Maksetaanko muissa kouluissa luokkaretkistä päivärahaa?
Olen opettaja, ja lähdössä viikoksi ulkomaille leirikoulu oppilaiden kanssa. Rehtori ilmoitti, että päivärahaa ei makseta. Kun kysyin, että miksi, niin vastasi epämääräisesti että se ei ole ollut ikinä tapana ja tulee liian kalliiksi koululle jne. Kysyn nyt vain, miten muualla? Oletteko saaneet päivärahat? Pärjään ilmankin, mutta olisi kiva tietää, että miten muualla tehdään.
Kommentit (30)
Mitä päivärahaa oikein sinusta kuuluisi maksaa?
Ei todellakaan. Ei matkoista, ei leirikouluista eikä ylipitkistä luokkaretkistä (jos jonnekin Helsinkiin lähdetään, retkeen menee vähintään 14 tuntia). Luvan saa kyllä lähteä, mutta koulu ei maksa penniäkään ylimääräistä.
Meidän koulussa maksetaan oppilaillekin. Kaikille kuuluu lisäksi aburaha ja emolehmäpalkkio.
Ei makseta, eikä mistään muistakaan työmatkoista.
Joskus mietityttää, kun mies on myös julkisella sektorilla eri hommissa, ja saa tietysti kaikki lakisääteiset jutut, mutta opettajat ei.
Minä jopa maksan omista koulutuksistani ja matkakuluni itse, jos joskus armosta saan luvan mennä työajalla koulutukseen. Sen sijaan, että saisin päivärahoja, kuten muut. Yleensä toki kouluttaudun viikonloppuisin.
Kannattaa hankkia akateeminen koulutus:)
Meillä ei makseta oppilaille, opettajille kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No sitä päivärahaa, mikä työmatkoista kuuluu työsopimuksen mukaan maksaa.
Ei ap.
Suurin osa Suomen kunnista (kaupungeista) on tehnyt muutama vuosi sitten säästöpäätöksen, että kenellekään tt. ei maksesta mistään päivärahoja. Laiton päätös, mutta rupeapa siinä yksinäsi taistelemaan. Liitot ihan selkärangattomia.
Useissa töissähän on matkustamista; pakollista. Siis ei saa kunnallisella julkisesella sektorilla juuri missään kukaan enää.
Vielä 6-7 vuotta sitten oli lakisääteiset päivärahat ym. Lakia ei muutettu, mutta tämä on niitä tt ja ta välisiä "neuvotteluita".
Päivärahan tarkoitus on kattaa matkasta aiheutuneita ylimääräisiä kuluja. Jos sinulle ei niitä tule, päivärahaa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Päivärahan tarkoitus on kattaa matkasta aiheutuneita ylimääräisiä kuluja. Jos sinulle ei niitä tule, päivärahaa ei makseta.
Ei ole totta. Päiväraha puolitetaan, jos matkalla tarjotaan ruoka. Kokonaan se ei poistu. Ja tarjotaanko opelle ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Mitä päivärahaa oikein sinusta kuuluisi maksaa?[/quote
Olin aiemmin muulla alalla töissä ja tein työmatkoja sekä Suomessa että ulkomailla, ja aina maksettiin matkoista normaalin palkan lisäksi päivärahat, eli tietyn taulukon mukaan maakohtainen päiväsumma, joka korvaa matkalla olosta johtuvia ylimääräisiä kuluja ( esim. Normaalisti laitan illalla itse ruokaa, mutta työmatkalla syödään jossain ravintolassa, ja se maksaa tietysti enemmän jne.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
No siis sitä päivärahaa mitä lain mukaan maksetaan työmatkoista, esimerkiksi?
Sun olisi pitänyt selvittää noi asiat esimiehesi kanssa ennenkuin sovit lähteväsi retkikouluun ulkomaille. Jälkikäteen noi asiat aiheuttaa aina turhia riitoja ja mielipahaa.
Mä olen kertonut tämän täällä ennenkuin, mutta yksi tyyppi mun työpaikalla laittoi ylityölaskun, matkakustannuslaskun yms. siitä että osallistui työnantajan tarjoamiin pikkujouluihin. Selvyyden vuoksi, hän ei ollut töissä pikkujouluissa vaan vieraana. Asiaa selviteltiin jälkikäteen luottamusmiehen ja liiton lakimiehen avustuksella. Lopputulos oli se että pikkujoulut loppui meidän työpaikalla useammaksi vuodeksi kaikilta. Vasta silloisen pomon eläköidyttyä palattiin virkistysrahaan ja pikkujouluihin. Nyt on kutsussa erikseen ihme vastuuvapauslausekkeita että vaikka työnantaja maksaa pikkujoulujen tarjoilut, ohjelman, bändit, narikat yms. niin kyseessä on vapaa-ajan tilaisuus johon jokainen osallistuu omalla ajallaan ja vastuullaan.
Totta kai saa päivärahat, työehtosopimus määrää.
Ylityökorvauksia ei tietenkään saa, koska opettajien työaikaa ei ole normaalilla tavalla rajattu.
Ja taas yksi syy, miksi minä en ole koskaan liittynyt OAJ:n jäseneksi. Oman alani / liittoni töissä on itsestään selvää,että päivärahat maksetaan. Kysymys voi olla vain siitä, minkä TES:n mukaan, kun niissä on eroja.
Olen saanut puolikkaan päivärahan per päivä.
Työnantaja voi maksaa työntekijän työmatkasta aiheutuneita ylimääräisiä kuluja, maksamalla päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun olisi pitänyt selvittää noi asiat esimiehesi kanssa ennenkuin sovit lähteväsi retkikouluun ulkomaille. Jälkikäteen noi asiat aiheuttaa aina turhia riitoja ja mielipahaa.
Mä olen kertonut tämän täällä ennenkuin, mutta yksi tyyppi mun työpaikalla laittoi ylityölaskun, matkakustannuslaskun yms. siitä että osallistui työnantajan tarjoamiin pikkujouluihin. Selvyyden vuoksi, hän ei ollut töissä pikkujouluissa vaan vieraana. Asiaa selviteltiin jälkikäteen luottamusmiehen ja liiton lakimiehen avustuksella. Lopputulos oli se että pikkujoulut loppui meidän työpaikalla useammaksi vuodeksi kaikilta. Vasta silloisen pomon eläköidyttyä palattiin virkistysrahaan ja pikkujouluihin. Nyt on kutsussa erikseen ihme vastuuvapauslausekkeita että vaikka työnantaja maksaa pikkujoulujen tarjoilut, ohjelman, bändit, narikat yms. niin kyseessä on vapaa-ajan tilaisuus johon jokainen osallistuu omalla ajallaan ja vastuullaan.
No opettajilla ei ole tätä riskiä, koska opettajat kyllä maksavat ja järjestävät pikkujoulunsakin itse :)
Leirikoulu ei ole pakollinen meno vaan vaan vapaaehtoinen joten siitä ei makseta mitään. Kustannat ihan itse matkasi etkä siitä palkkaa saa.
Meillä maksetaan joskus mutta ei aina. Riippuu siitä miten tiukasti on millekin vuodelle kunnassa päätetty.
Olen ollut mm Unkarissa viikon oppilaiden kanssa ja päivärahaa ei maksettu.
Leirikouluista maksetaan.