Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinipoikani..

Vierailija
13.05.2017 |

Olen 16v poitsun äiti ja hän on minulle tietysti erittäin rakas. Meillä on uusioperhe ja pojan isä ei ole oikein mukana kuvioissa. Mun kaksi pienempää lasta vie paljon aikaa ja huomiota ja nyt olenkin huomannut seuraavia asioita teinipojassani. Eli 16v kapinoi paljon, kotiintuloajat usein venyy.. Nyt sitten yhtenä viikonloppuna pyysi saada luvan mennä kaverilleen yökylään. Luotin lapseeni ja annoin hänen mennä. Myöhään yöllä heräsin kuitenkin puheluun, joka oli poikani kaverin isältä. Teinit olivat pitäneet kotibileitä kaverin tyhjässä talossa ja humalassa, kun kaverin vanhemmat yllättivät tulemalla kotiin. Minulla ei ollut tietoa, että talo oli tyhjänä, olisi kai pitänyt soitella poitsun kaverien vanhempien kanssa, mutta valvottu yö takana nuoremman lapseni takia. Poika aina sitä paitsi ollut tämän kaveri, jolle oli menossa ja luotin poikiin täysin. Näin sitten. No hyppäsin autoon ja hain pojan kotiin. Keskusteltiin asiasta ihan vakavasti seuraavana päivänä ja poika oli seuraavan viikon illat kotona. Ajattelin, että keskustelu olisi auttanut, mutta sitten.. Koulusta otettiin yhteyttä kotiin, oli jäänyt kiinni samaisen kaverin kanssa välkältä jostain puskasta tupakalta.. Olin aivan järkytyksissäni. Nyt on käyty vielä tiukempaan sävyyn keskustelua pojan kanssa päihteiden käytöstä ja käytöksestä muutenkin. Sanoin pojalle, että varaan ajan ehkäisevän päihdetyöntekijän juttusille. Ammattilainen saa mielestäni tässä vaiheessa keskustella lapseni kanssa, kun pelkään, että oma jututtamiseni ei nyt täysin riitä. Ennen niin kiltti ja hyvätapainen poika... Mitä murrosiän myrskyjä ja kokeiluja lienee, mutta silti. Onko teillä kokemusta tällaisesta omien teinejen saralta? Vinkkejä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD

Kuulostaa aika yleiseltä menolta nuorilla ihmisillä

Vierailija
2/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, paholainen on vallannut pienen poikasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kateellinen pojalleen, koska hän viettää mukavaa nuoruutta, mikä Ap:eelta jäi väliin.

Vierailija
4/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:DDD

Kuulostaa aika yleiseltä menolta nuorilla ihmisillä

Ei ole normaalia rikkoa lakia, tuhota aivosoluja, riskeerata elämänsä ja vieroksua todellisuutta.

-ohis

Vierailija
5/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hui, meillä palo tohon aikaa blossi 2L kokis pullosta ghetto bongi. Neitsyys meni 14v suzuki peeveen penkin päälllä.

Vierailija
6/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle tuo tekee todella paljon pahaa, joten lastenkotiin kuluu. Olen kuullut monia hyviä tarinoita lastensuojelun päihdekuntoutuksesta.

Vierailija
7/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita että hakevat huostaan, muuten on kaikki toivo menetetty.

Vierailija
8/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia... :D Ei tarkoita että sun pitää sossut tähän sotkea tai laittaa poika johonkin päihdekuntoutukseen jos joskus 16 vuotiaana on kotibileissä tai polttaa tupakkaa. Anna kokeilla, harva jää tolle tielle että alkaa joka viikonloppu ryyppäämään ja päivittäin röökiä vetämään.

Itsekin olin 16- vuotiaana monissa bileissä, ekat tupakkakokeilut jne. Nyt 18-vuotiaana "vanhempana ja viisaampana" tupakkaa en polta ja baarissa välillä käyn mutta sielläkin harvoin. 

Vierailija
9/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä aikuisista ihmisistä hauska vääntää tästä vitsiä? Minä olen itse ainakin äiti jota kiinnostaa lapsen asiat. Osoitan välittämiseni. Meillä ei 16v lasten/nuorten tarvitse käydä kiskomassa kaljaa kavereilla ja polttamassa kouluaikana. Ymmärrän, että kaikenlaiset kokeilut kuuluvat nuoruuteen ja tuo alkoholikokeilukin on tietyllä tapaa luonnollista, mutta siitä keskustellaan, koska kyseessä alaikäinen. Joku tuossa ehdotti, että olisin kateellinen omalle muksulleni. Tämä ajatus kuulostaa aika huvittavalta aikuisen ihmisen suusta nimittäin kyllä itsekin teininä kokeilin kaikkea, mutta kiinni jäätyäni myös meillä kotona juteltiin. Sen sijaan eräs kaverini jäi kiinni, mutta vanhemmat suhtautuivat asiaan -hälläväliä- asenteella ja kaverini oli kiinnostunut kovasti siitä, että mun vanhemmat oli ottaneet keskusteluun.. Luulen, että kaverinikin olisi halunnut kapinoivana teininä siltikin huomita vanhemmiltaan. Niin ja täällä ajattelin, että oisin ite saanu vertaistukea ja vastaavia kokemuksia teidän nuortenne kohdalla. Kyllä meillä välitetään ja keskustellaan oli lapsi 6v tai 16v silti lapsi! :)

Vierailija
10/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että rajat on rakkautta.

