehdään aina kaikki niin kuin nainen sanoo vaikka asia olisi kuinka järjetön ja mahdoton. Omat mielipiteet ja halut haudataan vähin äänin.
Suhteen rakentaminen on sitä että solmitaan keskinäisiä sopimuksia ja rutiineja arkeen ja kommunikaatioon liittyvistä asioista. Sopimusten tarkoitus on helpottaa yhteistä elämää ja minimoida konfliktien riski. Tähän voi liittyä esimerkiksi sopimukset siitä, miten toimitaan vaikka riidan aikana. Esim errä molemmat ottaa lyhyen kävelytuokion erillään ettei riita kuumene huudoksi, tai sovitaan vaikkapa että kirjoitetaan molempia harmittavat jutut ylös ja käsitellään ne toisen keskeyttämättä sitten kun tunteet on tiivistetty paperille, jne. Tähän liittyy myös tarpeista neuvotteleminen, esimerkiksi sen kertominen kumppanille että toisen tapa jättää vaatteita ympäri asuntoa häiritsee ja ahdistaa, jolloin kumppani koittaa parantaa tapansa. Käytännössä suhteen rakentamisen tarkoitus on muodostaa sujuvasti toimiva yksikkö, sen sijaan että kaksi toisiaan vastaan olevaa yksilöä joilla "on oikeus!" tekevät toistensa elämästä helvettiä. Sen tarkoitus on myös varmistaa se että molemmat saavat suhteesta tarvitsemansa, oli se sitten huomioiminen, luottamus, turva, tms.
Se on jotain naisten mielikuvitusjuttuja. T. Mies