Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissan aktivointi

Vierailija
16.04.2017 |

Vapaasti ulkoileva kissa elää keskimäärin Suomessa 1-3 vuotta. Mä oon tähän asti pitänyt kissaa irti mutta nyt taitaa kyllä tilanne muuttua. Noi kaikki kissankiduttajat mistä on uutisoitu on saanu mut aiemmin miettimään samaa, vaik liikennehän se on suurin uhka. Mut 1-3 vuotta, lemmikki joka elää "normaalisti" 15-20 vuotta. En mä voi enää päästää sitä hyvällä omallatunnolla ulos. Suoraan sanottuna hävettää et oon tähän asti päästänyt sen enempää ajattelematta asiaa kun niin vaan "kuuluu tehdä". Kai se vapaasti ulkoileva kissa on onnellisempi, mutta en mä halua että se joku kerta ei tuukaan takas.

Miten vapaasti ulkoilevasta kissasta saa onnellisen sisäkissan? Aktivointia, auttaisko kissakaveri vai pahentaisko tilannetta? Tuohan on pahimmat pakkasjaksot ollut vapaaehtoisesti sisällä, korkeintaan käynyt ulkona ja palannut äkkiä takaisin, eli ei se seinille hypi vaikka ois sisällä. Mietin voisko parvekkeelle rakentaa jonkun ulkotarhan. Netissä on hulluna ideoita, mutta oisko parempi toteuttaa ne heti kun kissa jää sisälle vai antaa sen totutella jotenkin ilman suurempia muutoksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kissasta ei tuu koskaan sisällä yhtä onnellista kuin ulkona. Kaikenmaailman aktivointi saattaa tietenkin lievittää sen tylsistymistä ja ahdistusta vähän, muttei koskaan riittävästi. Nimeltämainitsematonta eläinlääkäriä siteeratakseni: "Sellaista kissarotua ei ole olemassakaan kuin sisäkissa".

Terveisin melkein 17-vuotiaan ulkokollin henkilökunnan jäsen.

Vierailija
2/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kaikki lemmikit ois vapaana onnellisempia mut ei niitä silti pidetä vapaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden brittiläisen kissadokumentin mukaan reviirin vahtiminen voi olla kissalle tosi stressaavaa, olipa siis kyseessä ulkoreviiri tai sitten kotona sisällä useampi kissa.

Voithan kokeilla totuttaa kissaasi valjaisiin ja ulkoilla itse mukana tai laittaa pihalle juoksunarun, kunhan vahdit, ettei naru pääse kiertymään mihinkään.

Vierailija
4/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on löytökissa, joka oli nuoruutensa metsässä vapaana ja nyt kerrostalossa sisäkissana. Parvekkeelle on viritetty verkko, joka estää kissaa putoamasta tai kiipeilemästä kaiteelle, ja siellä vanharouva istuskelee ihan tyytyväisen oloisena naapuritalon pihaa tarkkaillen. Mutta tämä kissa on hyvin arka, joku toinen saattaisi kaivata enemmänkin ulkoilua.

Vierailija
5/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita robotti-imuriin laaservalo, ja kat ku kat karaa.

Vierailija
6/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa Kattarshianeja ja Kitten Academyä netistä, niin näet mistä kissat aktivoituvat sisällä.

Vierailija
7/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Miten ruokavalio? Jos yhtäkkiä ulkokissan ottaa sisälle niin eikö se ulkona oo syönyt kaikkea hiiriä ja myyriä ym. Pitäiskö tätä kompensoida ostamalla jotain pakastehiiriä tms?

Vierailija
8/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita kissasi te-keskukseen niin sieltä tulee jonkin sortin pakkoaktivointia?

Vierailija
9/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita kissasi te-keskukseen niin sieltä tulee jonkin sortin pakkoaktivointia?

Jos pupujen pussailu muutettais myyränpussailuksi niin varmaan uppois

-Ap

Vierailija
10/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kissasta ei tuu koskaan sisällä yhtä onnellista kuin ulkona. Kaikenmaailman aktivointi saattaa tietenkin lievittää sen tylsistymistä ja ahdistusta vähän, muttei koskaan riittävästi. Nimeltämainitsematonta eläinlääkäriä siteeratakseni: "Sellaista kissarotua ei ole olemassakaan kuin sisäkissa".

Terveisin melkein 17-vuotiaan ulkokollin henkilökunnan jäsen.

Kissat ovat myös yksilöitä. Minun lapsuudenkodissani oli useitakin kissoja ja maalla kun asuttiin, niitä päästettiin vapaasti kulkemaan ulkona. Joitakin kissoja hädin tuskin sisällä näkikään, ne asustivat kartanolla kesät talvet, kylmimmät pakkasyöt nukkuivat tallissa hevosten kanssa. Ja joillekin kissoille ei tarvinnut kuin sanoa sana "ulos", niin livistivät äkkiä sohvan alle piiloon.

Vierailija
11/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikin kissojen kanssa piilosilla oloa. Tykkäävät siitä, kun mukamas väijyn niitä ja sitten "hyökkään." Tämä leikki laukaisee etenkin yhdessä kissassamme riehumisreaktion. Sen jälkeen kelpaa kaikki lelut - ja myös pöydillä olevat pienemmät tavarat.

Laser toimii myös hyvin, mutta eivät väheksy myöskään suklaalevyjen sisäkäärettä palloksi puristettuna, paksuja hiuslenkkejä (ohuilla ei saa antaa leikkiä, etteivät vahingossa syö ja saa suolisolmua).

Toisinaan tuon ulkoa käpyjä.  Yhden kissamme mielipuuhaa oli nuorempana varastaa talouspaperirulla (joka ei ollut telineessä) ja leikkä sillä sitä potkien ja raapien. Tästä tuli kyllä hieman sotkua, samoin wc-paperirullasta.

Eri kissat innostuvat erilaisista asioista. Kissanminttu lelu toimii yleensä aina.

Vierailija
12/12 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Miten ruokavalio? Jos yhtäkkiä ulkokissan ottaa sisälle niin eikö se ulkona oo syönyt kaikkea hiiriä ja myyriä ym. Pitäiskö tätä kompensoida ostamalla jotain pakastehiiriä tms?

Ei, mutta kissa on saattanut saada niistä jyrsijoistä suolistoloisia, joten se pitää heti ensimmäiseksi madottaa. Laadukas kissanruoka (eläinkaupasta tai eläinlääkärin vastaanotolta) käy hyvin, ja lisäksi voi antaa raakaa sydäntä (naudan, porsaan, lampaan tms.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi