Poika on 13v, eikä mitään murrosiän merkkejä kuulu eikä näy.
Poika täytti alkuvuodesta 13, mutta on vielä aika lapsen näköinen. Häntä itseään on ruvennut kovasti häiritsemään, kun ikätovereilla on jo äänenmurros yms. Onko kellään ollut poikaa vastaavassa tilanteessa? Milloin kehitys pääsi kunnolla vauhtiin?
Kommentit (27)
Ei kai kannata huolestua vielä. Pojilla on kai ihan normaalia, jos murrosiän alku viivästyy. Ja seiskaluokalla kaikki ovat vielä tosi lapsia. Miksei koko yläkouluajan. Lapsuus loppuu nykyään liian varhain. Kannattaa sanoa pojalle, että kiirettä ei ole mihinkään, ei murrosikään, ei aikuisuuteen. Voihan hän käydä itse juttelemassa vaikka terkkarin kanssa, jos tosi kovasti huolestuttaa.
Lapset kehittyy eri tahtiin. Yläasteella, vielä ysiluokalla, oli niitä miehen pituisia poikia viiksineen ja äänenmurroksineen, toisaalta taas pieniä poikia ilman mitään kasvupyrähdystä tai haituvaa huulen päällä. Ei kannata huolehtia.
Poika on siis kuudennella? Ei mitään kiirettä vielä mihinkään, muista että jotkut kasvattavat pituutta ja karvaa vielä parikymppisinä.
Ihan normaalia. Jokainen on yksilö ja kehittyy omaan tahtiinsa. Biologisesti pojille tulee murrosikä keskimäärin 2-3 vuotta myöhemmin kuin tytöillä, joten voi hyvin tulla vasta siinä 13-15 -vuotiaana. Tytöillä tulee keskimäärin 12-vuotiaana, joten sen mukaan pojilla tulisi noin 14-15 -vuotiaana.
Ei pidä huolestua, kyllä se sieltä sitten yhtäkkiä aikaa muuttua, minullakin merkit alkoivat ihan yhtäkkiä 12-vuotiaana, ala-asteen viimeisellä luokalla. Olen nyt 17v ja kasvoista edelleen babyface, mutta kyllä se lapsenpyöreys tasoittuu ajan myötä.
Muistan omalta kouluajalta, että seiskalla kaikki pojat oli ihan lapsia ja vasta ysillä kaikki rupesi näyttämään enemmän miehiltä. Ei mun mielestä kannata huolestua, mutta ei kaikille pojille tule radikaalia äänenmurrosta.
Murrosikä tosiaan kuuluu ensimmäisenä.
Seiskalla pojat on ihan pikkupoikia vielä.
Mun poika on 15 eikä näkyvää muutosta vielä. Luustoröntgenin perusteella luuston ikä 12v ja hormonitasot mitattu myös.
Pojallani on perussairaus ja siihen lääkitys, jotka viivästyttää murrosikää. Lisäksi suvun miehet myös olleet ns. hitaita. Hormonitasoissa oli näkyvissä jotain etenemistä, joten odotellaan.
Tiedän kyllä itse, että syytä huoleen ei ole, mutta poika itse vertaa itseään muihin. Halusinkin lähinnä kuulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Ap
olisiko tämä?
Meillä poika täyttää kesällä 15v ei merkkejä murrosiästä pituutta 154cm. Lääkärin mielestä kaikki ok, harmittaa poikaa mutta ei voi minkään
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä itse, että syytä huoleen ei ole, mutta poika itse vertaa itseään muihin. Halusinkin lähinnä kuulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Ap
Kokemusta ei ole vielä, koska poika 11 v., mutta voithan sä kertoa pojallesi saman minkä muutkin on kertoneet. Kehitys on jokaisella omanlaistaan. Ei sille mitään voi eikä kannata verrata itseään muihin.
Poikien murrosikän kehitys alkaa alueilta, joita harva pääsee näkemään. Tytön murrosikää on helpompi seurata, koska vartalo muuttuu selvästi jo varhaisessa vaiheessa.
Jos vielä näet poikaa alasti, katso ovatko kivekset kasvaneet ja tummuneet. Tämä on murrosiän ensimmäinen merkki; äänenmurrokset ja pituuskasvut tulevat vasta vuosien päästä kivesten kehityksen alkamisesta. Mikäli sukuelimet ovat ihan samannäköiset kuin leikki-ikäisenä, kannattaa mennä lääkäriin. Jos kivekset ovat alkaneet kehittyä, muu seuraa kyllä perässä.
