Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö leskeneläkkeet lopettaa?

Vierailija
14.04.2017 |

Kokonaan? vai onko tuo hyvä suunnitelma että vuoden 1975 jälkeen syntynet eivät saa?
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005171446.html

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi lopettaa kokonaan. 

Vierailija
2/19 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän perustuu aikaan, jolloin äidit olivat hyvin pitkälle kotona. Kyllä niitä voi päivittää nykyaikaan. VArmaan olisin eri mieltä, jos olisin itse leski. Mutta en tiedä miten se homma menee, isäni ei saanut, vaikka äitini kuoli 1996 työikäisenä ja isä oli eläkkeellä. Heillä oli takanaan yli 30 vuotta avioliittoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi eniten eriarvoistavista käytännöistä sosiaalitukiemme joukossa. Joutaisi historian romukoppaan.

Vierailija
4/19 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hassu tämä patriarkaalinen yhteiskuntamme, jolla on tuollaisia miljardiluokan etuja, joista pääasiassa naiset hyötyvät. :)

Vierailija
5/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hassu tämä patriarkaalinen yhteiskuntamme, jolla on tuollaisia miljardiluokan etuja, joista pääasiassa naiset hyötyvät. :)

Miksi miesten pitää ottaa itseä nuorempi vaimo? Jos parikymppinen mies menee naimisiin 40-45-vuotiaan naisen kanssa, niin mies on kuudenkympin kieppeillä todennäköisesti leski. Nelikymppisen naisen kanssa ehtii hankkia lapsenkin, jos siltä tuntuu. Ja kun mies katsoo, että naisella on hyvä ura ja hyvä palkka, niin leskeläkekin on hyvä. Mutta ei, miesten nyt vaan kuuluu saada itselleen se parikymppinen timmikroppainen nainen, millään muulla ei ole väliä. Oma mokannehan tuo on.

Vierailija
6/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne pitäisi antaa lapsille kokonaan, munkin isä vaan ryyppäs ne, vaikka olisin tarvinnut ne harrastuksiin ja lukiokirjoihin. No harrastukset loppu ja lukio loppu ku en kehdannu enää selitellä miks ei oo kirjoja, enkä tajunnu hakea sossusta.

Nyt oon työtön ja syrjäytyny. Isä kuoli lopulta viinaan.

Vierailija
7/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miesten pitää ottaa itseä nuorempi vaimo? Jos parikymppinen mies menee naimisiin 40-45-vuotiaan naisen kanssa, niin mies on kuudenkympin kieppeillä todennäköisesti leski. Nelikymppisen naisen kanssa ehtii hankkia lapsenkin, jos siltä tuntuu. Ja kun mies katsoo, että naisella on hyvä ura ja hyvä palkka, niin leskeläkekin on hyvä. Mutta ei, miesten nyt vaan kuuluu saada itselleen se parikymppinen timmikroppainen nainen, millään muulla ei ole väliä. Oma mokannehan tuo on.

Tässä taidettiin viitata siihen, että tuo lesken eläke oli vuosikymmeniä vain naisille varattu etuoikeus. Miehellä ei ollut sellaiseen mahdollisuutta edes leskeksi jouduttuaan, koska oli väärää sukupuolta.

Vierailija
8/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa kokonaan. Sillä tavalla asteittain, että aluksi esim. alle 1000 euron eläkettä saavilta vanhuksilta ei lakkautettaisi. Mutta jos saa jo järkevän kokoista omaa työeläkettä, niin ei se lisätuki ole siinä mikään perustoimeentulon ehto. Uusia ei enää myönnettäisi ja vähitellen nuo vanhukset vähenisivät itsestään.

Siksi ei heti kaikilta pois, koska jos kansaneläkkeen varassa olevalta otetaan leskeneläke pois, niin tuloja lähdetään sitten paikkaamaan sossun luukulta ja tuollainen automaattinen eläke on yhteiskunnalle halvempi maksaa kuin toimeentulotukihakemuksen käsittely kuukausittain. Eihän se vanhus siitä ole nuorentumassa ja palaamassa työelämäänkään, eli taloudellinen tilanne on lopullinen.

Vierailija
9/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan? vai onko tuo hyvä suunnitelma että vuoden 1975 jälkeen syntynet eivät saa?

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005171446.html

Tuo ikäraja kertoo hyvin tästä systeemistä, jossa lasku sysätään aina nuorille. Poliitikoilla ei vain ole rohkeutta karsia etuja omilta äänestäjiltään, vaan ongelmia vähätellään ja muutoksia laitetaan koskemaan vain nuorempia.

Eläkerahojen riittävyydestä ja eläkeiän muuttamisen tarpeesta tiedettiin hyvissä ajoin, mutta päätökset tehtiin niin, että eivät koskeneet suuria ikäluokkia. Eli varmistettiin se, että tehdyillä muutoksilla on mahdollisimman pieni vaikutus, jolloin muutoksia pitää jatkossa tehdä lisää. Ja kukas siitä eniten kärsii, no kappas nuoremmat ikäluokat. Itse olen syntynyt 70-luvun lopulla ja olen ihan vakuuttunut, etten voi koskaan nauttia eläkepäivistä. Joko eläkeikä nousee yli 70 tai eläkkeiden tasoa lasketaan niin, ettei sillä voi mitenkään elää.

Vierailija
10/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän perustuu aikaan, jolloin äidit olivat hyvin pitkälle kotona. Kyllä niitä voi päivittää nykyaikaan. VArmaan olisin eri mieltä, jos olisin itse leski. Mutta en tiedä miten se homma menee, isäni ei saanut, vaikka äitini kuoli 1996 työikäisenä ja isä oli eläkkeellä. Heillä oli takanaan yli 30 vuotta avioliittoa. 

Ei sitä saakaan, jos on jo itse eläkkeellä. Muiltakin leskeneläke loppuu siihen, kun alkaa saamaan omaa eläkettä.

T: Yksi leskeneläkettä saava nelikymppinen yksinhuoltaja

Vierailija
11/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutaa lopettamaan kaikilta.

Vierailija
12/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saakaan, jos on jo itse eläkkeellä. Muiltakin leskeneläke loppuu siihen, kun alkaa saamaan omaa eläkettä.

T: Yksi leskeneläkettä saava nelikymppinen yksinhuoltaja

Eikö sitä kuitenkin saa jos oma eläke on pieni?

Vierailija
13/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopettaisi vanhoilta leskiltä, mutta kyllä tuo syntymävuosi saisi olla aikaisempi kuin 1975.

1960-luvulla syntyneet naiset ovat jo olleet työelämässä yhtä vahvasti kuin miehet.

Ennemmin pitäisi olla eläke äideille, sillä lapsen teko pienentää eläkettä. Jokaiselle äidille 50€ lapsesta eläkettä.

Vierailija
14/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> olisin tarvinnut ne harrastuksiin ja lukiokirjoihin

Sinä sait puoliorvon/lapseneläkettä eli perhe-eläkettä.

Jos isäsi piti rahan, se on ikävää. Yksi kaltoinkohtelun muoto.

Loppuelämääsi ei kuitenkaan voi vaikuttaa kuollut isäsi tai muukaan ihminen.

Loppuelämääsi voit vaikuttaa sinä itse.

Vierailija
15/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskien elämä on turvattu. Puoliorvoista taas määrää se leski. "Kaikki on Minun ja Minä määrään kaikesta!" -asenne leskellä tekee leskestä kuin leskestä ahneen.

Leskien oikeuksia voisi todellakin tarkistaa.

Vierailija
16/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> olisin tarvinnut ne harrastuksiin ja lukiokirjoihin

Sinä sait puoliorvon/lapseneläkettä eli perhe-eläkettä.

Jos isäsi piti rahan, se on ikävää. Yksi kaltoinkohtelun muoto.

Loppuelämääsi ei kuitenkaan voi vaikuttaa kuollut isäsi tai muukaan ihminen.

Loppuelämääsi voit vaikuttaa sinä itse.

Tähän jonoon. Terv. Saman kaltoinkohtelun kokenut puoliorpo

Vierailija
17/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen leski saa sen saman rahan tt-tukena. Eli sama raha siihen menee. Vaikka kai se valtiovalta toivoo, että jokunen leski sinnittelee pienellä eläkkeellään eikä kehtaa hakea tt-tukea. Ja ainahan tt-tukea voi myös syyllä jos toisella vähän laskea.  Toki noita isoimpia eläkkeitä vois leikata. Kai sitä vähemmälläkin toimeen tulis kuin 7500€/kk. Leskeneläkettä ei kai ole tarkoitettu kustantamaan luksuselämää vaan sillä olis tarkoitus turvata lesken ja/tai lasten toimeentulo.

Eniten leskeneläkettä kuitenkin maksetaan pienituloisille leskille, eikä heitä kannata sen takia kadehtia. Ei ne tulot sen leskeneläkkeenkään kanssa kovin häävit ole.

Vierailija
18/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leskeneläke lakkautetaan, niin samantein voitaneen lopettaa lesketkin. Ovatpahan poissa kuleksimasta. 

Jos esim. puolisoni kuoltua ensin en saisi edes leskeneläkettä, niin mihin puolisoni koko työuransa palkoista maksetut pakolliset eläkevakuutusrahat ymt. verot sitten laitetaan?

Kyllähän ne totta vie kuuluu leskelle!!!!!

Eipä tartte ihmetellä, miksi Suomessa syntyvyys on kääntynyt huimaan laskuun!!!!

Vierailija
19/19 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on tämä vimmainen katkerikko ja leskeneläkkeitä kadehtiva kahjo täällä aloituksiaan tekemässä jokaikinen päivä leskeneläkkeen poistamiseksi?

Onko jäänyt parisuhde avioliittoon saakka muodostumatta itselleen vaiko eikö ole lapsilykkyä ollut, vai mistä kiikastaa?