Ehtoollisesta kysymys uskovaisille
Ehtoollinen on mielestäni karmiva ajatus, sillä se on ainakin katolilaisittain ajatellen kannibalismia ja sellainenkin on kielletty Vanhassa Testamentissa. Jos siis leipä olisi Kristuksen ruumista ja viini verta, niin niiden molempien syöminen on kielletty Vanhassa Testamentissa (veriruokia ei sen mukaan saa ayödä muutenkaan). Eikös tuo ole todella ristiriitaista? Miten miellätte tämän asian?
Kommentit (18)
Jeesus itse asetti ehtoollisen. Se on muistoateria.
Tyhmäkin älyää ettei se leipä ja viini ole ruumista ja verta vaan leipää ja viiniä. Jeesus käytti koko opetuksensa ajan vertauskuvia, niin hän teki myös viimeisellä ehtoollisella. Leivän ja viinin nauttiminen on muistoateria jonka Jeesus asetti.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus kumosi noi syömissäännöt uudessa testamentissa. "Ei se saastuta ihmistä, mikä menee suusta sisälle, vaan se mikä tulee suusta ulos" tjsp
Miltä osin Vanha Testamentti sitten pätee? Ja eiköhän kannibalismi ole kielletty joka tapauksessa? Miksi sitä Kristuksen ruumista ja verta pitää syödä? Eikö uskominen riitä? Siis ehtoollisen pohjanahan olu se viimeinen ateria, joka oli myös juutalainen pääsiäisateria ja siinä oli historiallinen syynsä, miksi syötiin tietynlaista leipää jne. ja viini oli tuohon aikaan luonteva ruokajuoma.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmäkin älyää ettei se leipä ja viini ole ruumista ja verta vaan leipää ja viiniä. Jeesus käytti koko opetuksensa ajan vertauskuvia, niin hän teki myös viimeisellä ehtoollisella. Leivän ja viinin nauttiminen on muistoateria jonka Jeesus asetti.
Luterilaisuudessa saattaa olla näin, mutta katolilaisuudessa leivän ja viinin uskotaan olevan oikeasti ruumista ja verta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä Kristuksen ruumista ja verta pitää syödä?
Missään ei ole tarjolla Kristuksen ruumista ja verta ehtoollisateriaksi vaan leipää ja viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisuudessa saattaa olla näin, mutta katolilaisuudessa leivän ja viinin uskotaan olevan oikeasti ruumista ja verta.
Kyllä Augsburgin uskontunnustuksesakin sanotaan että ehtoollisessa ovat Kristuksen ruumis ja veri läsnä.
Itse rohkenen olla tästä eri mieltä vaikka miellänkin itseni luterilaiseksi.
Jeesus on ehtoollisella läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ole tarjolla Kristuksen ruumista ja verta ehtoollisateriaksi vaan leipää ja viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Augsburgin uskontunnustuksesakin sanotaan että ehtoollisessa ovat Kristuksen ruumis ja veri läsnä.
Itse rohkenen olla tästä eri mieltä vaikka miellänkin itseni luterilaiseksi.
Jeesus on ehtoollisella läsnä.
Olen samoilla linjoilla kanssasi sinänsä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mutta en jaksa lukea enkä ole katolinen. Heilläkin on ehtoollisella tarjolla leipää ja viiniä. He voivat uskoa sen olevan vaikka mitä mutta jos ehtoollisen nauttijalle tehdään vatsahuuhtelu ja huuhdokselle analyysi niin kyllä sieltä leipää ja viiniä vatsalaukusta löytyy.
Jos ehtoollisen asetussanat lukee järjellä niin esimerkiksi viini ei ole Kristuksen veri vaan Uusi Liitto joka syntyy Kristuksen verellä.
Ja Kristus sanoo myös selkokielellä että ehtoollisellä syödään leipää.
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos ehtoollisen asetussanat lukee järjellä niin esimerkiksi viini ei ole Kristuksen veri vaan Uusi Liitto joka syntyy Kristuksen verellä.
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
Mutta:
”Ottakaa ja syökää tästä kaikki, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan (vrt. Matt. 26:26, Luuk. 22:19, 1.Kor. 11:24)”. Sitten hän otti käsiinsä maljan täynnä viiniä ja sanoi heille: ”Ottakaa ja juokaa tästä kaikki, tämä on minun vereni malja, uuden ja ikuisen liiton veri, joka teidän ja monien edestä vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi (vrt. Mark. 14:24, Luuk. 22:20, 1.Kor. 11:25)”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
”Ottakaa ja syökää tästä kaikki, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan (vrt. Matt. 26:26, Luuk. 22:19, 1.Kor. 11:24)”. Sitten hän otti käsiinsä maljan täynnä viiniä ja sanoi heille: ”Ottakaa ja juokaa tästä kaikki, tämä on minun vereni malja, uuden ja ikuisen liiton veri, joka teidän ja monien edestä vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi (vrt. Mark. 14:24, Luuk. 22:20, 1.Kor. 11:25)”
Niin, minun vereni malja. Malja joka kuvastaa hänen vuodattamaansa verta. Ei "malja minun vertani".
Eikä leipä voinut olla Jeesuksen ruumista ensimmäisellä ehtoollisella koska jakaja oli ihmisenä vielä elävien kirjoissa.
Vertauskuvia. Mikä siinä on niin hankala ymmärtää kun Jeesus käytti niitä koko opetuksensa ajan?
Transsubstantiaatio-oppi:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsubstantiaatio
Sen mukaan ehtoollisaineet muuttuvat olemukseltaan Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, vaikka niiden ominaisuudet eivät muutu(?).
"Miten miellätte tämän asian?"
En tiedä, kuinka hyvin oppi on Raamatun mukaan perusteltavissa, kun en ole koskaan erityisesti tätä asiaa silmällä pitäen Raamattua lukenut ja pohtinut enkä kuunnellut aiheesta Raamatunopetusta.
Kuten joku sanoi edellä, niin pelkästään Jeesuksen sanat "tämä on minun ruumiini" jne. ei liene riittävä peruste, koska samalla logiikalla pitäisi pohtia, onko Jeesus myös kirjaimellisesti esim. portti, kuten Hän sanoi Joh. 10:7.
Transsubstaatio-oppo (onpa hieno sana) kuulostaa asialta joka on jälkikäteen keksitty paikkaamaan ontuvaa näkemystä että ehtoollinen on Kristuksen ruumiin ja veren faktista nauttimista. Kun ei voida myöntää että kenties tämä tulkinta on väärä.
Mutta sinänsä ei se minulta ole pois jos joku uskoo tuohon oppiin. Jokatapauksessa pappi tarjoaa leipää ja viiniä, ehtoollisen nauttija laittaa suuhunsa leipää ja viiniä ja alkuperäinen kysymys kannibalismista on absurdi. Jos ehtoollinen jotenkin transsubtantioituu Kristuksen ruumiiksi ja vereksi se tapahtuu tämän fyysisen maailman huomaamatta joten sitä on enää vaikeaa mieltää kannibalismiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, minun vereni malja. Malja joka kuvastaa hänen vuodattamaansa verta. Ei "malja minun vertani".
Jos työpaikan jääkaapissa on lounasrasioita, niin voisin hyvinkin sanoa omastani "tämä on minun ruokani rasia", eli rasia sisältää ruokaa. Ihan samoin kuin "vereni malja" sisältää verta.
Tai "minun kirjojeni kaappi", "kahvini muki", tms. Ihan hyvin voisi tuolla lauserakenteella korostaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus kumosi noi syömissäännöt uudessa testamentissa. "Ei se saastuta ihmistä, mikä menee suusta sisälle, vaan se mikä tulee suusta ulos" tjsp
Jesse myös totesi että "en ole tullut lakia muuttamaan"