Miksi se herättää keskustelupalstalla aina niin suuria tunteita, kun nainen sanoo olevansa kaunis?
Olen lukenut täältä usein viestejä joissa naiset sanovat ettei naisen tarvitse olla kaunis ollakseen arvokas, eikä se haittaa yhtään ettei itse ole kaunis jne.
Miksi siitä kuitenkin niin suivaannutaan, jos joku sanoo olevansa kaunis? Pitäisikö kauniin todella pitää suunsa kiinni keskustelupalstoilla, jos puhe on ulkonäöstä? Ei saa sanoa olevansa kaunis koska tällöin on heti ylimielinen kusipää? Mikä sen toteamisessa on sen ylimielisempää kuin jos toteaa että on vaikka hoikka? Miksi on hyväksyttyä kutsua itseään rumaksi tai aivan tavallisen näköiseksi? Jos ei ole ruma tai aivan tavallinen vaan kaunis, miksä siinä on, että asiasta täytyisi pitää suunsa kiinni?
Kommentit (12)
Suomessa itsensä kehumista ei pidetä hyväksyttävänä. Olipa kyse ulkonäöstä, ammatillisesta menestyksestä, älystä tai mistä tahansa.
Eipä sillä - kyllä minullakin usein nousee karvat pystyyn, jos tällä palstalla joku sanoo olevansa harvinaisen kaunis. En voi mitään sille, että mielestäni kyseiset keskustelijat tuovat asian esille vähän oudosti. Useimmiten he eivät totea asiaa neutraalisti vaan saattavat kirjoittaa esim. "Olen niin kaunis, että kaikki naiset ovat minulle kateellisia eikä minulle ole koskaan ollut yhtään naispuolista ystävää." Siitä tulee aivan vinksahtanut vaikutelma.
Noh, äkkiseltään kommentti omasta kauneudesta kuulostaa omahyväiseltä ja varmasti monen korvaan myös lapselliselta ja tyhmältä. Lisäksi kauneus on melkoisen joustava käsite, kaikkien esteettistä silmää on mahdoton miellyttää. Joka tapauksessa, on hienoa että näkee itsensä positiivisesta valossa, kaikkea ei vain tarvi julistaa ääneen. Toki nämä anonyymien palstojen julistukset sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa itsensä kehumista ei pidetä hyväksyttävänä. Olipa kyse ulkonäöstä, ammatillisesta menestyksestä, älystä tai mistä tahansa.
Eipä sillä - kyllä minullakin usein nousee karvat pystyyn, jos tällä palstalla joku sanoo olevansa harvinaisen kaunis. En voi mitään sille, että mielestäni kyseiset keskustelijat tuovat asian esille vähän oudosti. Useimmiten he eivät totea asiaa neutraalisti vaan saattavat kirjoittaa esim. "Olen niin kaunis, että kaikki naiset ovat minulle kateellisia eikä minulle ole koskaan ollut yhtään naispuolista ystävää." Siitä tulee aivan vinksahtanut vaikutelma.
Joo, tässä se juuri on. Ei minua häiritse se, että joku pitää itseään kauniina.
Mutta mielenvikainen kuva tulee ihmisestä, joka kuvittelee, että 'kaupan kassa katsoi pahasti, koska olen niin kaunis'. Siinä on jo kuviteltu aika monta asiaa toisen ihmisen käytöksestä ja motiiveista, että ne kertovat vain ja ainoastaan kirjoittajasta itsestään.
Riippuu kontekstista. Esim. tuo "olen kaunis alle 30 v nainen enkä uskalla enää hymyillä lapsille"-ketju oli ihmeellinen.
Kun luulee kaiken johtuvan siitä omasta ylivertaisesta kauneudesta, niin silloin narsismi menee yli. Eri asia jos mainitsee kauneutensa vaikka jossain treffailua-käsittelevässä ketjussa, tai jossain missä se liittyy oleellisesti aiheeseen.
Suoraan sanottuna minusta olisi outoa ja hassua, jos kauniit ja älykkäät ystäväni toteaisivat ääneen kuinka kauniita ovatkaan. Onhan tuo nyt sanomattakin selvää. Kuulin kyllä, että eräs puolituttu oli jossain akateemisissa pippaloissa pikkuhiprakassa isommalle porukalle kertoillut juuri tuon klassisen jutun, kuinka hän on niin kaunis ja muut naiset vihaavat häntä juuri siksi. No, en viitsi sanoa mitään hänen ulkonäöstään, fiksuudenkin suhteen on ilmeisesti niin ja näin.
1. Koska kertoo huonosta luonteesta kun kehuskelee ulkonäköään.
2. Koska kukaan ei ole kaunis kaikkien mielestä vaan maailman kauneinkin on ruma jonkun mielestä joka tykkää eri näköisestä.
3. Jaottelu rumiin ja kauniisiin on luokkajaon tekemistä ja nostaminen itsensä muiden yläpuolelle ei ole kaunista.
Lähetä mieluummin kuva ja anna muiden muodostaa mielipiteensä kuin esität itsesi kauniina muille.
Oikeasti kauniit ihmiset eivät tuo kauneuttaan julki. Kaikkihan sen näkee. Eikä heidän tarvi myöskään keskustelupalstoilla sitä toitottaa.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna minusta olisi outoa ja hassua, jos kauniit ja älykkäät ystäväni toteaisivat ääneen kuinka kauniita ovatkaan. Onhan tuo nyt sanomattakin selvää. Kuulin kyllä, että eräs puolituttu oli jossain akateemisissa pippaloissa pikkuhiprakassa isommalle porukalle kertoillut juuri tuon klassisen jutun, kuinka hän on niin kaunis ja muut naiset vihaavat häntä juuri siksi. No, en viitsi sanoa mitään hänen ulkonäöstään, fiksuudenkin suhteen on ilmeisesti niin ja näin.
Ei kai tää ole eräs I.
Hassua kun joillekin ei mene jakeluun, että se "vihaaminen" ei ikinä johdu ulkonäöstä, vaan luonteesta, jos jostain. Kauniita JA suosittujakin kun on. Eikö siitä voisi päätellä ettei se kauneus ketään karkota?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kauniit ihmiset eivät tuo kauneuttaan julki. Kaikkihan sen näkee. Eikä heidän tarvi myöskään keskustelupalstoilla sitä toitottaa.
Eihän näissä perusteluissa ole päätä eikä häntää. Ensinnäkään emme näe toisiamme nettipalstalla keskustellessamme.
Joskus täälläkin keskustellaan kauneutta sivuavista asioista ja minusta on kummallista että kauniin ihmisen kokemusta ei saisi tuoda esille. Aina heitellään kuitenkin mutukäsityksiä siitä miten kauniit sitä tai tätä, mutta kukaan ei saisi kertoa kauniin näkökulmaa, koska "eihän kukaan av-palstalla voi olla kaunis" tai saa sanoa ääneen olevansa kaunis.
Näistä vastauksistakin kuvastuu naurettava suomalainen asenne. Jos toteaa vallitsevan tosiseikan, se ei ole kehuskelua, vaan yhtä oikeutettua kuin kertoa olevansa ruma tai lihava. Eli kyllä te suomalaiset naiset olette kateellisia ja kummallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät minkä näköiset tännekin kirjoittelevat? Miten voit olla niin varma että ne "oikeasti kauniit" eivät kerro kauneudestaan anonyymilla palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät minkä näköiset tännekin kirjoittelevat? Miten voit olla niin varma että ne "oikeasti kauniit" eivät kerro kauneudestaan anonyymilla palstalla?
Koska vain provo sanoo "olen kaunis, ostin tänään uudet kengät"
Oikeasti ihminen sanoo "ostin tänään uudet kengät"
Pitää olla aika valla päästään jos kanavoi oman olemassa olonsa oman ulkonäkönsä kautta.
..