Lipuntarkastajalla ilmeisesti huono päivä
Istuin lähijunassa, kun vaunuun tuli lipuntarkastaja. Minulla oli lippu, mutta voi jessus mikä keuhkoaminen kun yksi matkustaja oli ostanut vahingossa väärän vyöhykkeen lipun "Se on MATKUSTAJAN VASTUULLA tietää minkä lipun ostaa! Ei ole minun työtä kertoa mikä lippu sun olis pitäny ottaa!". Sitten toinen matkustaja tuli juosten junaan. Selitti hengästyneenä, että yritti löytää lipunmyyntivaunun muttei ehtinyt/löytänyt, niin voisiko tämä lipuntarkastaja myydä hänelle lipun. No siitä lähti taas hirveä haloo: "tämä EI OLE lipunmyyntivaunu, ei ole mun tehtävä myydä lippuja, minä olen lipun tarkastaja, tämä on MATKUSTAJAN VASTUULLA". Hirveän silmienpyörittelyn jälkeen myi vuolaasti anteeksi pyytelevälle asiakkaalle lipun. Sääliksi kävi näitä toisia matkustajia. Ymmärrän, ettei lippujen tarkistus ole mitään palkitsevinta hommaa, mutta silti kyllä ärsytti tuon miehen asenne.
Kommentit (17)
Oon aina ihmetellyt miten tuollaset, jotka eivät osaa edes oikeaa lippua ostaa, pärjäävät työelämässä, kun pitää selvittää ja opetella kaikenlaisia asioita
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt miten tuollaset, jotka eivät osaa edes oikeaa lippua ostaa, pärjäävät työelämässä, kun pitää selvittää ja opetella kaikenlaisia asioita
Tulitko ajatelleeksi, että väärän lipun ostanut on voinut olla vaikka ulkopaikkakuntalainen, jolle ei ehkä ole niin selvää mikä lippu pitää ostaa.
Lipuntarkastaja oli täysin oikeassa molemmissa tapauksissa.
Ei kai lipuntarkastajat mitään lippuja myy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt miten tuollaset, jotka eivät osaa edes oikeaa lippua ostaa, pärjäävät työelämässä, kun pitää selvittää ja opetella kaikenlaisia asioita
Tulitko ajatelleeksi, että väärän lipun ostanut on voinut olla vaikka ulkopaikkakuntalainen, jolle ei ehkä ole niin selvää mikä lippu pitää ostaa.
Ulkopaikkakuntalaisena olen selvittänyt millaisen lipun tarvitsen enkä osta vain summamutikassa jotain. Ei ole mikään einstein-projekti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt miten tuollaset, jotka eivät osaa edes oikeaa lippua ostaa, pärjäävät työelämässä, kun pitää selvittää ja opetella kaikenlaisia asioita
Tulitko ajatelleeksi, että väärän lipun ostanut on voinut olla vaikka ulkopaikkakuntalainen, jolle ei ehkä ole niin selvää mikä lippu pitää ostaa.
Nää asiat selvitetään ennen kuin mennään junaan. Et sä mee ravintolaankaan syömään tilaten tyyriin annoksen katsomatta hintaa ja taskussa vain amex, mikä ei kelpaa missään.
Vierailija kirjoitti:
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
No eihän kaikki osaakaan. Siks joillain on edunvalvoja ja sit on niitä, joilla tulee muistutusmaksuja. Ja sit niitä, joille ei myydä laskulla mitään, kun luottotiedot on menneet. Tai sit ne, joilla on e-lasku ja maksut menee automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
Jaa-a, se on mysteeri kaltaisellesi tiukkapipolle. Itse en ole koskaan maksanut laskua myöhässä, mutta joskus on vaikea muistaa, että lähes aina voimassa oleva lippuni lakkasikin eilen olemasta voimassa. Kuuluu elämään.
Parin kuukauden päästä ei lähijunissa enää myydä lippuja ollenkaan...
Jos asiakas harhautuu epäselvien ohjeiden tai toimimattoman systeemin takia, niin ei se ole asiakkaan syy.
Lisäksi palveluammatti se lipuntarkastuskin on, eli henkilökunta kaipaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
Jaa-a, se on mysteeri kaltaisellesi tiukkapipolle. Itse en ole koskaan maksanut laskua myöhässä, mutta joskus on vaikea muistaa, että lähes aina voimassa oleva lippuni lakkasikin eilen olemasta voimassa. Kuuluu elämään.
Kuuluu elämään merkitä ylös sen päättymispäivä ihan samalla tavalla kuin merkitset vuokranmaksupäivän tms. Jos se on niin ylivoimaisen vaikeaa, niin lataa se kalenterivuodeksi kerrallaan. Sit tarvii vaan muista joka uudenvuoden aatto se ladata. Julkisen liikenteen käyttö ei ole mikään perusoikeus. Se on palvelu siinä missa muutkin ja siitä täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden päästä ei lähijunissa enää myydä lippuja ollenkaan...
Mutta liputta matkustelusta ei tarvitse maksaa sakkojakaan. Junalla voi matkustaa ilmaiseks ja kun tarkastaja tulee, niin hän kehottaa ostamaan mobiililipun. Jos tästä kieltäytyy, niin matkustaja saatetaan junasta seuraavalla asemalla ilman seuraamuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että lyhyillä matkoilla kannattaa mennä pummilla. Jos on oikein köyhä, niin jättää vaan työmatkalle enemmän aikaa ja tekee matkan kahdessa tai kolmessa osassa perättäisillä junilla.
Ilmeisesti siis pian pummilla matkustelu lisääntyy ja meidän maksavien asiakkaiden lippujen hinnat nousevat pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
Jaa-a, se on mysteeri kaltaisellesi tiukkapipolle. Itse en ole koskaan maksanut laskua myöhässä, mutta joskus on vaikea muistaa, että lähes aina voimassa oleva lippuni lakkasikin eilen olemasta voimassa. Kuuluu elämään.
Kuuluu elämään merkitä ylös sen päättymispäivä ihan samalla tavalla kuin merkitset vuokranmaksupäivän tms. Jos se on niin ylivoimaisen vaikeaa, niin lataa se kalenterivuodeksi kerrallaan. Sit tarvii vaan muista joka uudenvuoden aatto se ladata. Julkisen liikenteen käyttö ei ole mikään perusoikeus. Se on palvelu siinä missa muutkin ja siitä täytyy maksaa.
Haluatko perustella miksi ilmainen joukkoliikenne toimii menestyksekkäästi Tallinnassa? Täällä hinnat on nousseet jo vuosikymmeniä eikä loppua näy.
Suomessa kontrolli korvaa monessa asiassa palvelun. Televisiossakin tällä hetkellä pyörivä mainos on aikamoista satua, mutta sen saisi realistisemmaksi sillä, että junaan kiirehtivä norsua kanniskeleva hipstermyöhäisiteini kohtaisi otoksen lopussa tyypillisen nillittävän tarkastajan katseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kun bussiin tullaan toissapäivänä vanhaksi menneellä kuukausilipulla. Sitten itketään kun pitäis ilmaiseksi päästä. Kuinka ihmeessä nämä ihmiset osaavat maksaa laskunsa viimeistään eräpäivänä?
Jaa-a, se on mysteeri kaltaisellesi tiukkapipolle. Itse en ole koskaan maksanut laskua myöhässä, mutta joskus on vaikea muistaa, että lähes aina voimassa oleva lippuni lakkasikin eilen olemasta voimassa. Kuuluu elämään.
Kuuluu elämään merkitä ylös sen päättymispäivä ihan samalla tavalla kuin merkitset vuokranmaksupäivän tms. Jos se on niin ylivoimaisen vaikeaa, niin lataa se kalenterivuodeksi kerrallaan. Sit tarvii vaan muista joka uudenvuoden aatto se ladata. Julkisen liikenteen käyttö ei ole mikään perusoikeus. Se on palvelu siinä missa muutkin ja siitä täytyy maksaa.
Haluatko perustella miksi ilmainen joukkoliikenne toimii menestyksekkäästi Tallinnassa? Täällä hinnat on nousseet jo vuosikymmeniä eikä loppua näy.
Tallinna ei liity tähän mitenkään. Tallinnassa kaikki maksavat julkisen liikenteen yhdessä veroilla. Meillä Suomessa lipun ostajat maksavat sekä oman lippunsa että kusipääpummien liput. Se on epäreilua.
Valitettavasti noin se menee. Asiakkaat toimivat väärin ja lipuntarkastaja teki työnsä niin kuin pitikin. Mutta hänen ei olisi pitänyt myydä lippua liputtomalle matkustajalle. Se ensimmäinen asiakas ei vahingossa ostanut väärää lippua. Ihan tarkoituksellista tuo on. Ja toisen asiakkaan oma vika, kun ei jo junalaiturilla mennyt lipunmyyntivaunun kohdalle odottamaan junan tuloa.