Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välilevyn pullistuma sektio vai alatie?

Selkävaivaa
03.05.2017 |

Mulla on pahat puutumisoireet selästä johtuen. Rv 37 ja selkä kipeä ja hermosärky, iskias. 4-5 nikamavälissä paha pullistuma ja madaltuma. Jompikumpi viereinen väli myös muutosta. Alkuun on neuvolassakin puhuttu että sektio tulossa. Nyt sairaalalla lääkäri sitä mieltä että alakautta. Ei mitenkään suuri vauva 3-4 kg väliltä(vko 36 arvio 2.6) olen lyhyt 153cm ja pieni muutenkin. Kertokaa omia kokemuksianne? Kumpi selkävaivaiselle parempi? Meneekö vatsalihasten toipumiseen enemmän aikaa jos sektio? Mitä jos selkä onkin niin paha synnytyksen jälkeen ettei pysty hoitaa lasta?! Neuvoja kaipailen, tietysti olen myös uutta aikaa varannut ja kysyn toisenkin lääkärin mielipiteen myös.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin selän takia suunniteltu sektio. Pullistumia, rappeumaa, krooninen iskiashermon kipu. Alatiesynnytys ei olisi ollut kielletty mitenkään, mutta lääkäreiden ja fyssarin kanssa päädyttiin, että mun tilanteessa sektio pienempi rasitus. Toki selkä toi lisämausteita sektiosta toipumiseen, mutta loppujen lopuksi kaikki meni ihan ok.

Tsemppiä:)!

Vierailija
2/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin selän takia suunniteltu sektio. Pullistumia, rappeumaa, krooninen iskiashermon kipu. Alatiesynnytys ei olisi ollut kielletty mitenkään, mutta lääkäreiden ja fyssarin kanssa päädyttiin, että mun tilanteessa sektio pienempi rasitus. Toki selkä toi lisämausteita sektiosta toipumiseen, mutta loppujen lopuksi kaikki meni ihan ok.

Tsemppiä:)!

Ai niin ja jatkan vielä! Eli siis meille ainakin tarjottiin jo etukäteen Neuvolan kautta mahdollisuutta vauvanhoitoapuun, mikäli selkä olisi ollut niin mäsänä etten olisi itse pystynyt selviytymään vauvan kanssa. Selvittiin kuitenkin ilman tätä, koska mies pystyi alussa olla auttamassa ja lisäksi sain hoitoapua mm. anopilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos kun jaoit kokemuksesi. Olishan se paljon pienempi rasitus tuolle selälle sektio. Tuntuu että sairaalassa ei otettu ihan vakavissaan huoltani alatiesynnytyksen riskeistä ja miten se ponnistaminenkin onnistuu yms. kun nyt selkä siinä kunnossa että jos vaikka imuroin niin illalla en meinaa päästä kävelemään. :(

Vierailija
4/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös pullistuma ja lääkäri nimenomaan painotti, että selkävaivaisilla on usein harhaluulo se, että sektio olisi parempi vaihtoehto. Itse valitsin alatiesynnytyksen ja onneksi. Sektiossa toipuminen on paljon pidempi prosessi ja selkävaivaisille huono vaihtoehto. Mulla oli ihan kauheet kivut ennen synnytystä monta kuukautta, mutta synnytyksen jälkeen ne katosivat. En ymmärrä itekään miten se on mahdollista. Voiko se lapsi pukata niitä nikamia parempaan asentoon tullessaan ulos? Hah. En tiedä. Mutta selkä ei ollut edes ennen raskautta näin hyvä.

Vierailija
5/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne tietysti haluaisi että mahdollisimman moni synnyttäisi normaalisti, sillä onhan sektio iso leikkaus riskeineen. Mutta jos itse päädyt siihen, että sektio tuntuisi vähemmän pahalta juuri sinulle juuri sinun tilanteessa, niin sulla on oikeus sektio saada. Sitten se tehdään todennäköisesti synnytyspelkostatuksella eikä lääketieteellisin perustein. Mutta ei kai sillä ole merkitystä.

Kyllä mulle sanoi lääkärit sekä Jorvissa että Kätilöopistolla että selkä on ihan tarpeeksi hyvä syy päätyä sektioon. Ja fyssari, joka oli itse kokenut molemmat tavat, sanoi että ihan ehdottomasti mun tilanteessa valitsisi sektion.

Terveisin se, jolle sektio selän takia tehtiin:).

Vierailija
6/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistähän tietysti on mikä kenellekin parempi. Mutta jos alatie, mikä asento? En pysty selällä enkä puoli-istuvassa olla kun minuutteja. Ja pystyykö kivuilta ponnistaa? Miten puudutteiden laitto? Ääh! On niin paljon kysymyksiä mihin en vielä saanut lääkäriltä oikein minkäänlaisia vastauksia. Sektiossa huolettaa juuri se toipuminen? Selällään sektiossa makoillaan myös. Alkaa iskeä jo paniikki kun rv 37 ja ei selvillä millä metodilla mennään :D

Vierailija
7/7 |
03.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli myös meillä jo puhetta neuvolassa ja sairaalalla, mies onneksi pystyy n. 2 vko olla kotona ja on muitakin avuksi. Huolettaa juurikin se etten itse pysty hoitaa lasta :/