Lapsuudessa alkoholia pidettiin pahana, alkoholin käyttöongelma nuoruudessa
Olen parikymppinen nainen. Lapsuudessa alkoholia pidettiin pahana eikä sitä näkynyt arjessa ollenkaan. Joskus ulkona syödessä vanhemmat saattoivat juoda yhden oluen, mutta silloinkin korostettiin, että se on vain se yksi. Jouluna tai muina juhlina alkoholia ei ollut esillä ollenkaan.
Ensimmäisen kännin join lähes täysi-ikäisenä ja hetken sen jälkeen ajattelin, ettei alkoholi ole minua varten. Muutin kuitenkin omilleni ja aloin käymään opiskelujen myötä opiskelijabileissä. Sain myös uusia kavereita, joille alkoholi on tuttua ja tärkeää eri tapahtumissa.
Ongelmani on se, että en "osaa" lopettaa juomista ajoissa. Olen aina liian kännissä enkä tunne rajojani vaikka alkoholia on tullut juotua. Jotenkin ajatus siitä, että se on kiellettyä ja "pahaa" saa aikaan reaktion, jolloin on pakko juoda lisää ja lisää. Vaikka tiedostan normaalin juomisen rajat yms. jotenkin normaali alkoholin käyttö on vierasta minulle. Jos juodaan, niin juodaan kunnolla. Jos menen kavereiden kanssa syömään ja juon sen lasin viiniä, on lähes pakko ottaa toinen jos kolmaskin.
Olen kuitenkin tiedostanut ongelman ja hakenut apua siihen. Lähisuvussa on alkoholismia. Tulen helposti riippuvaiseksi asioihin enkä halua että juomisesta tulee suurempi ongelma. En tiedä miksi kirjoitin tästä tänne, ehkä siksi että joku lukisi tämän. Normalisoikaa alkoholinkäyttö lapsillenne, opettakaa mikä on sopiva määrä juoda.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Normalisoikaa alkoholinkäyttö lapsillenne, opettakaa mikä on sopiva määrä juoda.
Täysin normaalia on että alkoholia ei käytä ollenkaan, toiselle sopiva määrä juoda on vaikka kolme annosta kun taas toisen ei ole sopivaa juoda sitä ensimmäistäkään.
Miksi pitäisi normalisoida, sanoit itsekkin aloituksessa ettei alkoholi ole sinulle. Sinulla on riippuvaisuuten suuntautuva persoonallisuus, se on ihan sama onko kyse ruuasta, alkoholista, huumeista ym. sinusta tulee riippuvainen on sitä sitten normalisoitu tai ei. Puhumatta siitä, että olet jo aikuinen, joten sinun pitäisi jo itse ymmärtää milloin lopettaa.
Ehkä vanhemmat myös ovat helposti riippuvaisia ja siksi aina sanoivat, että juo vain yksi. Fiksujahan nuo vanhemmat ovat olleet.
Hyvä, että olet hakenut apua.
Tässä on ongelmasi ydin... tulen helposti riippuvaiseksi asioihin.
Tsemppiä