Miksi naiset alkaa äidiksi tullessaan pukeutua kuin lapset? Trikoopipoja ruseteilla, lapsellisia kuviolegginssejä ja kummallisia kaapumekkoja...
Kaikki värit ja ihQt lettikuosit, ruudut ja pilkut päällä, hai-saappaat ja kånkenit kruunaa kokonaisuuden. Miksei voi olla äiti ja pukeutua kuten täysi-ikäinen nainen?
Miehillä en ole vastaavaa ällötystä havainnut.
Kommentit (1243)
Vierailija kirjoitti:
Korealaiset/japanilaiset näyttää ihanilta lastenvaatetyylisissäkin asuissa.
Länsimaalaiset näyttävät tuollaisissa asuissa ällöttäviltä.
K-draamoja katselleena olen miettinyt myös, että ei toimisi niiden tyyli ainakaan minulla, vaikka heidän päällä hauskalta näyttääkin
https://0.soompi.io/wp-content/uploads/2017/03/27022613/Stong-Woman-Do-…
https://0.soompi.io/wp-content/uploads/2017/03/27022658/Stong-Woman-Do-…
http://2.bp.blogspot.com/-1FupTXhaoVE/T7OmsVT4YMI/AAAAAAAABHI/dU8QanEQ4…
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miehiä joille leggareista tulee mieleen miesten pitkät kalsarit. Ei ton erään kommentoijan mies poikkeus ole. Näitä on. Ja huumorilla noi onkin selkeästi kirjoitettu ja jotkut vetää porot nokkaan. Tai ainakin itse otin huumorilla kommentit. Jospa jokainen vaan keskittyisi omiin valintoihinsa?
Niin ja edelleenkin jaksan ihmetellä näitä, jotka nauravat legginsseille, mutta eivät edes tiedä, että niitä on olemassa muitakin kuin ne sukkahousutyyliset.
Hahaha toi rusettipipo on aivan karmiva :D Käyttääkö joku oikeasti sellaista :D Meillä on kaksi erilaista villa tupsupipoa, toinen vaaleansininen jossa on sellainen ruskean eri sävyissä oleva hieno karvatupsu, ja toinen luonnonvalkoinen vaalealla tupsulla, käytetään niitä ristiin 11v tyttären kanssa. En todellakaan laittaisi mitään rumaa rusettipipoa tai turbaania päähäni! Asutaan Helsingissä Ullanlinnassa ja noita turbaaneita näkyy vanhemmilla daameilla kyllä. Onneksi täällä näkee vaan vähän noita yli-innokkaita äitejä karmivilla kledjuilla! Espoossa niitä onkin sitten pilvin pimein, mm oma siskoni joka siellä asuu perheineen on just tota kategoriaa... :D
Itse olen kolmekymppinen ja osaan onnekseni pukeutua vaikka lapsia on. Haluan näyttää hyvältä ja tyylikkäältä enkä miltään marimekko-mutsilta. Ja löytyy ihan siistit ulkoiluvaatteet joilla voi rymytä puistoissa skidien kanssa, ei tarvii vetää villakangastakilla ja pelätä että likaantuu. Eikä tarvii näyttää miltään hiton tuutikilta koska on lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miehiä joille leggareista tulee mieleen miesten pitkät kalsarit. Ei ton erään kommentoijan mies poikkeus ole. Näitä on. Ja huumorilla noi onkin selkeästi kirjoitettu ja jotkut vetää porot nokkaan. Tai ainakin itse otin huumorilla kommentit. Jospa jokainen vaan keskittyisi omiin valintoihinsa?
Niin ja edelleenkin jaksan ihmetellä näitä, jotka nauravat legginsseille, mutta eivät edes tiedä, että niitä on olemassa muitakin kuin ne sukkahousutyyliset.
Minkälaisia niitä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Jaa,mielestäni kuviot ja värit kuuluvat kyllä aikuisten vaatteisiin. Samoin kumisaappaat ja reput. Suomalaiset pukeutuu kyllä pääosin äärimmäisen synkästi ja värittömästi,mustaan ja tummansiniseen vaikka ne harvalle suomalaiselle edes sopii.
Mä en oo koskaan käsittäny sitä miks lakananvalkonen kansa pukeutuu mustiin. Kyllä niitä hautajaisia tulee missä voi mustissa synkistellä. Hauskempaa se on itelleenki pukeutua ku olis aina Rion karnevaaleihin menossa, mutta värikkäitä vaatteita joutuu ulkomailta ostamaan, Suomesta saa mustaa tai tumman harmaata.
Antakaa ihmisten käyttää sellasia vaatteita kun haluavat, miten "aikuiset" ihmiset on näin pinnallisia ja ilkeitä, en ymmärrä, oon 20v äiti eikä mua kiinnosta miten muut haluaa pukeutua tai varsinkaan rupee haukkumaan muitten pukeutumista, joten musta tuntuu että oon paljon aikuisempi kun moni muu täällä... 🙈😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään ällöttää miten kokonaisvaltaisesti äitiys muuttaa naista.
Aamen. Aivotoiminta lakkaa, naisellisuus katoaa ja suunnaton typeryys valtaa puheet ja käytöksen.
Pikkulapsi- ja vauva-aika ovat kokonaisvaltaisesti rankkoja, johtuen esimerkiksi siitä, että esim. pariin vuoteen pystyy nukkumaan vain harvoin kokonaisia öitä . Nainen (useimmiten) joutuu ja haluaakin keskittyä pääasiassa siihen lapseen, naisellisuus ja pukeutuminen tuntuvat monesta silloin toissijaisilta asioilta. Pikkulapsiaikaa ei kuitenkaan kestä kauaa, joten tilanne muuttuu lapsen kasvaessa, jolloin haluaa ja ehtii taas keskittyä enemmän itseensä ja kodin ulkopuolisiin asioihin, kuten pukeutumiseen ja hiusten laittamiseen. Minusta tämä on täysin luonnollista, lapsen lähtökohdista kumpuavaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän miehiä joille leggareista tulee mieleen miesten pitkät kalsarit. Ei ton erään kommentoijan mies poikkeus ole.
Niin, ja mitä sitten? Milloin miehistä tehtiin joitain vaatetuksen ylijumalia, joiden sana on laki? Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi pukeutua tai olla pukeutumatta johonkin vaatteeseen, koska jonkun miehen mielestä joku vaate on ruma, hieno tai ällöttävä? Tai jonkun naisen mielestä? En minä ainakaan pukeudu siksi, että voisin olla jatkuvan arvostelun kohteena, varsinkaan jonkun satunnaisen miehen, joka on sitä mieltä, että omg, tunikat on ällöttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ihmisten käyttää sellasia vaatteita kun haluavat, miten "aikuiset" ihmiset on näin pinnallisia ja ilkeitä, en ymmärrä, oon 20v äiti eikä mua kiinnosta miten muut haluaa pukeutua tai varsinkaan rupee haukkumaan muitten pukeutumista, joten musta tuntuu että oon paljon aikuisempi kun moni muu täällä... 🙈😶
Kai asioista ja ilmiöistä saa keskustella? Ei täällä kukaan ole tosissaan kieltämässä keneltäkään mitään vaan vaihtamassa ajatuksia siitä, mitä tietyistä vaatekappaleista ajattelee. Heikossa on elämän kantimet, jos itsetunto ei sitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Todella hämmästyttävää.
Kunnollinen nainen istuu hiekkalaatikolla vesirajahameessa, verkkosukissa ja Manolot jalassa. Yläkroppaa verhoavat niukat bikinit.
Olipa vuodenaika ihan mikä hyvänsä.
Näiden väliltäkö ei löydy mitään puettavaa?
Missä te "naiselliset äidit" niitä korkkareitanne pidätte?
Kun aloin miettiä, etten itse keksi, missä pitäisin. Töissä ei voi käyttää, taaperon kanssa leikkipuistossakaan ei, ei jos lähdetään jonnekin pidemmälle (taaperon perässä juokseminen korkkareiden kanssa, ei kiitos). Ehkä jos jollain harvalla lapsivapaalla käy, niin silloin. Mutta käsitin, että nämä prot käyttää päivittäin, niin leikkipuistossako olette korkokengissänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://farm8.staticflickr.com/7451/9143790977_67a695da57.jpg
http://lh5.ggpht.com/_YqD8AVhmouE/TJ4YvD8e2AI/AAAAAAAAARI/h5h-ic6SKqU/s800/IMG_1522.JPG
Tuossa nyt pari esimerkkiä. Jos näet tällaisia kadulla, naurattaako? Minua ei.
Nuo ovat jegginsejä, eivät legginsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://lh5.ggpht.com/_YqD8AVhmouE/TJ4YvD8e2AI/AAAAAAAAARI/h5h-ic6SKqU/s800/IMG_1522.JPG
Onpas hyokkäävä asenne sulla. Lähinnä se naurattaa. Kysyin, kun en tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, naisella voi olla elämässään vaiheita, joiden aikana hän ei koe tärkeäksi miellyttää ensisijaisesti miehen katsetta muotonsa sopivasti paljastavilla vaatteilla, vaan häntä lapsettaa ja huvittaa pelleillä väreillä sekä pukeutua säänmukaisesti ja mukavasti. Sellainenhan ei sovi! Kyllä naisen täytyy aina muistaa, että hänen ensisijainen tehtävänsä on tuoda miehille silmäniloa, myös kurakelillä hiekkiksellä. Ilman miehen huomiota ja hyväksyntää nainen ei ole mitään. Istuvat, kurveja sopivasti korostavat vaatteet, kuulas arkimeikki ja puhtaat, kampaukseen asetellut hiukset ovat vähimmäisvaatimus missä vaan tilanteessa! Myös käytöksen on hyvä olla maltillista - ei liian kovaäänistä naurua, lasten leikkeihinkin saa osallistua enintään pedagogisella otteella. Mielipiteiden on hyvä myötäillä vaikkapa oman (miespuolisen AVIO-) puolison, isän tai veljen mielipiteitä, ja ne tulee esittää harkiten.
Ei siinä sitten mietitä, että nainen on vaarantanut terveytensä mahdollisesti useammissa raskauksissa ja synnytyksissä, hidastaa urakehitystään ja heikentää toimeentuloaan viettäessään lasten kanssa pitkiä aikoja kotona ja koittaa parhaansa mukaan tarjota lapsille mahdollisuuksia ulkoiluun ja liikuntaan, jos vaatetus on kirkasvärinen ja lapsellinen. Kyllä on miehellä oikeus (velvollisuus!) lempata akka mäkeen välittömästi, kun kaappiin lettilegginsit ilmaantuvat. Se on täysin perusteltua ja ihan oikein. Mies saa toki piereskellä reikäverkkareissaan sohvannurkassa joka sunnuntai formuloiden äärellä, mutta naisen lettileggnsit, ne ovat vaan liikaa.
Meillä kyllä mieskin panostaa ulkonäköönsä ja pukeutumiseensa, ja molemmat näkevät vaivaa ulkonäkönsä eteen ensisijaisesti itseään varten. Olemme muutakin kuin äiti ja isä.
Ai että on vapauttavaa elää, kun ei tarvitse kokoajan niin kamalasti "panostaa ulkonäköönsä" ja nähdä vaivaa ulkonäkönsä eteen. Ennen piti aina olla meikki kohdillaan,hiukset laitettuna ja huolellisesti värjättyinä,asua piti miettiä jatkuvasti ja kokoajan mukana kulki riittämättömyyden tunne. Kokoajan piti panostaa niin maan per*eleesti, että miellyttää itseään ja miestään ja kunnioittaa kanssa kulkijoita.
Nyt on ihanaa, kun hiukset saavat olla luonnontilassa ja sen väriset kuin ovat. Meikkaan pari kertaa viikossa,koska pidän siitä. Jos ei huvita,en meikkaa. Minun ei tarvitse ostaa olemassaoloani tai pahoitella kellekään sitä, minkä näköiseksi olen sattunut syntymään. Pukeudun juuri niinkuin huvittaa ja katson tilanteeseen sopivaksi.
Okei. Sulle toimii toi. Minulle ei. Ihmiset ovat erilaisia.
Ja sinulla on montako lasta?
Kyllä säälittää ihmiset, joilla on sisäinen pakko oltava aina ulkoisesti sliipattuja pyntättyjä oli arki tai pyhä, naamassa pakkelikerros ja päällä fiinit vaatteet, tai tuntevat muuten arvonsa tai minuutensa hajoavan. Koska tästähän on kyse! Ylipäätään arvomaailmasta ja ulkoisten asioiden muuttumisesta ylikorostetun tärkeäksi.
Jotkut eivät pysty edes kesämökillä rentoutumaan ja keskittymään elämästä nauttimiseen ja muuhun kuin peilin ja oman ulkonäön tuijottamiseen. Mitenkäs makuuhuoneessa, kun on riisuttu vaatteet? Entäs aamulla, kun herää tukka pörrössä ja naama toivottavasti ilman meikkiä? Saatika saunassa tai saunan jälkeen? Tiedän; kaikkein tärkeintä on rynnätä pikaisesti meikkien kimppuun ja föönaamaan tukkaa kuosiin.
Kokemukseni mukaan myös miehet arvostavat naisessa luonnollisuutta ja tiettyä rentoa elämänasennetta, johon ei kuulu jatkuva ulkonäöstä stressaaminen. Kuulkaa, uskokaa pois! Nainen kelpaa myös ilman ulkonäön jatkuvaa sukimista - useimmille miehille! Ja olisi tärkeää, että nainen kelpaisi myös itselleen rennolla meiningillä silloin, kun on sen aika. Elämä on silloin paljon helpompaa ja mukavampaa. Ja pipon kiristäminen näkyy näissä kirjoituksissa myös siinä, miten suhtaudutaan toisten ihmisten vääränlaisiin hiekkalaatikkovaatteisiin ja ahdistukseen siitä, jos naiset alkavat pukeutua itseään miellyttäviin ja rennompiin vaatteisiin jossain elämänvaiheessa. Hankkikaa tekin ennemminkin iloa elämästä, vaatteista ja kuoseista sen sijaan, että kyttäisitte nuttura kireällä muiden vaatteita.
2. Kiteytettynä voisin sanoa, että minusta äitiys ei ole veruke lakata huolehtimasta itsestään, ja minulle se itsestään huolehtiminen sisältää myös kauniit vaatteet. Ehkä joidenkin käsitys kauniista vaatteista on se trikoopipo ja säkkimekko, mutta minulle ei eikä tarvitsekaan olla.
Nimenomaan! Musta on ihanaa kun huolehdin ulkonäöstäni, se tuo minulle iloa! Se päivä kun näytän ränsistyneeltä kotipiialta, voi kutsua ambulanssin hakemaan ja viekää hoitoon! Nautin kauniista ja istuvista vaatteista, siitä että naama on ehostettu ja hiukset siististi. Tämä ei tarkoita sitä että meikkiä on jäätävä kerros tai että kävelisin pelkissä burberryn trensseissä korkeissa koroissa. Voi olla huoliteltu ihan perus siisteissä arkivaatteissa viemättä asiaa ihan överiksi. Vaikka minulla on lapsia, pidän itsestäni huolta myös. Älkää unohtako omaa itseänne vaan sen takia että lapset menevät etusijalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Missä te "naiselliset äidit" niitä korkkareitanne pidätte?
Kun aloin miettiä, etten itse keksi, missä pitäisin. Töissä ei voi käyttää, taaperon kanssa leikkipuistossakaan ei, ei jos lähdetään jonnekin pidemmälle (taaperon perässä juokseminen korkkareiden kanssa, ei kiitos). Ehkä jos jollain harvalla lapsivapaalla käy, niin silloin. Mutta käsitin, että nämä prot käyttää päivittäin, niin leikkipuistossako olette korkokengissänne?
En tiedä noista muista, mutta itse käytän ihan vain juhlissa. Töissä voisin pitää, mutta olen huono kävelemään niillä, joten suosin muita kenkiä. Panostan enemmän vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, täältä poistettiin viesti jossa oli linkki näistä naurettavista "samis-asuista" lasten kanssa. Kuvissa oli kiteytetty juuri se kammottavuus joita aloittaja varmaan tarkoitti.
Huomaa ketjun pituudesta kuinka aloitus kolahti mammoihin. NOSH-myyjät yms. vetivät herneet neniinsä.
Menisin ennemmin kidtettavaksi kuin tuollaisile vaatekutsuille jossa mammat lasten kanssa kilpaa ihailevat joutsen- ja lettikalsareita.
Kauas on menty siitä ku pariutumisvaiheessa pukeudutaan naisellisesti kun puolisoa etsitään.
Jos mun mies alkas pukeutua trikooseen kuten "iskävartaloiset" ja alkais käyttämään Marimekon tasaraitapaitoja, niin ei..en voi kuvitella.
Jotenkin mua vaan etoo ajatus että ihminen menettää lasten myötä täysin oman identiteettinsä. Mukautua saa ja pitääkin lapsiperhe-elämään, mutta jotenkin se että puhutaan lässyttämällä kuviotrikoissa ja kaavuissa ja elämä on yhtä sormiruokailua ja pottailua..niin siitä on se aikuisen elämä kaukana.
Aina kolahtaa, kun osoitetaan ihmisten omaa tyyliä ja ulkonäköä.
Mitäs jos lasten myötä se identiteetti muuttuu? Pukeutumisella myös viestitään yhteenkuuluvuutta. Menetpä minne bändin keikalle vaan, niin kyllähän sielläkin on suurinosa pukeutunut samallailla. Moni harrastuksen myötä alkaa pukeutumaan tietyllä tavalla jne. Äitiytymisessä käynee samalla tavalla.
Mun isä hankki koko perheelle yhteenkuuluvat ulkoilupuvut ja sitten niitä pukuja piti perheenä ulkoiluttaakin. Meillä oli isä, joka hurahti isyyteen. Ei ollut helppoo olla teini.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt pari esimerkkiä. Jos näet tällaisia kadulla, naurattaako? Minua ei.Onpas hyokkäävä asenne sulla. Lähinnä se naurattaa. Kysyin, kun en tiennyt.
Miten niin hyökkäävä? Sinä kysyit, minä vastasin ja kysyin ovatko nämä mielestäsi naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Legginsejä on tosiaan nykyään saatavilla niin monenlaisia, että kyllä sieltä löytyy mukavuudenhaluiselle "aikuisemmatkin" versiot. Ei ole todellakaan pakko valita niitä kalsareilta tai lasten pyjamahousuilta näyttäviä legginsejä mukavuuteen vedoten.
Jaa, tiedän kyllä naisen, joka pukeutuu noin vaikka ei ole äiti. Eiköhän se ole ihan siitä kiinni mistä tykkää?
2. Kiteytettynä voisin sanoa, että minusta äitiys ei ole veruke lakata huolehtimasta itsestään, ja minulle se itsestään huolehtiminen sisältää myös kauniit vaatteet. Ehkä joidenkin käsitys kauniista vaatteista on se trikoopipo ja säkkimekko, mutta minulle ei eikä tarvitsekaan olla.