Lapsi teki peruskoulun ohessa avoimen yliopiston kursseja ja aloittaa nyt syksyllä yliopiston 15-vuotiaana
Mitä kuuluu huomioida kun lapsen koulunkäynti muuttuu niin paljon?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos olis totta, asiasta olis jo uutisoitu. Seuraava
Ja olet sitä mieltä että 15-vuotias nostetaan uutisiin tällaisessa tapauksessa, halusi hän tai ei?
Ai ilman keskiasteen todistusta?
Kannattaa soittaa YLE:lle. Lööpin paikka.
Lapseni alakoulun luokkakaveri kävi jo 5. luokalla yliopistolla matikanopetuksessa, koska oli siinä kertakaikkiaan nero. Ihan normaalisti käy nyt 9. luokkaa, matikka on tosin hänelle räätälöity yliopistolla.
No koulu on ykkösasia ja yliopistokurssit siinä rinnalla aikataulun ja jaksamisen mukaan. Koulu ei yliopisto on lapsesi sosiaalinen ympäristö. Muista myös että vaikka lapsesi on älykäs niin hän on kumminkin 15-vuotias teini.
Mun lukiokaveri 80- luvulla suoritti muutaman kymmenen opintoviikon opintoja Helsingin yliopistossa lukion rinnalla ja se oli aikaa ennen internettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai ilman keskiasteen todistusta?
Kannattaa soittaa YLE:lle. Lööpin paikka.
Lapseni alakoulun luokkakaveri kävi jo 5. luokalla yliopistolla matikanopetuksessa, koska oli siinä kertakaikkiaan nero. Ihan normaalisti käy nyt 9. luokkaa, matikka on tosin hänelle räätälöity yliopistolla.
Missä yliopistossa kursseja räätälöidään tuolla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet sitä mieltä että 15-vuotias nostetaan uutisiin tällaisessa tapauksessa, halusi hän tai ei?
koska lehdistö on uutisen kohteen mielipiteestä välittänyt, lol
Vierailija kirjoitti:
Mitä pääsi opiskelemaan??
Tietojenkäsittelytiedettä.
Vau. Itsekin mietin joskus että miksen tuota tajunnut. Mutta ei tullut mieleen, mieluummin olin kavereiden kanssa ja no, toisaalta muissa harrastuksissa vapaa-ajalla.
Miten hän päätyi tai osasi haluta avoimen yliopiston kursseille?
Yliopistoon voi kyllä päästä ilman keskiasteen tutkintoa, jos on suorittanut tarpeeksi kursseja avoimessa yliopistossa. Joten sikäli ap:n tapaus on periaattessa mahdollinen. En kuitenkaan pidä todennäköisenä, että se on totta - ainakaan Suomessa. Yleensä avoimen yo:n opintoja vaaditaan vähintään 60 opintopisteen edestä, ja tuollaisen määrän suorittaminen peruskoulun ohessa peruskouluikäiseltä on jo tosi epätodennäköistä, vaikka kysymyksessä olisikin poikkeusyksilö.
Ja vaikka kysymyksessä olisikin poikkeusyksilö, joka on todella päässyt yliopistoon 15-vuotiaana, niin en itse suosittelisi jättämään lukiota väliin. Lukiossa oppii sen oman alan lisäksi taitoja, joita tarvitsee yliopisto-opinnoissa alasta riippumatta: esseiden kirjoittaminen, äidinkielen hallitseminen hyvin, englannin kieli. Vaikka nuori lukisikin ja puhuisi englantia sujuvasti, on ihan eri asia kirjoittaa tieteellistä tekstiä englanniksi.
Yliopistonlehtori
Vierailija kirjoitti:
Vau. Itsekin mietin joskus että miksen tuota tajunnut. Mutta ei tullut mieleen, mieluummin olin kavereiden kanssa ja no, toisaalta muissa harrastuksissa vapaa-ajalla.
Ei löytänyt mistään kesätyötä eikä halunnut olla joutilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löytänyt mistään kesätyötä eikä halunnut olla joutilaana.
Alle 15 vuotiaana? joo ei jatkoon.
Mitä helvettiä? AP pyytää neuvoja siitä miten tukea lastaan kun elämä muuttuu niin paljon ja av-mammat vain vittuilee ja kyseenalaistaa.
Älytöntä jos totta, ohjata lapsi olemaan ilman nuoruutta pelkän vanhempien halujen mukaan. Sitäpaitsi lukiossa on pitkä matikka, pitkä fysiikka ja kemia ja kielet yms sivistävä oppiminen. Henkisesti lapselle vaikka olisi mikä nero, on parasta mennä ikäluokan mukaan koulussa. Jos on aina poikkeavan ikäinen muista, erottuu joukosta ja loppupeleissä se on huono juttu, onhan näitä 'neroja' nähty.
Niin, siis itse kysymykseen. Yliopisto-opiskelu on tietty itsenäisempää, omaa opiskelua (ja tekemistä) vähän enemmän. En tiedä tietotekniikasta, olen jonkin yhden pakollisen kurssin sitä yliopistolla käynyt. Oli luentoja sekä demoja/harjoituksia, joissa apua pystyi sitten pyytämään käytännössä.
Kyllähän tota räätälöintiä tehdään, on ihan opettaja kohtaista, jotkut opettajat kokevat sen turhaksi, mutta toisilla on vaivannäköä ja ammattitaitoa. Mun rinnakkaisluokalla oli pari poikaa jotka tekivät yläasteen kasiluokalla lukion toisenluokan laajanmatikan kirjoja. Kävivät jossain matikkaolympialaisissa ja toinen päätyi matikkalukioon jonka kävi kahdessa vuodessa. Koulu oli räätälöinyt siihen rinnalle yliopistokursseja ja yritysprojekteja.
Jos on lahjoja ja käy hyvä tsäkä opettajissa niin kaikki on mahdollista.
Täytyy vain muistaa että vaikka on kyse lahjakkaista nuorista niin ne on kumminkin ihan kakaroita.