Meillä oli noin ja monilla sukumme pojilla myös. Vasta noin 16-vuotiaana alkoi sitten murrosikä ja kasvupyrähdys oikein rytinällä ja hyvin miehinen mies hänestä tulikin, aika pitkä (184 cm) ja hyvin miehekäs raamiltaan. 15-vuotiaana hän oli jotain 167 cm. Hänestäkin oli kurjaa, kun kaverit olivat jo miehiä ja hän vielä pikkupoika. Se ei ole nuorille kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika täyttää kesällä 15v ei merkkejä murrosiästä pituutta 154cm. Lääkärin mielestä kaikki ok, harmittaa poikaa mutta ei voi minkään
Noh, minä olin tuonikäisenä suunnilleen tuon pituinen ja murrosikä takana. Eipä sekään niin mahtavaa ollut :D ja olen siis mies.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli noin ja monilla sukumme pojilla myös. Vasta noin 16-vuotiaana alkoi sitten murrosikä ja kasvupyrähdys oikein rytinällä ja hyvin miehinen mies hänestä tulikin, aika pitkä (184 cm) ja hyvin miehekäs raamiltaan. 15-vuotiaana hän oli jotain 167 cm. Hänestäkin oli kurjaa, kun kaverit olivat jo miehiä ja hän vielä pikkupoika. Se ei ole nuorille kivaa.
No jos tarkkoja ollaan, murrosikä ei koskaan ala kasvupyrähdyksellä. Se tulee siinä vaiheessa, kun murrosikä on jatkunut jo ainakin pari vuotta. Yleensä ennen kasvupyrähdystä sukuelimet ovat kehittyneet pitkälle ja esim. siemensyöksyt alkaneet.
Kaikki aikanaan. Jokainen kasvaa omassa tahdissaan. Minusta on kamalaa, että nuoret ja lapset pitäisi aikuistaa nopeasti. Anna poikasi olla lapsi/nuori niin pitkään kuin vain mahdollista. Koulussa on lukuisia esimerkkejä, kuinka seiskalle tultaessa osa pojista on möreä-äänisiä 180-pitkiä poikia (ja usein nolona) sekä ihan pieniä poikia. Kummallista kyllä, noin ysillä ja siitä eteenpäin erot alkavat tasoittua. Biologia hoitaa hommansa. Älä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aikanaan. Jokainen kasvaa omassa tahdissaan. Minusta on kamalaa, että nuoret ja lapset pitäisi aikuistaa nopeasti. Anna poikasi olla lapsi/nuori niin pitkään kuin vain mahdollista. Koulussa on lukuisia esimerkkejä, kuinka seiskalle tultaessa osa pojista on möreä-äänisiä 180-pitkiä poikia (ja usein nolona) sekä ihan pieniä poikia. Kummallista kyllä, noin ysillä ja siitä eteenpäin erot alkavat tasoittua. Biologia hoitaa hommansa. Älä huoli.
Näinkin, mutta tutkimusten ja ihan normaalin ymmärryksenkin mukaan voi olla nuorelle hyvinkin raskasta kehittyä eri aikaan kuin muut.
Tutkimusten mukaan tytölle on kurjinta kehittyä ensimmäisenä ja pojalle viimeisenä. Tytöille varhaisuus on riski, koska naisen keho on niin seksualisoitu ja rinnat kiinnittävät poikien ja jopa miesten huomion, mikä voi kuormittaa mieleltään lapsen tasolla olevaa tyttöä. Poikien maailma taas on kovin fyysinen eikä todellakaan ole kivaa olla samalla liikkatunnilla puolet isompien ja vahvempien kanssa. Silloin oma miehuus ja pärjäävyys on uhattuna.
Ei nuorta varmaan kovasti lohduta se, että äiti on tyytyväinen kun lapsuus jatkuu. Fiksumpaa olisi ymmärtää nuoren asiaan mahdollisesti liittyvä huoli ja ahdistus ja keskustella avoimesti ja ehkä kysyä lääkärinkin mielipidettä.
Lohdutuksena voi sanoa, että luin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan myöhään alkanut murrosikä korreloi miehillä suoraan aikuisiän älykkyyden kanssa. Eli hidas kasvu mahdollisimman pitkään on jollakin tavalla hyödyllistä älykkyyden kehittymisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika täyttää tänään 15 v ja pituus 153 cm. Äänenmurros on meneillään, karvat kasvaa haaravälissä ja finnejä melko paljon kasvoissa ja keskivartalossa. Viikset ei kasva, pituutta saisi kasvaa.
Meillä minun ja pojan isän suvut pienikokoista. Naiset 160 cm ja miehet 170 cm . Poikani pituusennuste on 165-170 cm, näillä geeneillä ei pidempää poikaa saa tehtyä.
Jos huolestuttaa, kannattaa käyttää lääkärissä. Koululääkäristä voi aloittaa.