Pitäisikö maksumuistutuksen saava laittaa automaattisesti rahanhallintakurssille?
Kommentit (18)
Eikä tarvi, varmaan kaikilla on joskus joku lasku unohtunut maksaa ja sit makselee sen laskun ja muistutusmaksun. Jos niitä maksumuistutuksia tulee joka kuukausi, niin ehkä sitten.
E-lasku kyllä poistaa tuonkin ongelman.
Maksan vuosittain useamman maksumuistutuksen ja oikeastaan kaikki laskut myöhässä, mutta ei ne luottotiedot ole menneet. Ei luottotiedot mene jos maksaa laskut heti, kun tulee maksumuistutus.
Miksi odottaa sinne asti? Näitä kursseja voitaisiin järjestää työttömille automaattisesti ammattisuojan loputtua. Siinähän oppivat taloushallintaa, ettei tarvitse aina heti Sossuun mennä...
T: VELATON TYÖSSÄ KÄYVÄ
Velkaongelmia on työssäkäyvilläkin. Maksumuistutus ei suinkaan ole ensimmäinen askel velkahelvettiin. Ei siitä luottotiedot mene vaan siitä, että ottaa velkaa enemmän kuin pystyy maksamaan, vaikka olisi kuinka hyvä työ ja tulot.
Pikavipit pitäisi lailla kieltää, ja jokaisen osamaksun kohdalla pitäisi tehdä laskelma siitä, minkä verran on varaa maksaa.
Peruskoulun matematiikan tunneilla pitäisi kyllä laskea myös eurolaskuja. Esimerkiksi palkka on 10 €/tunti, vuokra 560€/kk, paljonko sinulla jää rahaa sähkölaskuun ym. pakollisiin menoihin, jotka erääntyvät 3 kuukauden välein, ja minkä verran ruokaan ym.?
Mitä omituista on maksumuistutuksessa? Itse saan niitä joka kukausi lähinnä siksi, että saan tilin 2 viikon välein ja en halua kerralla maksaa kaikkia laskuja. LAskuissa kun tahtoo yleensä olla eräpäivät heti kuun alussa samaan aikaan.
Ei. Ainoastaan jos on mennyt luottotiedot. Sitä ennen tulee kuitenkin aika montakin maksunuistutusta, ennenkuin tilanne menee tuohon.
Viimeksi minulle tuli muistutus sähkönsiirrosta. Löysin laskun vahingossa netpostista, jota katson ehkä kerran kolmessa kuukaudessa (kaikki laskut tulee s-postiin tai menee suoraveloituksena). Siinä oli jo eräpäivä mennyt, mutta maksoin sen heti. Soitin myös yhtiölle ja kerroin tilanteen. He ilmottivat että paperinen muistutus on jo ehtinyt lähteä, mutta sitä ei tarvitse huomioida.
Ja siis ennen minulla on ollut sähkönsiirto ja käyttölasku saman firman alla, niin en ollut ajatellut asiaa. Oli vain sattumaa, että kävin netpostissa juuri tuolloin. Muistutus tuli ja sain heittää sen pois. Mihin tarvitsen taloudenhoitokurssia?
Pitäisiköhän tuota rahanhallintaa opettaa ihan koulussakin?
Siinä tapauksessa miltei kaikkien suurien firmojen maksatuksesta vastaavat hlötkin pitäis laittaa rahanhallintakurssille. Harva iso firma maksaa laskujaan ajoissa.
Öööö, posti toi laskun viisi päivää eräpäivän jälkeen. Onneksi oli rahaa tilillä, olisi muuten voinut tulla maksumuistutus. Lasku siis 300 €. Olisi juu ollut mun vika.
Niin, no, mä odottelen, josko se maksumuikkari löytäis perille, kun itse lasku näköjään jossain postissa, kun ei ole mulle asti saapunut. Pitäs kai soitella perään, mutta virka-aikana hankala revetä vielä omia puheluita hoiteleen ja jonotteleen.
Kiva olis joutua sellaiselle kurssille joka kuukausi, vain koska Postia ei kiinnosta toimittaa laskuja (eikä kyllä sen puoleen muutakaan postia) ajoissa.
Monellakaan maksumuistutuksen saajalla ei ole rahaa mitä hallita,jossakin kuussa on pakko vaan valita ne lääkkeet laskun maksun sijaan kun rahat ei riitä molempiin .
Vierailija kirjoitti:
Mitä omituista on maksumuistutuksessa? Itse saan niitä joka kukausi lähinnä siksi, että saan tilin 2 viikon välein ja en halua kerralla maksaa kaikkia laskuja. LAskuissa kun tahtoo yleensä olla eräpäivät heti kuun alussa samaan aikaan.
Sä tarviit kurssin. Sun pitää oppia ennakoimaan. Olen huomannut että ystäväpiirini kuukausipalkkalaiset hallitsevat taloudenpidon paremmin kuin 2 viikon välein tilin saavat duunarit. Se ennakointi - eli arvioit paljonko menee vuodessa laskuihin, jaat summan 12 tai tapauksessasi 24:llä ja siirrät summan sivuun joka tilistä. Hiljalleen sulle kertyy laskutilille rahaa jotta voit maksaa laskut ajoissa.
Millä kivikaudella te elätte kun valitatte postin epäluotettavuudesta tai "hautautumisesta muun postin sekaan"?
Samanlainen kysymys kuin pitäisikö ensimmäisen petoksen jälkeen ihminen laittaa lukemaan Raamattua. Eli kun seuraavaksi petät kumppanisiasi , luet Raamatun ja mietit olenko kadottanut taivaan.
Kukas nää pakolliset kurssitukset maksais ja millainen laki näitä pakkokursseja varten säädettäisiin? Olisiko pakkokurssi verrattavissa sakkoon tai ehdolliseen, niin että jos ei osallistu, joutuu vankilaan?
Vierailija kirjoitti:
Kukas nää pakolliset kurssitukset maksais ja millainen laki näitä pakkokursseja varten säädettäisiin? Olisiko pakkokurssi verrattavissa sakkoon tai ehdolliseen, niin että jos ei osallistu, joutuu vankilaan?
Karenssi olisi hyvä peloite. Kurssi voisi olla vähän niin kuin kuntouttavaa työtoimintaa leikkeineen. Jokaisesta muikkarista tulisi jokin määräaika "kakkua"...
No, itse saan joskus maksumuistutuksen, koska en ole vain muistanut maksaa laskua, tai sitten se on hautautunut jonnekin postikasaan. En jätä maksamatta siksi, ettei olisi rahaa. Olen vain kovin hajamielinen tyyppi.