opiskelu ja toimeentulotuki
Olen kuullut monesti että opintotuki ja opintolaina lasketaan tuloiksi toimeentulotuen hakijalla, mutta otetaanko toimeentulotuessa huomioon opintomateriiali?
Päästäkseni kouluun, minulla on oltava bussikortti. Olen nyt n. vuoden opiskelluja minunon täytynyt hankkia itselleni työvaatteita ja välineitä. Osan onsaanut ostettua koululta edullisesti.
Myös erilaisiin tehtäviin on kulunut rahaa.Täytyy olla kynää, kumia, viivainta, eri kokosia paereita, vihkoa jne.
Muutaman koulukirjankin ollen joutunut ostamaan.
Näyttö täytyy myös kustantaa.
En ole varma oliko tuossa kaikki, mutta siis kuitenkin koulussa tulee ajoittain jotain, josta täytyy itse maksaa.
Opintotuki ja laina on just näitä asioita varten, mutta kun ne katsotaan toimeentulotuessa tuloiksi, niin kai nämä hankinnat sitten myös otetaan huomioon toimentulotukea laskettaessa?
Kannattaa tutustua toimeentulotuen soveltamisohjeeseen. Sieltä löytyy tietoa opiskelijoiden tilanteisiin. Luultavasti mainitsemiasi pikku hankintoja ei huomioida menoiksi, sillä opintotukesi ja opintolainasi ovat niitä varten myönnetty ja laskettu kattamaan tavanomaiset menot koulua varten. Toimeentulotukea harvoin saa edes isompiin hankintoihin, mutta ainahan ostokuitit kannattaa hakemuksen yhteydessä lähettää. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Ostokset tulee ensiksi tehdä itse ja niiden tulee osua haettavalle kuukaudelle. Menot voi myös esittää myöhemmin, kunhan hakijalla on voimassa oleva päätös kuukaudelta mille kuitit/tositteet osuvat.