Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien kirkossa on siunattu tuhkauurnia?

Vierailija
09.05.2017 |

Vai onko Joensuussa ihan oma kaavansa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaikki kuolleet sukulaiset on tuhkattu, mutta vasta hautajaisen jälkeen.

(paikkakunta Vaasa)

Vierailija
2/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Noin minäkin olen tottunut näkemään, että ensin siunaus ja sen jälkeen tuhkaus. Mitä lie pappi omiaan puuhastellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään tehdään vainajien siunauksia tuhkauksen jälkeen. Harvinaista mutta mahdollista. t. Hautauspalveluketjussa työskentelevä.

Vierailija
4/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan kyseinen ihminen edes toivonut noin meneteltävän? Ja ne kutsumattomat vieraat vielä kaiken lisäksi.

Vierailija
5/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ulkomailla kuolleen ja tuhkatun sukulaisen tuhkat siunattiin Suomessa pienessä tilaisuudessa ennen uurnan maahanlaskua, joka siis tehtiin samassa yhteydessä.

Vierailija
6/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vain sellaisissa, missä uurna on siunattu ja sitten laskettu yhdessä, mielestäni se on kivempi kuin se, että siunataan ennen tuhkausta, kärrätään pois ja lasketaan sitten tulevissa jaksoissa. Tuhkaus on ehkä hieman ongelmallinen tapaus tuon kannalta, vieläkin. En kyllä ymmärrä miksi kun se on kuitenkin kaikista järkevin tapa. 

Vierailija
7/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin blogikirjoituksen. Mulla tuli vahvasti sellainen olo, että pappi hoiti omaa ahdistustaan. Eiväthän nuo koululaiset edes tunteneet vainajaa, joten pikkuisen ulkokultainen olo jäi. Ja onhan vainajalla voinut olla ns. hyvä elämä, vaikka hänellä ei tuttuja saattajia hautajaisissa ollutkaan. Esimerkiksi ystävät eivät välttämättä tiedä hautajaisista ennen kuin jälkeenpäin. Mielestäni pappi ylitti yksityisyyden rajan viimeistään tehdessään blogissaan asiasta julkisen.

Vierailija
8/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Samaa mieltä. Ja jos ihminen ei eläessään ole halunnut lapsia tai olla toisten kanssa tekemisissä niin mitä pappi puuhastelee omiaan. Tutkintapyyntö?

Vierailija
9/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tuhkauurnia? Vainajan on siellä uurnan sisällä, tosin tuhkana. Minusta on ihan älytöntä, että tuhkauksesta on tehty niin monimutkaista uskonnollisiin perinteisiin vedoten. Mutta itse en kuulukaan uskonnoliseen yhteisöön.

Vierailija
10/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin blogikirjoituksen. Mulla tuli vahvasti sellainen olo, että pappi hoiti omaa ahdistustaan. Eiväthän nuo koululaiset edes tunteneet vainajaa, joten pikkuisen ulkokultainen olo jäi. Ja onhan vainajalla voinut olla ns. hyvä elämä, vaikka hänellä ei tuttuja saattajia hautajaisissa ollutkaan. Esimerkiksi ystävät eivät välttämättä tiedä hautajaisista ennen kuin jälkeenpäin. Mielestäni pappi ylitti yksityisyyden rajan viimeistään tehdessään blogissaan asiasta julkisen.

No näinpä. Pappi hoitaai siinä omaa ahdistustaan tekemällä jonkun hautajaisista julkiset ilman lupaa asianomaiselta tai hänen omaisiltaan.

Vierailija
11/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, linkkiä blogiin jos saisi

Vierailija
12/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin tuhkauurnia? Vainajan on siellä uurnan sisällä, tosin tuhkana. Minusta on ihan älytöntä, että tuhkauksesta on tehty niin monimutkaista uskonnollisiin perinteisiin vedoten. Mutta itse en kuulukaan uskonnoliseen yhteisöön.

Ei siitä ole kovin kauan kun kirkko vastusti tuhkausta eli polttohautausta jyrkästi. Ilmesesti vieläkin jotkut papit vastustavat. Se kun saattaa "vaikeuttaa ruumiin ylösnousemusta".

Siksi kirkon pitää ainakin edelleen siunata ruumis ennen polttamista, joskin jotkut seurakunnat ja papit ovat taipuneet siunaamaan uurnia tuhkauksen jälkeen. Pikkuhiljaa alkaa mennä käytännöllisyys taikauskoisuuden edelle.

Vierailija
13/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiseni tuhkat siunattiin. Hän oli ollut kuolleena tovin ennen ruumiin löytämistä ja ajatus ruumiin raijaamisesta pitkin Suomea oli inhottava. Halusimme kuitenkin järjestää hautajaiset ja hautauksen kotipaikkakunnalla. Hänet siis tuhkattiin siellä, missä hän kuoli, ja tuhkat siirrettiin vanhalle kotipaikkakunnalle, missä siunaus järjestettiin. Oli hyvä, ettei tarvinnut enää palata asiaa vaan siunaus oli samalla kuin uurnan laskukin.

Vierailija
14/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pappia kylmää ajatus vainajan siunaamisesta yksin niin herää kysymys, että onko oikeassa tehtävässä. Eivät ne ole hänen juhlansa.

Vierailija
15/15 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isää ei siunattu lainkaan. Oli ateisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi