Miten toimisitte jos 4v lapsenne kertoisi tönineensä toista päiväkodissa?
Eilen myn tytär oli koko päivän ihan outo ja kyselin moneen kertaan sattuiko sielä päiväkodissa jotain ikävää ja aina vastasi vain "ei". Tänään aamulla sitten kun puettiin päälle niin kertoi kaverinsa kanssa tönineensä toista tyttöä kun olivat päiväkodissa pukeneet ja odottivat ulos pääsyä. Se oli ilmeisesti ollut sellasta MUKS, "ei sattunut", MUKS, "ei sattunu".. juttua niin en tiedä oliko se nyt leikki vai ei. Tyttö sanoi ensin että se oli leikkiä mutta kun kysyin miltä hänestä olis tuntunut jos nää kaks tyttöä (eli se hänen kaveri ja sit tää ketä he tönivät) oliskin tönineet häntä, niin siihen vastasi sitten että olis tuntunut ikävältä. Selitin että niin se varmasti tuntui ikävältä siitäkin tytöstä, vaikkei se sitä heille sanonutkaan.
Mä oon ollut aina tosi tiukka kiusaamisen kanssa. En hyväksy edes sellasta "leikkimielistä" kiusaamista koska yleensä se ei ole sitä kiusatulle. Mä olen aina koittanut opettaa kohtelemaan toisia vaan silleen mikä itsestäkin tuntuisi kivalta. Mä olen itse ollut ala-asteella koulukiusattu ja siksi tää on mulle tosi tärkeä asia.
Mun oli nyt tosi vaikeaa suhtautua tähän koska heti kun kuulin ton niin nousi valtava suuttumus, mutta toisaalta tyttö teki oikein kun kertoi mulle ja se mun mielestä osoitti että edes jollain tasolla tiesi tehneensä väärin. Ja haluan tietenkin että uskaltaa jatkossakin myöntää mulle virheensä. Kaikkihan me vierheitä tehdään, ei niille minkään voi. Ja itse en ole voinut niistä puhua omille vahemmilleni koska tiesin heidän hermostuvan tosi kovasti. En myöskään uskaltanut koskaan kertoa omille vanhemmilleni edes että mua kiusataan koska pelkäsin että he suuttuu ja soittaa samantien kouluun ja kiusaajien vanhemmille jne ja siitä syntyy kauhea soppa. Vielä tänäkään päivänä mun vanhemmat ei tiedä siitä mitään.
Mutta siis, miten te olisitte toimineet tässä tilanteessa? Tiedän että 4v on vielä tosi pieni eikä varmasti tarkoituksena ollut kiusata toista vaan se oli ajattelemattomuutta. Puhuttiin tää asia nyt niin selväksi että tyttö varmasti tiesi pahoittaneensa sen toisen tytön mielen ja selvästi oli pahoillaan. Käskin häntä pyytämään tänään anteeksi siltä tytöltä ja sanoa kaverilleen että he toimivat tosi tyhmästi eilen. Ja sitten vannotin ettei enää ikinä töni ketään ja jos näkee jonkun muun tönivän niin käskee lopettaa ja kertoo aikuisille. Kerroin kuitenkin että en ole vihainen ja että kaikki tekee joskus virheitä ja niistä pitää vaan oppia. Ja myös painotin että hän teki oikein kun kertoi mulle ja että olen siitä ylpeä. Mietin, pitäiskö mun sanoa tosta jotain päiväkodissa, mutta päätin jättää sen tekemättä kun tyttö niin selvästi katui.
Kommentit (7)
No eiköhän juttu ole loppuun käsitelty. Mielestäni toimit hienosti, en tiedä olisinko itse osannut olla noin hyvä kasvattaja ja perusteellinen. Pitäisin vain jatkossakin silmät ja korvat auki. Kun opetat lapselle, että ketään ei saa kiusata, niin hän oppii tietysti myös itsekin puolustamaan itseään. Hän on itse myös se "ketään".
Meillä on maailman paras ja laadukkain varhaiskasvatus, joten ihan ensimmäisenä ihmettelisin, että mihin se laatu nyt katosi. Pakkopäiväkodituksesta piti seurata pelkkää hyvää ja nyt siellä on taas lapset olleet keskenään ja hoitajat kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maailman paras ja laadukkain varhaiskasvatus, joten ihan ensimmäisenä ihmettelisin, että mihin se laatu nyt katosi. Pakkopäiväkodituksesta piti seurata pelkkää hyvää ja nyt siellä on taas lapset olleet keskenään ja hoitajat kahvilla.
Siis ymmärtääkseni täs oli nyt tilanne kun kaikki aikuiset on ollut pukemassa muita lapsia ja ne muutama on ollut jo valmiina ovella odottamassa. Aikuisilla on kyllä näköyhteys siihen ovelle mutta kun samalla puet jotain toista lasta niin ei aina kaikkea ehdi huomata. Ei tää musta hoitajien/opettajien vika tää tilanne ollut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän juttu ole loppuun käsitelty. Mielestäni toimit hienosti, en tiedä olisinko itse osannut olla noin hyvä kasvattaja ja perusteellinen. Pitäisin vain jatkossakin silmät ja korvat auki. Kun opetat lapselle, että ketään ei saa kiusata, niin hän oppii tietysti myös itsekin puolustamaan itseään. Hän on itse myös se "ketään".
Kiitos, tuli tos hyvä mieli tästä :) Mulla on vain tapana aina tällästen haastavien tilanteiden jälkeen kovasti reflektoida ja kyseenalaistaa omaa toimintaa ja reaktioita, ja sitten käy aina mietityttämään että olinkoan nyt liian lepsu tai liian ankara tai olisko pitänyt toimia ihan toisin? Eli kiitos tästä :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärtääkseni täs oli nyt tilanne kun kaikki aikuiset on ollut pukemassa muita lapsia ja ne muutama on ollut jo valmiina ovella odottamassa. Aikuisilla on kyllä näköyhteys siihen ovelle mutta kun samalla puet jotain toista lasta niin ei aina kaikkea ehdi huomata. Ei tää musta hoitajien/opettajien vika tää tilanne ollut.
-ap
Eli sinusta tuo on laadukasta toimintaa ja sallittua, koska aikuiset ei huomaa? Vai olisiko päiväkodissa jotain pielessä, kun väkivalta on mahdollista ja jopa sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eli sinusta tuo on laadukasta toimintaa ja sallittua, koska aikuiset ei huomaa? Vai olisiko päiväkodissa jotain pielessä, kun väkivalta on mahdollista ja jopa sallittua?
Eihän nyt kaikkea voi aina huomata. Muuten siellä pitäisi olla 1 aikuinen/lapsi. Eikä se mun mielestä ole edes tarkoituksen mukaista. Tämmönen töniminen on tietenkin tosi ikävää eikä sitä pitäisi missään nimessä tapahtua, mutta ristiriitoja (esim leikeissä) pitääkin tulla ja niitä täytyy opetella selvittää itse, toki aikuiset on siksi että ne tukee niissä selvittelyissä. Mutta jos aikuinen seisois kokoajan vieressä vahtimassa kuin haukka, niin eihän lapsi pääsis ikinä harjottelemaan sitä omaa selviämistä ja omaa moraalia.
-ap
Toruisin. Vai onko sekin kiellettyä?