Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku neuvoa. Irtisanoutuminen ja opiskelun aloittaminen

Vierailija
17.04.2017 |

Olen jo pitkään kypsytellyt ajatusta irtisanoutumisesta ja uuden ammatin opiskelusta. Olen päälle nelikymppinen ja aikuiskoulutuksesta olen jo etsiskellyt kiinnostavia aloja. Mietin, että miten se menee sitten rahallisesti? Karenssi tulee tietenkin, mutta saanko opiskelun aikana ansiosidonnaista, vai mitä? Työt ajattelin jo lopettaa kesälomiin, eli heinäkuuhun kun taas opinnot alkaisi elokuussa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opintovapaata. Älä irtisanoudu. 

Vierailija
2/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jäisit opintovapaalle? Itse jäin ja sain aikuiskoulutustukea. Ehdot sen saamiseen löytyy koulutusrahasto.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse irtisanoudut, niin saat karenssin, vaikka menisitkin opiskelemaan.

Vierailija
4/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä oletko oikeutettu aikuiskoulutustukeen ja opintovapaaseen nykyisestä työstäsi. Ettei heti tarvitsisi irtisanoutua.

Vierailija
5/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei voi saada työttömyysturvaaa (ansiosidonnainen).

Vierailija
6/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanoudut et saa omaehtoisen opiskelun tukea. Ensin siis tulee karenssi ja sittenkään et saa ansiosidonnaista, koska tukea ei myönnetä jos itse irtisanoutuu.

Vierailija
7/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaa oli mulle nyt uus juttu. Kiitos tästä. Otankin heti selvää 😊

Ap

Vierailija
8/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaa oli mulle nyt uus juttu. Kiitos tästä. Otankin heti selvää 😊

Ap

Joo, ei missään nimessä irtisanoutumista, silloin menetät oikeuden aikuiskoulutustukeen. Työnantaja ei voi kieltää opintovapaata. Voi lykätä, jos syy hyvin painava, mutta evätä ei voi. Aikuiskoulutustukeen olet oikeutettu jos sinulla on työhistoriaa muistaakseni 10 vuotta ja määrä aika lähelle ansiosidonnaista päivärahaa.

Vierailija
9/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole opiskelijana oikeutettu ansiosidonnaiseen ENNEN kuin olet joko ollut koulusta vuoden tauolla, taikka eronnut sieltä kokonaan. Tämän jälkeen työkkäri antaa lausunnon, että olet työtön työnhakija. Muuten et, ja tällöin et saa mitään, siis mitään työttömien tukia.

Ja tämä on varmaa tietoa, koska itselläni hieman samankaltainen tilanne (opinnot tosin puolivälissä), ja näin työkkäri minulle ilmoitti.

Aikuiskoulutustuki on hyvä vaihtoehto, mutta se on käytettävissä vain kerran elämässä. En ole myöskään varma, vaaditaanko siihen opintovapaalla oloa vai miten työtulot tarkastetaan. Kannattanee selvittää, mutta sinuna jäisin silti opintovapaalle ennen kuin tekisin mitään hätiköityä. Ja toki vain aina lukuvuodeksi kerrallaan, jos opiskelu ei vaikkapa nappaakaan.

Toivottavasti tästä oli apua! :)

T. Raskaana oleva nainen, joka joutuu jättämään opinnot tämän vuoksi tauolle, mutta ei saa silti työkkäristä tai muualtakaan mitään työttömien tukia. Eli tiedän mistä puhun :D

Vierailija
10/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että työnantajan on ilmoitettava opintovapaasta viimeistään 15pv ennen opiskelun aloittamista. Kuinka paljon aikaisemmin mahdollinen koulutus on yleensä maksettava? Minun tapauksessa koulutus maksaa 600e. Eli jos maksan koulutuksen ja työnantaja ei annakkaan lupaa jäädä opintovapaalle, niin menetänkö rahan?

Olen myös miettinyt, että jos irtisanoudun ja ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi ja hakisin työttömille tarkoitettuun koulutukseen. Onko tällainen mhdollista?

Entä missä vaiheessa mahdollinen aikuiskoulutustuki haetaan? Kaikki kriteerit kohdallani täyttyy, eli mun pitäisi sitä saada.

Kiitos ihanat, jos vielä näihin jaksatte vastata. Oon superinnoissani mahdollisesta opiskelusta.

Ap

Vierailija
11/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jos irtisanoudut,tulee karenssi. Karenssiajan kuluttua saatat saada oikeuden opiskella työttömyysetuudella(600e/kk) jos työkkäri katsoo että se tukee työllistymistäsi ja ed.ala ei työllistä.

Vierailija
12/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole opiskelijana oikeutettu ansiosidonnaiseen ENNEN kuin olet joko ollut koulusta vuoden tauolla, taikka eronnut sieltä kokonaan. Tämän jälkeen työkkäri antaa lausunnon, että olet työtön työnhakija. Muuten et, ja tällöin et saa mitään, siis mitään työttömien tukia.

Ja tämä on varmaa tietoa, koska itselläni hieman samankaltainen tilanne (opinnot tosin puolivälissä), ja näin työkkäri minulle ilmoitti.

Aikuiskoulutustuki on hyvä vaihtoehto, mutta se on käytettävissä vain kerran elämässä. En ole myöskään varma, vaaditaanko siihen opintovapaalla oloa vai miten työtulot tarkastetaan. Kannattanee selvittää, mutta sinuna jäisin silti opintovapaalle ennen kuin tekisin mitään hätiköityä. Ja toki vain aina lukuvuodeksi kerrallaan, jos opiskelu ei vaikkapa nappaakaan.

Toivottavasti tästä oli apua! :)

T. Raskaana oleva nainen, joka joutuu jättämään opinnot tämän vuoksi tauolle, mutta ei saa silti työkkäristä tai muualtakaan mitään työttömien tukia. Eli tiedän mistä puhun :D

No sinä et nyt ymmärrä eroa siihen, ettei opintoja ole aloitettukaan. Ennen opintojen alkua voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea

jos on yli 25 vuotias ja muut kriteerit täyttyvät.

Vierailija
13/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopistotuki on isompi kuin tuo työttömyysetuudella opiskeluraha.

Sitä haetaan, kun olet saanut tiedon opiskelupaikasta. Tukea saa kahdeksan vuoden työssäoloajan jälkeen.

Tukea saa 15 kk.

Vierailija
14/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisopistotuki on isompi kuin tuo työttömyysetuudella opiskeluraha.

Sitä haetaan, kun olet saanut tiedon opiskelupaikasta. Tukea saa kahdeksan vuoden työssäoloajan jälkeen.

Tukea saa 15 kk.

Ja sulla pitää siis olla voimassa oleva työsuhde.

Vierailija
15/21 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuessa pitää olla se 8v työkokemus ja osa-aikainen työ ei vastaa kokoaikaista työtä. Aikuiskoulutustukea voi hakea sitten kun sinut on hyväksytty opiskelijaksi eli olet saanut varmasti paikan koulusta. Voit hakea aikuiskoulutustuesta ennakkopäätöksen, jos epäilet ettet täytä kaikkia ehtoja tai jokin on epävarmaa. Sillä saat tietää saatko sitä varmasti mutta joudut hakemaan vielä virallisen päätöksen.

Jotkut työnantajat on vittumaisia noiden opintovapaiden kanssa, joten varmista se opintovapaa ennen kuin makselet mitään isoja summia. Opintovapaata sai sen 2v maksimi ja aikuiskoulutustukea 15 kk ajan.

Vierailija
16/21 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opintovapaa käytetty ja haluan valmiiksi toisen alan tutkinnon. Jos irtisanoudun, saan opintotukea syksystä kevääseen, ja otan opintolainan, eli tämä on omaehtoudta opiskelua. ensi keväänä opinnot melkein valmiit ja syksylle jäisi jotain. Eli kesän olen työtön, jos mitään ei löydy, onko niin etten saa työttömyys rahoja tms, jos irtisanoudun tänään ja teen noi opinnot ensi lukukauden aikana,vaikuttaako siis vuoden päästä vielä? Tuleeko karenssi siis ensi kesäksi?

Vierailija
17/21 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ap että opintovapaata saa vain ns virallisia opintoja varten. Ei mihinkään unisiepparin virkkaus -huuhaakursseille. Mikä virallinen koulutus maksaa 600e?

Vierailija
18/21 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk:ssa on ainakin maksullisia koulutuksia, joilla voi hankkia lisäpätevyyttä eikä oo pitsinnypläystä

Vierailija
19/21 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin ihan opintovapaan loppumetreillä. Silloin ei aikuiskoulutustukea katkaistu ja vältyin karenssilta kun olin irtisanoutunut vakityöstä ollessani kokopäiväisesti opiskelija. Tämä keväällä 2019. Toki virkailijat voivat tehdä erilaisia tulkintoja.

Vierailija
20/21 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ap että opintovapaata saa vain ns virallisia opintoja varten. Ei mihinkään unisiepparin virkkaus -huuhaakursseille. Mikä virallinen koulutus maksaa 600e?

Ap on aloittanut tämän keskustelun yli kolme vuotta sitten, eiköhän ne opiskeluasiat ole jo tähän mennessä selvinneet. En ymmärrä tätä ikivanhojen ketjujen nostamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan