Lastentarhan opettaja kauhistelee julkisen päiväkodin tilannetta
Mitäs mieltä mammat. Ei laittaisi omaa lastaan julkiseen päiväkotiin.
Kommentit (14)
Taas tulee todellista asiantuntemusta. Kuka laittaa päiväkotiin lapsen, rahan perässä juokseva.
Joo, yksityisellä on se ongelma ettei henkilökunta edes uskalla puhua omilla nimillään epäkohdista koska on aina potkujen vaara. Julkisella toiminta on sentään valvottua ja avointa.
Olen odottanut tätä viestiä, päiväkoti kiertäkää kaukaa.
Tottahan tuo on.Koko varhaiskasvatus on nykyisillä resursseilla pelkkä vitsi,jos ei varhaiskasvatukseksi lasketa hengissä selviytymistä ja nopeat syövät hitaat taitoja. sen siellä kyllä oppii niin lapset kuin aikuisetkin.
Jännä juttu mutta täällä meidän kunnassa myös lastentarhanopettajien ja hoitajien lapset on (kunnan) päiväkodissa, jopa samoissa missä itse työskentelevät/ovat työskennelleet. Ehkä täällä asiat ovat paremmin kuin Helsingissä.
Meidän päiväkoti (myöskin Helsingistä kaukana) toimii aika ihanteellisesti. Henkilökuntaa on yleensä neljä aikuista per ryhmä (ryhmässä noin 20 lasta, mutta touhuavat eri huoneissa pienryhminä paljon), ilmapiiri on kiva eikä ole kertaakaan tullut sellainen fiilis että nyt on liikaa lapsia vrt. aikuiset. Esim. ruokahetkinä on hiirenhiljaista, ei todellakaan mikään kaaos päällä. Kuopus tykkää kovasti päiväkodistaan.
Silloin kun asuimme vielä Helsingissä, tuli kyllä selväksi miten pienillä resursseilla pelataan. Esikoinen oli erityisryhmässä, josta puuttui jatkuvasti pätevä aikuinen, Seuresta palkattiin milloin mikäkin eläkeläismummo hoitamaan päivän-pari kerrallaan. Kiire, kaaos jne. oli jokapäiväistä ja lapset reagoivat siihen mm. silmittömällä riehumisella.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu mutta täällä meidän kunnassa myös lastentarhanopettajien ja hoitajien lapset on (kunnan) päiväkodissa, jopa samoissa missä itse työskentelevät/ovat työskennelleet. Ehkä täällä asiat ovat paremmin kuin Helsingissä.
Meidän kunnassa taas lto:t laittavat lapsensa mieluummin pph:lle, esim. minulle. En asu Helsingissä.
Kyllä moni muukin turhautuu siihen, mitä se työ sitten lopulta on. Ei tuossa ole mitään. Ei hänen juttunsa mua hätkähdytä. Onbihan ok, että lastentarhanopettaja on siellä pitämässä lapsilaumaa kuriasa ja vaihtamassa vaippaa ja ruokkimassa.
Esim tradenomi amk päätyy usein myyjäksi tai rutiinihommiin konttoriin ja pettyy. Niin korkealentoisia töitä siellä koulutuksessa maalaillaan. Tai yliopistossa psykologiaa lukenut ja teorioista innostunut päätyy kuuntelemaan vain potilaiden valitusta ja tilitystä elämästään. Sairaanhoitajatuttuni vaihtaa lähinnä vanhusten vaippoja siinä lähihoitajien täydennyksenä. Häntä käytetään nimikkeensä takia, jotta voivat sanoa siellä palvelutalossa olevan sh. Toki jakaa myös lääkkeet.
Esim nuo pettyneet tarkkaillessani olen itse huomannut tutuistani. Turhautuneita tradenomeja tunnen erityisen paljon.
Minusta päiväkoti saa olla säilytystä, jossa perustarpeet hoidetaan. Onhan niillä lapsilla koti, jossa tulee elämykset ja kasvatus.
Säästyneet rahat vanhustenhoitoon. Heille se laitos on koti.
Onkohan se perustamassa omaa päiväkotibisnestä ja siksi haukkuu julkista.
Meidän (kasvava) kunta ei enää ollenkaan perusta uusia päiväkoteja. Kuulemma tulee halvemmaksi ostaa palvelu yksityiseltä, ja niitä yksityisiä onkin tullut puolenkymmentä uutta lyhyen ajan sisään. Veikkaan, että kohta kunnallinen hoitopaikka on lottovoitto täällä.
Oma lapseni on kunnallisella, ja olen ollut tyytyväinen. Yksityisistä tiedän sen verran, että ystäväni kävi kääntymässä yksityisen ketjupäiväkodin johtajana. Tarmokas ihminen, mutta luovutti.
Ärsyttää tuollainen yleistys ja varhaiskasvatuksen mustamaalaus. Aina voi kouluttautua uudestaan jos ahdistaa. On varmasti monessa päiväkodissa asiat perseellään, mut on myös monta hyvää jossa homma toimii. Ei unohdeta tätä. On jotenkin outoa, että omaa alaa dissataan tuolla tavoin. Eikö ole mitään ammattiylpeyttä? Ja monestako päiväkodista tällä ihmisellä on kokemusta?
Itse olen tyytyväinen omaan työhöni päiväkodissa. Olen monta paikkaa nähnyt vuosien varrella, hyviä ja huonoja, mutta ei tulisi mieleenkään leimata koko alaa. Ja omat lapsetkin olen uskaltanut laittaa päiväkotiin.
Yhtään konkreettista esimerkkiä ei sanonut tai parannusta vaan toisteli olevansa hengissäselviytymis auttaja, vai mikä olikaan. Miksi ei aika riitä vaan on juostava päättömänä jäi epäselväksi.
Itse olen asunut erään ison julkisen päiväkodin vieressä, ja kyllä siellä näkyi lapset saavan niin kylmää kyytiä hoitajien taholta että en koskaan edes kuvitellut vieväni omia lapsiani sinne hoitoon.
Sitten kun tuli tarve löytää hoitopaikka omille lapsille kävin tutustumassa moneen eri päiväkotiin. Erot olivat valtavia. Se naapurin päiväkoti oli ihan pahimmasta päästä mutta ei kuitenkaan pahin.
Joissakin yrittivät pitää kulissia yllä tutustumisen aikana, mutta lapset (ne hoidossa olleet päiväkotilapset) suhtautuivat niissä hoitajiin aika varautuneesti minkä tulkitsin niin että lapsia ei ehkä siellä kohdella kovinkaan ystävällisesti.
Onneksi löysin hyviäkin päiväkoteja.
Ei se sanonut ettei laittaisi julkiseen päiväkotiin, vaan ylipäätään päiväkotiin. Yksityisellä puolella on tutkitusti asiat vielä huonommin, mm. suhdelukujen ja henkilökunnan pätevyyden suhteen.