Ennen olit kunnon kansalainen kun teit lapsia ja itsekäs jos et tehnyt. Nykyään olet itsekäs jos teet ja vähän parempi ihminen jos et.
Kommentit (10)
Ei mene. Nykyään on vaan hyväksytympää jättää ne lapset oikeesti tekemättä.
Palstan aivopesu on mennyt sulle läpi.
Ilman lapsia ei ole elämää, joten lapset on elämän tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ajat ja olosuhteet muuttuu
Oliko olosuhteet paremmat sodan aikaisessa / jälkeisessä Suomessa, jolloin vielä lapsiin kohdistuva henkinen ja fyysinenkin väkivalta oli ihan jees ja jopa suosataa (joka lastaan rakastaa ei vitsaa säästä) ja pulaa oli vähän kaikesta? Vrt. nyt...
Mä luulen että pohjimmiltaan syyt lapsimäärän vähenemiseen on siinä, että elämä on tätä nykyä hauskempaa ilman lapsia. Lastenkasvatus ja -hoito on nykyään valtavan haastavaa, jos haluat sen kunnolla tehdä. Elämä muuttuu nykyään todella lapsikeskeiseksi lasten synnyttyä. Aiemmin se oli niin, että vanhemmat oli pääosassa ja lasten oli oltava nätisti ja häiritsemättä vanhempia. Nyt jos on lapsia, ne on pääosassa. Nykyaika tarjoaa myös mukavaa viihdettä ja erilaisia iloja, joihin lapset ei sovi mukaan tai joita ei ehdi lapsiperheellisenä tehdä. Omaa itsekkyyttä peitellään olemalla muka-parempi-ihminen-luonto-pelastuu-jne. kun ei lapsia halua.
Mulle on ihan sama mitä muut ajattelevat. En jaksa noita muille omaa ajatusmaailmaa tuputtavia besserwissereitä missään muodossa. Ajat muuttuu, mut aina löytyy joku, joka luulee selvittäneensä juuri nyt kaiken.
Keskimääräistä tyhmempiä on enemmän niiden joukossa, jotka saavat lapsia kuin lapsettomien joukossa. Nykyään ihmisen on paremmin mahdollista kehittää itseään boksin ulkopuolelle.
Ketjun aloittaja ilmeisesti tarkoitti että tämä on yhteiskunnan yleinen asenne. Minustakin näyttää että julkisessa keskustelussa lapset nähdään kustannuksena eikä investointina ja tulevaisuuden työvoimana ja veronmaksajana. Itselläni on kolme teini-ikäistä lasta. Tämän hetken ilmapiirissä nämä lapset saattaisivat jäädä kokonaan tekemättä. Ei tosiaankaan mikään ihme että syntyvyys laskee.
Sodan jälkeen ei ollut kunnollista ehkäisyä. Nyt se on, mutta vieläkin on vähän tabu, että sitä on ok käyttää koko hedelmällinen ikänsä.
Nykyään voisi käyttää enemmän omia aivojaan.
Ystävällisin terveisin, lapsia tehnyt
Niin se aika muuttuu kuomaseni.