Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kokoisia kaupunkeja pidätte suurina suomessa

Vierailija
12.04.2017 |

Eli minimi asukasmäärä

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole yhtään suurta kaupunkia.

Vierailija
2/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki (eli pääkaupunkiseutu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiin kuuluu muitakin tunnusmerkkejä kuin asukasluku. Itse en pidä esim. Vantaata tai Espoota kaupunkeina, niistä kun puuttuu se oleellisin, siis..., no..., kaupunki.

Jos muut tunnusmerkit täyttyy, niin kai suuren kaupungin asukasmäärä on vähintään 90 000.

Helsinki (635 591)

Espoo (274 522)

Tampere (228 173)

Vantaa (219 196)

Oulu (200 466)

Turku (187 564)

Jyväskylä (138 780)

Lahti (119 377)

Kuopio (112 980)

Kouvola (85 231)

Vierailija
4/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiin kuuluu muitakin tunnusmerkkejä kuin asukasluku. Itse en pidä esim. Vantaata tai Espoota kaupunkeina, niistä kun puuttuu se oleellisin, siis..., no..., kaupunki.

Jos muut tunnusmerkit täyttyy, niin kai suuren kaupungin asukasmäärä on vähintään 90 000.

Helsinki (635 591)

Espoo (274 522)

Tampere (228 173)

Vantaa (219 196)

Oulu (200 466)

Turku (187 564)

Jyväskylä (138 780)

Lahti (119 377)

Kuopio (112 980)

Kouvola (85 231)

Kouvola ei kuulu tohon koska se ei "oikeasti" ole kuin jotain 30tuhatta asukkaan kaupunki. Samaa kuin kajaani, seinäjoki jne.

Vierailija
5/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaupunkiin kuuluu muitakin tunnusmerkkejä kuin asukasluku. Itse en pidä esim. Vantaata tai Espoota kaupunkeina..."

:DDD Oikeastiko luulet, että sinun mielipiteesi määrittelee jotakin? Vantaa ja Espoo ovat kaupunkeja, olit sinä mitä mieltä tahansa.

Vierailija
6/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole yhtään suurta kaupunkia.

Tämä on täysin totta. Helsingillä on kyllä hyvä yritys päällä mutta hyvä yritys ei oikein riitä.

Suomea lähimpänä olevat kaupungit ovat Tukholma ja Pietari.

Vierailija
7/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutta ensimmäistä pidän Suomen mittapuulla suurina. 

Eli Turku on viimeinen "suuri". 

Vierailija
8/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen mittakaavassa varmaan ainoastaan Helsinki ja Tampere. Turku ainakin tuntuu snadilta. Maailman tai edes Euroopan mittakaavassa ei sitten ole käytännössä yhtään isoa kaupunkia. Monesti Uudenmaan "metropoli"alue niputetaan yhteen ja silloin saadaan se nippanappa miljoona täyteen. Tulevaisuudessa varmaan kunnat liitetäänkin isoksi kokonaisuudeksi, kun valtaan nousseet vihreät haluaa leikkiä metropoliittia.

Vierailija
9/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaupunkiin kuuluu muitakin tunnusmerkkejä kuin asukasluku. Itse en pidä esim. Vantaata tai Espoota kaupunkeina..."

:DDD Oikeastiko luulet, että sinun mielipiteesi määrittelee jotakin? Vantaa ja Espoo ovat kaupunkeja, olit sinä mitä mieltä tahansa.

En pyri mielipiteelläni määrittämään mitään, se on vain minun mielipiteeni, ja sitähän tässä kysyttiin.

Totuus on kuitenkin se, että ilman Helsinkiä sekä Vantaa että Espoo olisivat vain uinuvia maalaispitäjiä ja siksi eivät mielestäni ole aitoja kaupunkeja, ainoastaan Helsingin lähiöitä.

Vierailija
10/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkaita yli 100 000 ja asukastiheys yli 400 hlö per neliökilometri. Pelkkäasukasluku ei riitä, kuntaliitokset kun voi luoda näennäisesti isojakin kaupunkeja.

Vierailija
11/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki (635 591)

Espoo (274 522)

Tampere (228 173)

Vantaa (219 196)

Oulu (200 466)

Turku (187 564)

Jyväskylä (138 780)

Lahti (119 377)

Kuopio (112 980)

Kouvola (85 231)

Kouvola ei kuulu tohon koska se ei "oikeasti" ole kuin jotain 30tuhatta asukkaan kaupunki. Samaa kuin kajaani, seinäjoki jne.

Mutta kyllä Kouvola on enemmän kaupunki kuin Vantaa ja Espoo, jotka ovat kaupunkisunnittelultaan enemmän jonkinlaisia tiheään asuttuja asuinlähiöitä.

Riippuu, miten ap. määrittelee (suomalaisittain) "suuren kaupungin": riittääkö pelkkä asukasmäärä vai täytyykö suunnittelun myös olla kaupunkimainen (selkeä keskusta ja lähiöt)? Itse luen "suuriin kaupunkeihin" Suomessa Hgin, Treen ja Turun lisäksi vain Oulun ja ehkä nipin napin Kuopion.

Vierailija
12/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki (635 591)

Espoo (274 522)

Tampere (228 173)

Vantaa (219 196)

Oulu (200 466)

Turku (187 564)

Jyväskylä (138 780)

Lahti (119 377)

Kuopio (112 980)

Kouvola (85 231)

Mutta kyllä Kouvola on enemmän kaupunki kuin Vantaa ja Espoo, jotka ovat kaupunkisunnittelultaan enemmän jonkinlaisia tiheään asuttuja asuinlähiöitä.

Riippuu, miten ap. määrittelee (suomalaisittain) "suuren kaupungin": riittääkö pelkkä asukasmäärä vai täytyykö suunnittelun myös olla kaupunkimainen (selkeä keskusta ja lähiöt)? Itse luen "suuriin kaupunkeihin" Suomessa Hgin, Treen ja Turun lisäksi vain Oulun ja ehkä nipin napin Kuopion.

Niin ja Jyväskylän tietysti. Unohdan aina J-kylän, kun en ole siellä koskaan käynyt.

Vierailija
13/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pyri mielipiteelläni määrittämään mitään, se on vain minun mielipiteeni, ja sitähän tässä kysyttiin.

Totuus on kuitenkin se, että ilman Helsinkiä sekä Vantaa että Espoo olisivat vain uinuvia maalaispitäjiä ja siksi eivät mielestäni ole aitoja kaupunkeja, ainoastaan Helsingin lähiöitä.

Ai sitäkö tässä kysyttiin? "Minkä kokoisia kaupunkeja pidätte suurina suomessa"

Sinulla on luetun ymmärtämisessä petrattavaa, jos tuo kysymys tarkoittaa mielestäsi sitä, että ovatko Espoo ja Vantaa kaupunkeja vai eivät. Eikä edelleen se ole MIELIPIDEASIA vaan fakta, että ne ovat kaupunkeja.

Vierailija
14/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla MIELIPIDE, että Vantaata ja Espoota ei kuuluisi laskea kaupungeiksi, koska xxxxxxxxxxxx. Mutta se, että ovatko ne kaupunkeja vai eivät, ei ole mielipideasia. Sekään ei ole mielipideasia, että onko Helsinki Suomen pääkaupunki vai ei. "Ku mun miälestä eijjoo."

Vierailija
15/15 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaupunki on sellainen, jossa on selkeä ja oikeasti toimiva keskusta. Isoja kaupunkeja ovat Suomessa sellaiset, missä on yli 150000 asukasta. Eli tällä määritelmällä Helsinki, Turku, Tampere ja Oulu ovat kaupunkeja. Virallisesti toki Espoo ja Vantaakin ovat kaupunkeja, mutta minusta niiltä puuttuu kaupungin sielu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä