Koira ja koira-allergia
Teini-ikäiset lapseni haluasivat koiran ja itsekin haluaisin koiran lenkkiseuraksi. Allergiatestin mukaan vanhempi lapsi on kuitenkin jonkin verran allerginen koiralle (0,88), mutta ei ole saanut allergista reaktiota esim. mummolassa käydessämme (useitakin öitä). Uskalletaanko ottaa koira? Jostain luin, että lyhytkarvaiset koirat allergisoivat enemmän eli otettaisiin pidempikarvaisempi.
Kommentit (8)
Meillä on allergiaperheessä suomenlapinkoira, oireet vähäisiä. Myös villakoirat ja kaikenlaiset cottonit jne. ovat vähemmän allergisoivia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on allergiaperheessä suomenlapinkoira, oireet vähäisiä. Myös villakoirat ja kaikenlaiset cottonit jne. ovat vähemmän allergisoivia.
Koirissa se on se ihosta erittyvä hilse, joka allergisoi. Ei ole olemassa allergiavapaata koirarotua, mutt joidenkin kanssa voi olla pienemmät oireet ja omaan koiraan voi siedättyä.
Itse ainakin kertoisin kasvattajalle tilanteen ja palauttaisin pennun jos allergisoi liikaa. Tosin itse en varmaan allergikkona ottaisi koiraa ollenkaan.
Meillä on westie ja mieheni on allerginen. Mitään oireita ei hänelle ok tullut. Olemme myös hoitaneet karkeakarvaista mäyräkoiraa eikä sekään ole aiheuttanut oireita.
Kultaisesta noutajasta sen sijaan silmät alkoivat punoittaa miltei heti...
Vitonen jatkaa, olemme huomioineet että karkeakarvaiset(nypittävät rodut) eivät juurikaan aiheuta allergiaoireita. Myös bichonit, villakoirat kuuluvat tähän ryhmään ja pidemmän silkkisen karvan omaavat taas aiheuttavat enemmän oireita.
Mä otin mittelspitzin ja 4vk koiran ottamisen jälkeen allergiatestit osoittivat pahaa allergiaa (18), mutta mitään oireita ei ole tullut. Toinen mitteli oli ollut tätä ennen paljon hoidossa, joten uskalsin ottaa vaikka olin lapsena ja teininä ollut allerginen.
Ihan pienen allergisen lapsen kotiin en uskaltaisi ottaa, mutta teini on jo sen verran iso, että mahdollinen siedättyminen sujuu varmaan suht ongelmitta, vaikka oireita tulisikin. Itse olen astmaatikko ja monelle eläimelle allerginen, lapsena/nuorena olen jopa joutunut sairaalahoitoon kun jouduin oleskelemaan kissataloudessa.
Koiristakin tuli lievempiä oireita.
Sittemmin meillä on ollut kissoja, kaneja (joista olen myös aiemmin saanut todella pahoja oireita) ja vaikka mitä eläimiä, kaikista tullut jonkintasoisia oireita aluksi, mutta parin viikon sisään ovat loppuneet. Tällä hetkellä meillä on kultsu, bordercollie ja parson, joista myös sain ensin oireita.
Koirat/muut eläimet eivät pääse makuuhuoneisiin, tämä oli ainakin jossain vaiheessa allergia/astmakodeissa suositeltavaa, ja meillä on toiminut.
Ottakaa se mummolan koira muutamaksi viikoksi lainaan niin näettä miten menee.