Älyttömän väsynyt ja tokkurainen olo ja silmät reistaa. Mikä mua vaivaa (kilpparin lisäksi ja 40v lisäksi)?
Mulla on siis kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen lääkitys kunnossa vaikka. Lääkkeitä siihen olen syönyt jo 6v.
Kuitenkin viime kuukausina olen ollut tosi väsynyt ja tokkurainen. Ihan kun aivot olisi sumussa, silmät ei meinaa tarkentaa. Minulla ei ole tiimarin lukulaseja lukuunottamatta laseja vaan näköni on ok ja näen hyvin, mutta viime aikoina on tullut hetkiä, etten meinaa nähdä esim. telkkarin tekstejä, mutta parin tunnin päästä taas näen.
Ikää on jo hieman yli 40v, mutta samanikäiset kaverini eivät tunnista oireita itsessään. Mikä mua vaivaa? Voiko tällaisen takia edes mennä lääkäriin? Elämää kyllä haittaa, kun tässä olossa on vaikea keskittyä mihinkään.
Kommentit (12)
Mulla samanlaiset oireet, saman ikäinen olen. Eikä ole ainakaan diabetes. Ikänäöksi veikkasivat, talven aikana huonontunut. Menossa silmälääkäriin. Väsymys vaan, no on. Ei siihen kukaan ota kantaa. Olen kai tullu vanhaksi...
Voi ei, diabetes tästä nyt vielä puuttuisikin :( Tähän asti sokeriarvot ovat olleet tosi hyviä, mutta ehkä nyt olisikin hyvä käydä mittauttamassa kun olo on tämä.. Ehkä ruokavaliolla voisi vielä saada kuntoon ilman lääkitystä? Voiko siihen liittyä että karkista tulee huono olo. Söin viime viikolla pari reilua kourallista irtokarkkeja. Hetken päästä oli tuli tosi huono olo, mietin että olenkohan saanut vatsataudin. Huono olo kesti aika kauan. Eilen söin taas samasta pussista pari kourallista ja taas tuli oksettava olo. Ajattelin jo, että niissä karkeissa on jotain vikaa, kun huono olo tuli saman irtaripussin karkeista. Kyllä aiemminkin on tullut huono olo, mutta silloin on kyse ollut ihan selkeistä karkkiövereistä.
Mulle on näkö heikentynyt ja sitten tarkentunut Thyroxini lisäyksen ansiosta. Olisitko sinäkin alihoidettu? Keskustele lääkärin kanssa. Annosta ei saa nostaa liian nopeasti, liian isolla annoksella.
Rautalisä ja b-ryhmän vitamiinit kehiiin.
Rautavarastoarvot on syytä tarkistaa, josko olisi raudanpuute taustalla?
Onko kilpirauhasarvot mitattu hiljattain? Ettei ole liikatoiminnan oireita, kun esim. Basedow aiheuttaa silmäoireita.
Homeinen koti tai työpaikka...Tokkurainen olo, väsymys tai katseen kohdistus-/tarkennusongelmat voivat johtua siitä.
Minä itse säädän olon huonontuessa itse Thyroxin annostani hyvin pienellä määrällä, 1/4 25 µg:n tabletista, joka on 6,25 µg. Silloin tiedän auttaako Thyroxinin säätäminen.
Viimeksi aloin väsyä ja lihoin, ummetusta. Nostin vain tuon pikku määrän ja se jo auttoi. Oireet väistyivät.
En tiedä mitä mieltä lääkärit yleisesti ovat annoksen hienosäätämisestä itsenäisesti? Muistan kyllä ihan kokeneen yleislääkärin sanoneen minulle, että voit sitä annosta itsekin hienosäätää.
Vajaatoiminta minulla on ollut 30 vuotta, lapsesta saakka.
Tämä sopii minulle, verikokeet tsekkaan reseptin uusimisen yhteydessä, mutta oloni pitää olla hyvä ja oireeton, ei pelkät verikokeet auta säätämään.
Kannattaa poissulkea ensin ne sokerit, raudanpuute, b-vitamiinin puute ja sen jälkeen on helpompi miettiä olisiko se esim. kilpirauhanen vai joku muu.
Hyvä että löytyy hoidettavissa olevia syitä... Itelle kun tulee mieleen aina lähinnä aivosyöpä tai vastaava...
ap
Veikkaisin että tuota kilpparilääkitystä pitää säätää. Pitää myös muistaa että kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole sairaus, vaan oire. Sulla voi olla siis erityyppinen autoimmuunisairaus tuossa taustalla. Se siis voi aiheuttaa vajaatiominnan lisäksi muitakin oireita.
Et kertonut kilpparidiagnoosista tai siihen liittyvistä verikokeisa mitään erityistä, joten vaikea päätellä mitään. Etkä kertonut mitä muita oireita on, ehkä liittyen johonkin toiseen sairauteen. Jos karkeista tulee huono olo kannattaa katsoa ainesosaluetteloa, kyse voi olla vaikkapa ruoka-allergiasta (viljat, gluteeni?) Ja myös autoimmuunisairaudet voivat reagoida lisäaineisiin, viljoihin, yms.
Diabetes! Heittävät verensokerit vaikuttavat näkökykyyn. Ja väsymys on tietysti klassinen oire. Käy mittauttamassa sokerit.