Vuokra-asunnossa alkamassa remontti homeen takia, voiko asunnossa todella asua?
Asunnossani ollaan aloittamassa pikapuolin homekorjaus. Taloyhtiössä hometta on ilmeisesti useammassa asunnossa, minulla sitä kuulemma on eteisessä, vessassa ja vessan ja olohuoneen välisessä seinässä. Vuokranantajan näkemyksen mukaan voin jäädä asuntoon asumaan. Minua on nyt kuitenkin alkanut aika paljon mietityttämään, onko asunnossa ihan terveellistä asua, kun hometta aletaan poistaa ja home ja rakennuspöly pöllyää. Joutuisin tietenkin kulkemaan eteisen poikki joka ikinen päivä. Remontin kestosta ei ole tietoa, remonttimies arveli noin kolmea kuukautta. Minulla on jo nyt ollut koko kevään erilaisia flunssa- ja sairausoireita ja suvussa meillä on astmaa. Olisin kiitollinen mielipiteistä ja avusta, jos jollain on vastaavasta tilanteesta kokemusta!
Kommentit (18)
Jos terveystarkastaja ei ole erikseen kieltänyt siellä asumasta, niin mitään perusteluja poismuutolle remontin takia ei ole. Jos asunto on käytettävissä (vettä tulee ja menee, sähköt on ja suurin osa asunnosta asukkaan käytössä) niin ei synny edes velvollisuutta korvata vuokrassa tätä remonttiaikaa.
Mutta asukkaallahan on 1 kk irtisanomisoikeus asunnossa, joten voit nyt ilmoittaa muutosta, hankkia uuden asunnon ja muuttaa kesäkuun alussa.
Ei voi asua. Remontin ajaksi pitäisi tehdä alipaineistus ettei homeitiöt pääse leviämään joka paikkaan. Suosittelen etsimään uuden asunnon mahd äkkiä.
Terveisin homeesta sairastunut
Ei voi asua. Kun homeisia kohtia puretaan, itiömäärä nousee tilassa miljardikertaiseksi. Muuta muualle ja suojaa tavarat ja asunto niin, että on mahdollisimman hellpo siivota myöhemmin, jos vielä palaat
Vierailija kirjoitti:
No huh huh, aika paha. Mitä jos hankkisit suosiolla vaan ihan uuden vuokra-asunnon.
Lähtisin ehdottomasti pois, mutta minulla on määräaikainen vuokrasopimus, jota on jäljellä vielä puoli vuotta, jos irtisanon sopimuksen ennen, joudun maksamaan kolmen kuun vuokran sakkona. Olen opiskelija ja tällä hetkellä mulla ei ole muita tuloja kuin tuki ja laina, joten mulla ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa kahta vuokraa tai tuota sakkoa :(
Meillä töissä on home-epäily ja niissä kohteissa joiden rakenteita avataan siirretään ihmiset muihin tiloihin työskentelemään.
Muuttaisin muualle.
Omistamassani vuokra-asunnis on menossa putkisto ja kylpyhuoneremontti ja vuokralaiset ovat muualla sen 3-4 kk minkä tuo remontti kestää. Koko talo on remontissa yhtäaikaa ja veden- ja sähkönjakelussa on katkoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh, aika paha. Mitä jos hankkisit suosiolla vaan ihan uuden vuokra-asunnon.
Lähtisin ehdottomasti pois, mutta minulla on määräaikainen vuokrasopimus, jota on jäljellä vielä puoli vuotta, jos irtisanon sopimuksen ennen, joudun maksamaan kolmen kuun vuokran sakkona. Olen opiskelija ja tällä hetkellä mulla ei ole muita tuloja kuin tuki ja laina, joten mulla ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa kahta vuokraa tai tuota sakkoa :(
Ota yhteyttä jonnekin hengitysliittoon tms ja pyydä sieltä asiantuntijalta kannanotto tuohon että voiko homerempan aikana asua. Mielestäni ei voi asua. Vetoat siihen vuokrasuhteen purkamisen perusteena.
Et joudu maksamaan kun otat yhteyttä kunnan terveystarkastajaan joka toteaa asumiskelvottomuuden.
Voi hitsi. Kiitos vastauksista, vähän tällaista pelkäsinkin. Onneksi pääsen äidin luokse kesäksi, kun koulu loppuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi. Kiitos vastauksista, vähän tällaista pelkäsinkin. Onneksi pääsen äidin luokse kesäksi, kun koulu loppuu. Ap
Älä ole nyt tuollainen kiltti alistuja. Otat yhteyttä kunnan terveystarkastajaan ja allergialiittoon, ja pyydät molemmista kannanotot siihen, että tuollaisen rempan aikana et saa asua. Ja vaadit joko vapautusta vuokrasta koko rempan ajaksi tai sitten vuokrasopimuksen purkua ilman irtisanomisaikaa. Älä hukkaa nyt vähiä rahojasi vuokran antajalle maksamalla vuokraa ja asumalla äidin luona paossa.
Vierailija kirjoitti:
Et joudu maksamaan kun otat yhteyttä kunnan terveystarkastajaan joka toteaa asumiskelvottomuuden.
Kiitos, tätä yritän! Ap.
Kuumeilua, flunssaoireita, ihottumaa, väsymystä, hengitysvaikeusia, nenäverenvuotoa, silmätulehduksia, poskiontelotulehduksia, päänsärkyä, huimausta.. Tuossa nyt jotain.
Homeita on erilaisia, kaikki eivät ole yhtä vaarallisia. Jos sinulla on astma niin kannattaa vaihtaa asuntoa, pölyä tulee jo pelkästä remontista + kaikki maalinkäryt ym.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita home aiheuttaa?
Ainakin minulle flunssakierteen - jatkuvaa kuumeilua, yskää, nuhaa jne. vaikka yleensä en ole ikinä kipeä. Väsymys on ihan järkyttävää ja päätä särkee lähes joka päivä. En osannut aluksi liittää näitä sisäilmaongelmiin, mutta ovat kuulemma tyypillisiä homekodeissa asuville.
Provo, ei kukaan voi asua homepölyn keskellä. Onko kyse kosteudesta vai tutkituista homeitiöistä? Joka tapauksessa siellä pitää kuivattaa paikkoja, ei kukaan asu remontin keskellä, jos wc pois käytöstä.
Jos asunto on asumiskelvoton remontin ajan, niin sun kannattaa myös otta yhteyttä vakuutusyhtiöön (olettaen että sulla tietenkin on kotivakuutus). Vakuutusyhtiö voi hoitaa sulle asunnon väliaikaisesti tai auttaa muuttokustannuksissa. Olettaen tietenkin että tuo homejuttu ei ole ollut kovin kauaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia pitää kyetä sopimaan. Asunto on asumiskelvoton. Työmiehet, pöly ja epäterveellinen ilmanlaatu, ajoittain et pääse vessaan, et saa nukkua rauhassa. Vuorasopimus pitää pystyä purkamaan.