Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?
Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?
Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.
Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?
"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.
Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?
Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.
Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.
Kommentit (214)
This conversation can only happen in Finland!!!! :)
Jokuhan sen tuolla alussa jo sanoi, kaikki halutaan kieltää. Jopa asiat jotka ovat kaupan puolesta täysin ok. Myötähäpeä näiden meuhkaajien puolesta....
Kuinka tyhmä pitää aikuisen ihmisen olla, että perustelee tuota touhua "kun nälkä yllätti"? Nämä ovat varmaan niitä samoja tyyppejä, jotka joka marraskuu siellä ojan penkalla kesärenkailla yllättyvät talven tulosta.
Jotkut ovat pöyristyneitä kyttäämisestä, mutta kyllä minä olen pöyristynyt myös että tällaistako tehdään ihan yleisesti? En ole koskaan nähnyt eikä kyllä olisi käynyt mielessäkään antaa lapsille maksamatonta ruokaa vaikka mikä nälkä olisi. Ei siis ole juolahtanut mieleenkään että sellaista voisi tehdä. Pitäisin sitä varastamisena. Toki jos on joku diabetes tai muuten pyörtymässä niin se on poikkeustapaus mutta ei muuten.
Mitenhän porukka reagoisi jos romanit syövät hyllystä ja sanovat maksavansa, tai joku iso äänekäs maahanmuuttajaperhe? En siis tällä tarkoita että he eivät automaattisesti maksaisi, tietenkään, mutta olisikohan av:laistet näissä tilanteissa yhtä mieltä siitä että kyllä nälkäiselle lapselle ruokaa pitää saada. Mihin se luottamuksen raja vedetään?
Mä en ole koskaan edes nähnyt, että joku olisi syönyt tuotteen ennen maksamista. Ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että syön/juon ostoksia ennen kassalle menoa. Eikö sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että ensin maksetaan ja sitten syödään?
Jos diabeetikon sokerit laskevat yllättäen kauppareissulla niin silloin on mielestäni tarpeeksi hyvä syy vetää suklaapatukka 'tässä ja nyt', muutoin ei.
Vierailija kirjoitti:
Tää on käsittämättömin keskustelu mitä on ikinä käyty... Mulla ei siis ole tapana syöttää lapsilleni kaupassa mitään mutta ei tulisi mieleenkään vetää tollaisia kilareita ja barrikadimeininkiä asiasta jos joku niin tekisi. Varsinkin kun kauppiaat itse eivät ole asiasta moksiskaan. Olennaisempi kysymys on että kuinka helkutin kireällä nykyajan mammat ovat jos tämä on se suuri ongelma??? Apua:D
Mulla ihan samat ajatukset kun tätä ketjua luin.
Pikkasen hymyilyttää!
Meidän lapset ovat tottuneet siihen että jo punnittuja irtokarkkeja voi syödä ja limupullon juoda mutta pullo laitetaan ostoskärryyn takaisin. Miehenikin ottaa usei proteeinijuomaa ja juo yhden tetran jo kaupassa muita ostoksia tehden. Ei ole kukaan tiukkapipo meitä tuijotellut koska se on iha normaalia.
Harvoin näkee.
Mut just sattumalta viime viikolla näin.
Ihmettelin vaan mielessäni kun irtolaarista äiti karjalanpiirakan lapselleen antoi, että "muistaako" se kassalla mainita sen jo syödyn piirakan?
itse ihmettelen myös tota kaupassa syömistä. Miksi? eikös mene varastamisen piikkiin..
Miksi on lapselta ok tuollainen, mutta varmasti oli vartijat perässä jos päättäisin avata siiderin ja makkarapaketin keskellä kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?
Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.
Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?
"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.
Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?
Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.
Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.
Toivottavasti sinä et tule vastaan jos annan tyttärelleni pillimehun kun sokerit tippuu. Yleensä kannan laukussa, mutta joskus pillit irtoilee eikä käsilaukusta löydä, tilanne on akuutti, mehu on jo juotu jne.
Saatan ottaa itsellenikin. Diabeetikko minäkin.
Niin ja saman näköinen on se mun laukussa oleva mehu kun kyseisen kaupan hyllyssä ja pikkupoliisit ehtii tuomita minut useaan otteeseen kun juon sitä rauhassa. Omani kun on. :)
Oon kerran antanut lapselle banaania kaupassa ja maksanut kassalla sen punnitun tertun. Oli yllättävä poikkeustilanne, suomalaiset äitipoliisit tuntien olin vielä ihan paniikissa että kuka tulee huutamaan hyllyn takaa.
Ps. Huomaa että käytte vain "ravintoloissa" joissa ruoka maksetaan ennen syömistä
Pps mielestäni wt on se jolla ei ole pelisilmää eikä ajatusta siitä, että et voi tietää mitä toisella on meneillään, vaan hyökätä ja päivitellä pitää ensin!
Koska se tuote ei ole SINUN ennen kuin olet sen maksanut. Se on kaupan omaisuutta ja olet varas jos käytät tuotteen ennen maksamista. Ruoki lapsesi ja itsesi ennen kauppaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Ps. Huomaa että käytte vain "ravintoloissa" joissa ruoka maksetaan ennen syömistä
Pps mielestäni wt on se jolla ei ole pelisilmää eikä ajatusta siitä, että et voi tietää mitä toisella on meneillään, vaan hyökätä ja päivitellä pitää ensin!
Moni sanoo täällä että kauppa ei ole ravintola. Eli ravintolassa ensin syödään ja sitten maksetaan. Kaupassa toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään. Tosin useamman kerran olen hämmästellyt kassajonossa myös aikuisia ihmisiä, jotka jo syövät jätskiä/juovat limua jota ei ole vielä maksettu! Aiheuttaa joka kerta hämmennyksen ja myötähäpeän, en vain voi käsittää miksi ei voi odottaa paria minuuttia että ensin maksaisi...
Tuurin kyläkaupassa on kylmäkaappissa limsaa asiakkaille, että jaksaa tehdä ostoksia. Kassalla ottavat hinnan pullosta ja jos jätät tyhjän hyvittävät pantinkin.
Olen joskus pussittanut banaaneja ja ottanut sitten pussista yhden punnitun banaanin ja antanut lapselle kärryssä syötäväksi kun lapsi on ollut nälkäinen. Maksettuahan se sitten tulee kun on punnittu. Muuta en ole antanut ( ai niin pillimehun olen antanut ja tyhjän kuoren maksanut kassalla). Mutta aina maksanut enkä sotkenut.
WT-mammat opettaa lapsensa myymälävarkaiksi pienestä pitäen! Hävetkää!!
Vierailija kirjoitti:
En näe siinä mitään pahaa, kun se tuotteen kerran maksaa. En ole noin tehnyt, mutta silti minulla on väljät säännöt. Ei saa varastaa. Itse tarkistan muutenkin aina, että rahat on mukana. Tämä pakasteiden takia. En halua jättää keräämiäni pakasteita kassalle, jos rahapussi on unohtunut. Kyllä jäätelökin ehtii sulaa kauppareissun aikana. En itse haluaisi jäätelöä, joka on kulkenut jonkun toisen kärryssä.
Mutta ymmärrätkö että lapselle on varmasti todella hämmentävää kun sitten jossain vaiheessa täytyy opetella että ensin maksetaan? Miksi opettaa lapselle ensin väärä toimintamalli ja sitten hämmentää sanomalla että niin ei saakaan tehdä? Ajattelepa miltä lapsesta tuntuu jos asia tulee vaikka koulussa esille ja tajuaa että vanhemmat ovat joskus varastaneet kaupasta kun antavat syödä tuotteita ennen maksamista. Kyllä sen versan täytyy aikuisten pystyä ennakoimaan että osaa ottaa lapselleen välipalan vaikka autoon jos on niin nälkäinen ettei jaksa kauppareissua. Aikuinen varsinkin osaa käydä ensin maksamassa vaikka sen juomapullon jos tuli jano ja juoda sen ja sitten jatkaa ostoksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään. Tosin useamman kerran olen hämmästellyt kassajonossa myös aikuisia ihmisiä, jotka jo syövät jätskiä/juovat limua jota ei ole vielä maksettu! Aiheuttaa joka kerta hämmennyksen ja myötähäpeän, en vain voi käsittää miksi ei voi odottaa paria minuuttia että ensin maksaisi...
Tuurin kyläkaupassa on kylmäkaappissa limsaa asiakkaille, että jaksaa tehdä ostoksia. Kassalla ottavat hinnan pullosta ja jos jätät tyhjän hyvittävät pantinkin.
Se että näin tehdään Tuurissa ei tarkoita että näin tehdään joka kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset ovat tottuneet siihen että jo punnittuja irtokarkkeja voi syödä ja limupullon juoda mutta pullo laitetaan ostoskärryyn takaisin. Miehenikin ottaa usei proteeinijuomaa ja juo yhden tetran jo kaupassa muita ostoksia tehden. Ei ole kukaan tiukkapipo meitä tuijotellut koska se on iha normaalia.
Ei ole normaalia! Hävettää teidän perheen puolesta. Kyllä sinä sen verran osaat ennakoida että syötät lapset ja juotte miehen kanssa lähtiessä jotain ettei tule nälkä tai jano. Kyllä on uusavutonta porukkaa vanhempina.
Nykyään niin aikuiset kuin lapsetkin on tottuneet syömään ihan missä vaan. Ruokakaupassa sopii syödä mussuttaa ostoksia tehdessä. Mihin hyvänsä vaatekauppaan voi mennä kahvikuppi tai pikanuudelit kädessä. Tätä näkee koko ajan.
Meidän kotona opetettiin, että ruoka syödään ruokapöydässä.
Mutta kaikki vanhemmat eivät välitäkään opettaa käytöstapoja lapsilleen. Siksi niiden mielestä on ihan ok antaa lapsen syödä ruokakaupassa.
Meidän lapset eivät todellakaan kiukuttele ja vaadi kaupassa mutta saatanpa silti antaa riisipiirakan ennen kassaa ihan vain siksi että meidän kaupassa kauppiaalle se sopii mainiosti (ja siksi että en välitä paskaakaan mitä joku kyylä minun toiminnastani ajattelee.)