Vierailija
11/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LASU!

Sitä täällä tarjotaan joka paikkaan. Kai se tähänkin sopii.

Tai sitten vaan ryyppäätte yhdessä, niin saa poitsu kokeilla perskännit turvallisessa seurassa, kunnon krapulaa unohtamatta.

Vierailija
12/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia... :D Ei tarkoita että sun pitää sossut tähän sotkea tai laittaa poika johonkin päihdekuntoutukseen jos joskus 16 vuotiaana on kotibileissä tai polttaa tupakkaa. Anna kokeilla, harva jää tolle tielle että alkaa joka viikonloppu ryyppäämään ja päivittäin röökiä vetämään.

Itsekin olin 16- vuotiaana monissa bileissä, ekat tupakkakokeilut jne. Nyt 18-vuotiaana "vanhempana ja viisaampana" tupakkaa en polta ja baarissa välillä käyn mutta sielläkin harvoin. 

Korjaan vielä, että en monissa bileissä, mutta aina välillä. 16v join eka kertaa alkoholia ja siitä sitten aina välillä otin osaa lukion bileisiin taikka illanistujaisiin kaverien kanssa.

Vanhempani olivat hyvin tiukkoja mutta toki esimerkiksi aina antoivat kyydin lukion bileisiin, kun tiesivät että siellä nyt kaikki muutkin ovat. Hyvä kasvatustapa mielestäni, vittuillaan ja ollaan ankaria vapaa-ajalla, mutta ei siltikään olla liian tiukkoja ja päästetään nuori menemään jos hän haluaa.

Jos he olisivat olleet esimerkiksi niin, että et pääse todellakaan mihinkään, niin olisin varmaaa sitten keksinyt jonkun toisen tavan kapinoida. Kun he päästivät, niin pääsin kokeilemaan ja huomasin, että ei se ookkaan niin coolia olla ihan sekasin taikka polttaa pahanmakusta tupakkaa. Ja ihan normaali järkevä nainen minusta kasvoi + tupakoimaton + vain välillä juova. 

Eli ohjeeni on, aseta rajat, mutta älä liian tiukkoja ja tarpeen tullen jousta. Kokeilut kuulevat nuoren elämään. Kunhan hoitaa koulunsa ja saa hyviä arvosanoja ja pääsee elämässä eteenpäin niin voi sitä välillä pitää hauskaakin. 

Vierailija
13/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on teinejä. Poika on 16v juuri siinä iässä, kun kaikki "kielletty" kiinnostaa kovasti. On normaalia, että teini-iän aikana juodaan joskus ja maistetaan tupakkaa.. Sittenhän se on tehty ja koettu se kielletyn huuma. Tässä vaiheessa on kuitenkin tärkeää, että vanhempia vielä kiinnostaa nuoren elämä, asiat ja kokeilut. Niin kuin joku tuossa kirjoittikin niin rajat on rakkautta. Osoitat välittämisesi ja nuo keskustelut on tärkeitä nuorellesi. Vaikka teini keskutellessa pyörittelisi silmiään ja suhtautuisi asiaan "ihan v*tun sama" tyylisesti, hän kuitenkin sisimmässään saa tunteen, että hänestä välitetään. En lähtisi tuosta mitään lasua tekemään tai huostaan ohjaamaan, nimittäin sinne menee yleensä nuoret kenen vanhemmat suhtautuvat nuorten asioihin lepsusti tai heitä ei kiinnosta. Tsemppiä.. :)

T. kolmen pojan kasvattanut mamma

Vierailija
14/18 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako se koulut ja muut ok ? Jos, kyllä niin älä nyt ihan hulluks rupee. Onko se vielä peruskoulussa vai soitetaanko lukiosta muka röökin vetämisestä kotiin nykyisin ?

Vierailija
15/18 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:eella menee?

Vierailija
16/18 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

DDR:ssäkö sinut on kasvatettu vai kuulutko Lessuihin?

Vierailija
17/18 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä äiti-ihmisiä täällä. Revitään mukahauskaa huumoria toisen huolenaiheesta. Ap vaikuttaa kunnolliselta huolehtivalta äidiltä, joka haluaa hoitaa kasvatustehtävänsä huolella. Te tälle asialle naureskelevat ämmät saisitte ottaa ap:sta oppia. Menkääs nyt vaikka kasvattamaan niitä kakaroitanne siitä koneen ääreltä! No, hushus!

Vierailija
18/18 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on mielisairas kukkahattutäti. Älä ihmettele jos poikasi hakkaa sinut joskus paskaksi kun kyllästyy tuohon mielivaltaiseen lässytykseesi.

Aivan asiaton ja ilkeä huomautus. Kahden teinin äitinä olen huomannut, että kaikkeen saa varautua, vaikka perusluonteeltaan olisivat rauhallisia ja harkitsevia. Tuon kaltaiset tyhmyydestä kuuluu ikävä kyllä ikään. Ap on tehnyt ihan oikein, kun on keskustellut pojan kanssa. Toivottavasti oppi menee perille kerrasta ettei tarvitse käydä asioita uudestaan läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi