Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatus sukupuolijaosta

Vierailija
10.04.2017 |

Meillä kaikilla on tästä omat mielipiteemme, mutta oletetaan esimerkin vuoksi että ihmiset ovat enemmän keskenään samanlaisia kuin erilaisia, sukupuolesta riippumatta.

Jaetaan joukko ihmisiä kahtia, määrätään toinen puolisko kommunikoivaksi, tunteelliseksi, heikoksi, alistuvaksi. Toinen puoli on hallitseva, tunteeton, vahva, puhumaton.

Katsotaan mitä tapahtuu: esimerkiksi itsemurhatilastot.

"Tunteellinen" joukko päätyy välillä elämässään umpikujaan, mutta harvemmin kuin tunteettomat: kommunikaatio ja vapaampi tunneilmaisu suojelevat äärimmäisiltä ratkaisuilta. Heidän itsemurhansa jäävät yrityksiksi, niitä nimitetään hätähuudoiksi joka on kommunikaation muoto sekin.

"Tunteettomat" taas joutuvat tukahduttamaan tunteitaan, tuntevat voimakasta huonommuutta jos eivät vallitsevista oletuksista huolimatta päädy hallitsevaan asemaan, ja jyrkän tunnekylmästi saattavat kieltää itseltään olemassaolon havaitessaan eron itsensä ja vallitsevien odotusten välillä.

Mitä mieltä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua?

Sukupuolista puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan, eivät kuulu 2000-luvulle millään muotoa. Niillä on joskus agraariyhteiskunnassa ollut tehtävä luonnollisen ja yksinkertaisen työnjaon perustana, mutta näin post-scarcity-yhteiskunnan kynnyksellä niillä ei ole todellakaan enää yhtään mitään käyttistä. Minä en ole mikään "mies", minä olen se tyyppi täällä minun pääni sisällä.

Vierailija
2/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallinen asema: "hallitseva" sukupuoli päätyy näkyville paikoille päättämään asioista sekä politiikassa että talouspuolella. Ilman asemaa jäävät "hallitsevan" sukupuolen jäsenet nähdään heikkoina ja epäonnistuneina, ja he turhautuvat jäädessään äänettömiksi ja osattomiksi yhteiskunnassa. He kärsivät mielenterveyden häiriöistä kaikessa hiljaisuudessa.

"Alistuva" sukupuoli saa kyllä näkyä, mutta onko heillä todellista määräysvaltaa?

Muutamia päätyy johtaja-asemaankin, mutta valtaosa takoo päätään jokapäiväiseen aliarviointiin ja väheksyntään. Heidän mielipiteensä nähdään vähempiarvoisina, ja he alisuoriutuvat jotteivät joutuis törmäämään päivittäiseen aliarviointiin. He turhautuvat ja masentuvat, mutta kommunikoivemman tyylinsä ansiosta hakevat ja saavat enemmän apua turhaumiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua?

Sukupuolista puhuminen pitäisi lopettaa kokonaan, eivät kuulu 2000-luvulle millään muotoa. Niillä on joskus agraariyhteiskunnassa ollut tehtävä luonnollisen ja yksinkertaisen työnjaon perustana, mutta näin post-scarcity-yhteiskunnan kynnyksellä niillä ei ole todellakaan enää yhtään mitään käyttistä. Minä en ole mikään "mies", minä olen se tyyppi täällä minun pääni sisällä.

Sukupuolijako ei olehyödyllinen, mutta se ei myöskään häviä minnekään yhden ihmisen päätöksellä.

Ehdotuksia sosiaalisen rakenteen purkamiseen?

Vierailija
4/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oli niin tyhmä, että suostu tuohon? Kysyn vaan.

Ei ole mikään häpeä olla mies, joka kykenee itkemään, puhumaan, pussaamaan ja välttelee konflikteja. Siis miehisyyden stereotypiaa ja odotuksia tämä ap:n "tunteettomat" peilaa.

*

1: kyse ei ole sukupuolista vaan kulttuurisista tavoista käsittää mm. maskuliinisuus ja feminiinisyys. Sukupuoleen liittyy myös kulttuurisidonnainen aspekti.

Vierailija
5/5 |
10.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuups

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi