Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääko opiskelijan ottaa lainaa lääkeitään varten?

Nils777
04.05.2017 |

Eli kuukausittaiset opintotukeni tulee olemaan niin pienet, ettei opintotukimatkakortin täyttämisen jälkeen mulla ole mahkuja maksaa ees lääkkeideni omavastuita (saati sitten mitään muutakaan).

Voinko siis pyytää sossua auttamaan lääkkeiden omavastuiden maksussa, vai onko myös reseptilääkkeet sellainen asia että pitäisi opintolainaa ottaa jos sellaiseen on mahdollisuus?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä lainalla niinkuin muutkin ihmiset.

Vierailija
2/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla eka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu auttaa opintolainan jälkeen. Se on kuin ilmaista rahaa, vaikka jotkut vähätuloiset taitaa sen takaisinmaksua kovasti pelätä. Tai muuta syytä en ole keksinyt siihen miksei eräät sitä nosta.

Vierailija
4/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu auttaa opintolainan jälkeen. Se on kuin ilmaista rahaa, vaikka jotkut vähätuloiset taitaa sen takaisinmaksua kovasti pelätä. Tai muuta syytä en ole keksinyt siihen miksei eräät sitä nosta.

Joo siis ite mieluumin keskustelen kelan kanssa vaikka siitä, voinko opiskella kuntoutuksena (näin aiempi pohjakoulutuskin menty), kuin ottaisin opintolainaa, koska tulevaisuuden rahatilanne on niin epävarma.

Tässä on niin suuri riski päätyä työkyvyttömäksi, etten todellakaan haluaisi ottaa lainaa, kun tiedän että jokainen aiempi työsuhteeni on mennyt metsään koska olen joutunut alle kuukaudessa masennussaikulle joka kerta :/

Vierailija
5/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa opintolaina on tarkoitettu opiskeluun, mutta käytännössä opiskelija joutuu sitä nostamaan myös perheen elatukseen, ja kurssimateriaalit jää ostamatta tai pakollisten opintojen opintomatka tekemättä kulujen vuoksi. Opintoihin tarvittavia kuluja pitää sitten erikseen hakea täydentävänä toimeentulotukena, kun ensin opintolaina on käytetty lasten elatukseen.

Luulisin, että sama koskee lääkkeitä. Vaikka opintolainaa ei ole tarkoitettu sairauksien hoitoon vaan opiskeluun, niin ensisijaisesti laina käytetään kuitenkin lääkkeisiin ja sen jälkeen haetaan täydentävää, jos ei perustoimeentulotukeen ole oikeutettu. Kaikki pitää varautua perustelemaan.

Jotkut ihmiset joutuvat siis nostamaan lainaa elintärkeisiin lääkkeisiin Suomessa. Näin se vain menee.

Vierailija
6/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut aika elää lainalla!

Vierailija
7/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun jatkavusti ottamaan lainaa terveydenhoitokuluja varten, enkä ole edes opiskelija.

Vierailija
8/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta että joku tänne eksyy tulevassa: vastaukset olivat osittain väärässä, vaikkakin oikealla suunnalla.

Mikäli opintotuki on vielä (nostamattoman) lainankin jälkeen liian pieni elämiseen, opiskelijakin on oikeutettu toimeentulotukeen, vaikkei lainaa olla nostettu.

Ts. en joudu nostamaan lainaa lääkkeisiini, sossu maksaa minulle vielä joitakin kymppejä opintorahan lisäksi (jotka mulla saakin rahat riittämään lääkkeiden ja sairaalareissujen omavastuisiin).

Tällänen tieto siis tuli sossusta, kun tiedustelin.

Vierailija
9/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen lääkkeitä nuoren ihmisen tarvii opiskeluaikana niin paljon syödä ettei rahat riitä niihin?

Vierailija
10/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen lääkkeitä nuoren ihmisen tarvii opiskeluaikana niin paljon syödä ettei rahat riitä niihin?

Musta tuntuu ettet ymmärrä miten pieni opintotuki on. Pienimmillään se voi olla jopa 38,66€, vaikka itse olenkin onnekas porvari ja tulisin saamaan jopa 65€, sillä asun persaukisena eläkeläisvanhemmillani vielä 19-vuotiaana. 

Joudun syömään yhtä hormonivalmistetta, koska oma kroppa ei sitä tuota tarpeeksi. Paketillinen maksaa 15€ (koska erikoisluokan korvaus), mutta koska lääkettä otetaan oireiden mukaan, niin kuukaudessa menee parisen pakettia.

Kun tuet ovat 65€ ja bussimatkat maksaa osittain sossun korvaamana 43€, niin ne yhden reseptin pillerit kusee tilanteen aika hyvin.

Vierailija
11/12 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ylittyy kohta maksukatto. Olen opiskelija. Äitini maksaa lääkkeet.

Vierailija
12/12 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Lääkkeitä varten rahaa saa harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta. Opintolaina on asumista ja muuta yleistä menoa varten mutta ei lääkkeitä, pois lukien perus käsi kauppa lääkkeet. Resepti lääkkeet maksaa yhteiskunta vaikka olisko oikeutta nostaa opintolainaa jäljellä vielä. Tänään YLE n uutinen on harhaan johtava. Ilmeisesti persu vastainen uutinen että mukamas hallituksen vika. Vaikka tämä ei pidä pätkääkään paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän