Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettate lapselle, että on ok syödä kaupan ruokia maksamatta ensin?

Vierailija
10.04.2017 |

Luin tänään yhtä keskustelua, jossa todella hämmästyttävän moni äiti piti ihan normaalina ja hyväksyttävänä, että kitisevälle lapselle otetaan kaupan hyllyistä ruokaa, törkätään käteen hiljennystarkoituksessa ja maksetaan myöhemmin. Siis mitä?

Tätä perusteltiin, että "nälkä voi yllättää", "kaikkien kannalta mukavampaa", "kun lapsi kiukkuaa", "meidän neiti uhmis..." Ei hitto sentään mitä urpoa sakkia sitä lapsia kasvattaakin. Ei ihme, että kouluissa ja päiväkodeissa opet uupuvat kun näitä meidän neiti uhmiksia sitten yritetään opettaa yleisiä sääntöjä ja tapoja noudattamaan ja kotona on saatu tuollaiset opit.

Kuinka pihalla pitää olla lapsen rutiineista ja tarpeista, että se nälkä vielä uhmisikäisenkin kanssa pääsee yllättämään? Ei se yllätä kun kauppaan mennään vasta ruokailun jälkeen tai syödään välipala ennen kauppaan menoa. Nälkä voi kaupassa tulla jos ei ole aikoihin sitä ennen syönyt, mutta ei senkään pitäisi kenellekään vanhemmalle YLLÄTYS olla. Miksei sitten pakkaa yllätysten varalle vaikka kurkkutikkuja kassiin?

"Kun lapsi kiukkuaa...kaikkien kannalta mukavampi". Ja päätit sitten opettaa, että kiukkuamalla saa mukavia palkintoja? Lepytysherkkuja? Pillimehun, leipää, keksejä, tuubisoseita, banaanin...Ensi kerralla ihmettelet, että kuinkas se nyt taas näin huutaa.

Aikuiset ihmiset, teidän hommaanne on ennakoida lapsen tarpeita ja opettaa rajat ja tavat. Kaupasta ei oteta ruokaa maksamatta ensin. Kassalle voi mennä maksamaan, siitä syömään ja uusi yritys kauppaan sen jälkeen. Ethän mene huvipuistoonkaan laitteisiin maksamatta ensin, vain kun lapsi ei malttanut odottaa?

Tällä tavoin kasvatetaan juuri niitä lapsia, jotka eivät koskaan opi odottamaan mitään, kaikki mulle heti ja mitään epämukavuutta/tylsistymistä/mielihaluja ei tarvitse sietää tai odottaa hetkeäkään. Lapsi ei automaattisesti ole tyhmä, vaikka vanhempansa olisikin. Hän kyllä tajuaa mistä naruista vedellä kun on kerran opetettu siihen, että kaupasta sopii kahmia herkkuja maksamatta ja että raivoamalla saa vanhemman myöntymään.

Ne ruoat ovat kaupan omaisuutta ennen maksamista ja kyse ei ole niinkään siitä 20cnt pillimehusta, vaan periaatteesta. Ei tulisi mitään jos kaikki toimisivat näin. Isoin ongelma tässä kuitenkin tulevaisuutta ajatellen on se, että nykyvanhemmista niin moni ei saa näemmä mitään otetta lapseensa ja pysty ilman ruokapalkkiota/ruoalla hyssyttelyä selviämään edes kauppareissusta.

Kommentit (214)

Vierailija
141/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pikku pallerolle iski nälkä ihan yllättäen. Pakko ottaa sille kaupan hyllystä ekstravälipalaksi pillimehua ja keksiä.

Läskejä ja huonokäytöksisiä lapsia kasvatatte. Ylimääräisiä ja huonoja välipaloja ja varastamista!

Mua suorastaan kuvottaa tuollainen toiminta. Inhottaa, ettei voida opettaa lapsille normaaleja käytöstapoja.

Vierailija
142/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi myötähäpeän määrää, kun kerran olimme oman lapseni ja naapurin äidin ja hänen lapsensa kanssa kirjastoreissun jälkeen ruokakaupassa. Tämä äiti otti kitisevälle lapselleen pillimehun hyllystä ja antoi heti juotavaksi ja perusteli sitä sillä, että lapsellaan on varmasti verensokeri laskenut todella alas, kun söi niin huonosti kotona ennen lähtöä. Lapsi on terve, hänellä ei ole diabetesta. Terveellä lapsella tuskin verensokeri laskee, niin vaarallisen alas, ettei voi odottaa kaupassa pientä hetkeä, että pääsisi maksamaan. Voi hävetys sentään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerä aihe itsestään selvästä asiasta. Olen 70 vuotias enkä koskaan ole nähnyt kenenkään lapsen tai aikuisen syövän kaupassa ennen maksamista.

Vierailija
144/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeesti ihan käsittämätöntä miten monen mielestä ennen maksua syöminen on okei... Ei ole niin vaikeeta odottaa hetken aikaa että pääsee kassalle maksamaan ja sitten syödä.

Mitäs te kaupassa syöjät olette siitä mieltä, että irtokarkkihyllystä napataan muutama karkki ja syödään? Herranjumala se on varastamista! Yllättävän moni ei tajua tätäkään.

Vierailija
145/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta vähän sama juttuhan on se kun "lasten kanssa on niin helppo mennä all inclusive"-lomalle - mukuloiden pitää saada koko ajan lapata sisäänsä jäätelöä ja limua, hetkeäkään odottamatta. Paikallisissa ravintoloissa ei voida käydä koska siellä täytyy odottaa annosta. Ja herrajjumala siellä ei ehkä toimi wifi! Kuinka nää lapset enää oppii jonottamaan ämpäreitä!?

Vierailija
146/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se irtokarkkihyllystä maisteleminen on mielestäni vielä enemmän varastamista, koska niitähän ei makseta ollenkaan. Tätä perustellaan jollain "uusien makujen koemaistamisella" tai "eihän ne pari karkkia maksa punnittuna mitään". Vaikea ilmeisesti tajuta, että jos päivän aikana jokainen asiakas (joita voi olla kymmeniä ellei satoja) maistelee niitä karkkeja maksamatta, on niillä oikeasti jo rahallista arvoa. Eihän muitakaan "uutuusmakuja" aleta kaupassa maistelemaan ennen ostopäätöstä.

Omassa lapsuudessani ne pillimehutkin oli muuten herkkuja, joita sai harvakseltaan esim. kesäisin pyöräilyreissuilla. Ei niitä sokerilitkuja ja muita herkkuja tyrkätty käteen heti, kun hieman oli nälkä tai tylsää.

Vierailija
147/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta joiden kanssa on käyty kaupassa eikä ikinä ole tarvinnut antaa ruokaa hyllystä maksamatta. Miksi pitäisi? Minun vastuullani on ruokkia ja huoltaa se lapsi niin että se jaksaa olla kaupassa, jos ei jaksa niin sitten pikaisesti ulos. Kyllä se minusta on tosi kyseenalaista ja siinä rajoilla etteikö varastamista. Mistä sen tietää päätyykö se jätskipaperi sitten kassalle vaiko hupsis lattialle? Ja tosi huono esimerkki lapsille jos annetaan ymmärtää että saa syödä ennen maksamista. Mitenhän sitten kun ovat vähän isompia ja kävelevät jo itse kaupassa, millä sitten taataan etteivät syö omin päin hyllyistä? "Näin se äitikin teki, mekin voidaan".

Vierailija
148/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, jos kaupassa ottaa esim. pullosta hörpyn? Eiköhän ole tärkeintä, että maksaa ostoksensa. Jos ei maksa, se on varastamista ja täysin eri asia.

Vierailija
149/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, jos kaupassa ottaa esim. pullosta hörpyn? Eiköhän ole tärkeintä, että maksaa ostoksensa. Jos ei maksa, se on varastamista ja täysin eri asia.

Siellä kaupassa ei varmaan olla niin kauaa että se hörppy olisi ihan pakko saada? Miksi sitä kärsivällisyyttä ei voi opettaa lapselle? Miksi ylipäätään kaikki pitää nykyään saada just nyt heti paikalla? Kertoo tosiaankin vain kärsimättömyydestä, itsekkyydestä ja ahneudesta jos ei jaksa odottaa että tavara on maksettu ja se tuotehan ei ole edes sinun ennenkuin olet maksanut.

Vierailija
150/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvinneeko tuota lapsivihamielisyyttä sitten ihmetellä...

151/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole koskaan nähnyt että lapsille annettaisiin kaupassa syötäväksi jotain, mutta sitä olen nähnyt että aikuiset avaa limukkapullon jo jonossa tai napsii irtokarkkeja laareista. 

Tätäkin olen tehnyt, mutta ettehän te palstan läskit näitä tajua. Voi olla vaikka 30 kilsaa fillarointia takana ja janottaa hemmetisti. Mitä väliä ottaako siitä hörpyt ennen kassaa. Ei se hinta siitä halpene tai kallistu.

Sinkkumies

Läskit saattavat olla monissa asioissa paremmin kartalla kuin endorfiini-riippuvaiset, kiukkuiset himopyöräilijät.

Vierailija
152/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen, tai varsinkaan aikuisen pitäisi syödä siellä kaupassa? Kauppa ei ole ravintola. Kiva muiden tehdä ostoksia kun liiskaantuneita rusinoita, mähjääntyneitä maissiraksuja jne. on ostoskärryissä, lasten autokärryissä jne. tai banaanisilla sormilla kähmitty tavaroita.

Jokaisen aikuisen velvollisuus on huolehtia, että lapsi saa ruokaa ja ettei häntä raahata ostoksille nälkäisenä. Ei luulisi olevan niin vaikeaa ymmärtää, että nälkä tulee jos ei lasta ruoki ennen kauppareissua.

Huvin vuoksi ja aikaa tappaakseen ei tarvitse yhdenkään lapsen herkkuja mässätä. Aivan älytöntä totuttaa lapsi siihen, että tylsyyttä hoidetaan herkuilla. Missä se lapsi oppii kärsivällisyyttä jos vanhempi aina luistaa kasvatusvastuustaan kun tulee epämukava hetki?!

Paskaa vanhemmuutta, siinäpä se käytös tiivistettynä. Ja aikuisten vastaavat touhut on silkkaa röyhkeyttä ja minä-minä-minä-meininkiä.

Vierailija
153/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä todella ihmettelen... Ihmettelin jo lapsena kun muut lapset söi jätskiä tai joi pillimehua ja istui siinä ostoskärryssä ja pelkkä paperi laitettii hihnalle. Minulle opetettiin että syödään vasta kun on maksettu. Mielestäni muutenkin kivempi syödä kotona kuin kaupassa.

Sama täällä. Olin kuulemma pienenä huutanut ostoskärryissä istuessani kaupassa äidille että "EI, KUN ME MAKSETAAN TÄMÄ ENSIN JA VASTA SITTEN SAA AVATA!" kun äiti oli erehtynyt kysymään minulta että haluanko syödä jäätelön heti :D Muita ympärillä olevia äitejä ja lapsia oli äitin kertoman mukaan alkanut hävettämään kun olivat ehtineet availla tuotteita ja syömään niitä, ja kun minä pikkuvanha vähän komentelin :DD

Vierailija
154/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kiva sen kassankin ottaa se wt-mamman wt-pennun bakteerisen kuolainen mehupurkki tai karkkipaperi käteensä ja lukea sen tahmainen viivakoodi kassalla. YÄK!

Vierailija
155/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on käsittämättömin keskustelu mitä on ikinä käyty... Mulla ei siis ole tapana syöttää lapsilleni kaupassa mitään mutta ei tulisi mieleenkään vetää tollaisia kilareita ja barrikadimeininkiä asiasta jos joku niin tekisi. Varsinkin kun kauppiaat itse eivät ole asiasta moksiskaan. Olennaisempi kysymys on että kuinka helkutin kireällä nykyajan mammat ovat jos tämä on se suuri ongelma??? Apua:D

Vierailija
156/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastamista. Törkeää toimintaa.

Vierailija
157/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on käsittämättömin keskustelu mitä on ikinä käyty... Mulla ei siis ole tapana syöttää lapsilleni kaupassa mitään mutta ei tulisi mieleenkään vetää tollaisia kilareita ja barrikadimeininkiä asiasta jos joku niin tekisi. Varsinkin kun kauppiaat itse eivät ole asiasta moksiskaan. Olennaisempi kysymys on että kuinka helkutin kireällä nykyajan mammat ovat jos tämä on se suuri ongelma??? Apua:D

Totta. Ja vanhemmuuden laatuhan mitataan juuri tällä asialla palstan mukaan. Entäpä se esimerkki jonka nämä kyttääjät antavat lapsilleen, että aina pitää kyräillä ja jurputtaa muiden tekemisistä, siitä olisin enemmän huolissani.

Vierailija
158/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi myötähäpeän määrää, kun kerran olimme oman lapseni ja naapurin äidin ja hänen lapsensa kanssa kirjastoreissun jälkeen ruokakaupassa. Tämä äiti otti kitisevälle lapselleen pillimehun hyllystä ja antoi heti juotavaksi ja perusteli sitä sillä, että lapsellaan on varmasti verensokeri laskenut todella alas, kun söi niin huonosti kotona ennen lähtöä. Lapsi on terve, hänellä ei ole diabetesta. Terveellä lapsella tuskin verensokeri laskee, niin vaarallisen alas, ettei voi odottaa kaupassa pientä hetkeä, että pääsisi maksamaan. Voi hävetys sentään!

Veikkaan että tuo äiti ja sen lapsi ovat lievästi ylipainoisia molemmat? :)

Vierailija
159/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla vanhemmat eivät edes ota lapsiaan mukaan marketteihin, joten tätä ongelmaa ei siellä ole. Yleensä toinen vanhemmista hoitaa ruokaostokset. Olen asunut muutamassa eri maassa niin Euroopassa kuin Euroopan ulkopuolella ja ihmettelin kun en saa enää migreenikohtausta isoissa tai pienissä marketeissa, ja tajusin että mitä niistä kaikista puuttuu: huutavat lapset :D

Suomessa marketissa käynnistä tehdään lapsille vähintään yhtä jännittävää kuin huvipuistossa käynnistä ja koko perhe raahataan mukaan sinne vaikka lapset olisivat väsyneitä. Aika köyhää :D

Vierailija
160/214 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kiva sen kassankin ottaa se wt-mamman wt-pennun bakteerisen kuolainen mehupurkki tai karkkipaperi käteensä ja lukea sen tahmainen viivakoodi kassalla. YÄK!

Ammatinvalintakysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän