Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienirintaiset imettäjät huomio!

23.03.2006 |

Täällä on yksi pienirintainen odottaja joka miettii, miten pienillä rinnoilla imetys onnistuu.

Lähtökoko oli AA, nyt rv. 21 olen päässyt kuppikokoon A (pienet ja littanat nää on silti, kun rinnanympärys on yli 80 cm).

Miten vastaavan kokoiset rinnat ovat teillä kasvaneet - ootteko päässeet B-kuppiin asti, vai? Entä miten pienistä rinnoista tulee maitoa tai imettäminen onnistuu yleensä?

Kiitos paljon etukäteen!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana rinnat kasvoivat vain ihan vähän, suunnilleen tuohon A-kuppiin. Kun maito synnytyksen jälkeen nousi, kasvoi kuppikoko B:hen ja siinä pysyi imetysajan. Sen jälkeen kutistuivat taas entiselleen - tosin terhakkuus ja kiinteys vaihtui imettäneen naisen " löllöihin" rintoihin... :-/

Maidontuotanto on ollut molempien lasten kanssa aluksi suorastaan valtaisaa ja muutenkin koko imetysajan hyvää. Molempia olen täysimettänyt 6kk ja hienosti ovat vauvat maidolla kasvaneet. Olen kuullut että yleensäkin pienirintaisten naisten maidontuotanto olisi keskimäärin suuririntaisia parempaa, tiedä sitten onko tuossa mitään perää... Mutta itseltäni siis ainakin onnistunut oikein hienosti - kuppikoosta huolimatta tai juuri sen takia :)

Onnea loppuraskauteesi, synnytykseen ja ihanaa vauva-aikaa!

Vierailija
2/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ennen raskautta rintojeni koko oli 75A, mutta raskauden myötä rintani kasvoivat niin, että niihin tuli ihan raskapusarvet. Ostin raskauden loppuvaiheessa imetysliivit kokoa 85B.

Neuvolassa minulle sanottiin, että yleensä pienirintaisilla naisilla maidontulo ja sen riittävyys on takuuvarmaa. Omalla kohdallani tämä on pitänyt paikkaansa ja imetys on sujunut tosi hyvin. Ehkä se imetyksen onnistuminen on nähinnä kiinni siitä millaiset nännit rinnoissa ovat kuin rintojen koosta. Tai näin ainakin ajattelisin...

-Pepca-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se imetys ja maidonnousu, ole rintojen koosta kiinni. Mullakin oli silloin aikanaan kun esikoista odotin pienet a-kupin tissukat ja kuitenkin maidon noustessa rinnat olivat koko luokkaa " Samantha Fox" (heh, ei tullu mitattua oikeel taval, vaik liiveil)

Eikä kyl pahasti tullut etes raskausarpia. Imetin poikaa silloin 9kk ikäiseksi.

Ja ne sun rinnat kyl sitää turpoo, viimestään sit kun se pieni nyytti ilmestyy rinnalle.

Ihanaa odotusta ja ole ihan huoleti...

Vierailija
4/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin silloin samoja kyssäreitä esikoista odottaessa.

Mulla on a-kuppi ja imettäessä muuttui b-kuppiin.

Maitoa molempia lapsia imettäessä on tullut todella hyvin, paremminkin liikaa ja sitten on saanut olla pumppaamassa.

Vierailija
5/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat ei kasvaneet raskauden aikana, mutta imetyksen aikana olen käyttänyt b-kupin imetysliivejä (en löytänyt pienempiä :)) Kun rinnat on täynnä, liivit on sopivat, imetyksen jälkeen liivinsuojat täyttää mukavasti :) Vauva nyt siis reilu 3kk ja täysimetyksellä mennään. Saa nähdä miten käy imetyksen loputtua, onko mitään jäljellä :/

Vierailija
6/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ollu aina melko pienet lollot, semmoset b70 luokkaa. Kasvoivat nykyiseen kokoon c75 jo raskausaikana ja hirveät arvet sain kasvun myötä. Vaavi on nyt 1,5kk ja maito on todellakin riittänyt! Noustessaan sairaalassa jouduin pumppaamaan pois jopa 3dl/pv pakkautumisen vuoksi... Onneksi tasaantui muutamassa päivässä.

Mulla on myös ollu koko ajan (on edelleen) " suihkutissi" ongelma ja epäilen että se johtuu juuri siitä kun tissit on suht pienet, tavallaan maito on tiiviimmin pakattu niihin. Ootteko muut huomannu samaa?

hh & Max 1,5kk

Vierailija
7/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 75AA koosta huolimatta imetys on ollut kahden lapsen kanssa ongelmatonta ja maitoa on riittänyt reilun vuoden imetyksiin oikein mainiosti.

Vierailija
8/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ja maidon määrä on riippuvainen maitorauhasten määrästä, eikä sillä ole mitään tekemistä rintojen koon kanssa. Sama juttu suihkutissien kanssa, se ongelma voi olla yhtä hyvin pieni- kuin isorintaisellakin.

Omalla kohdallani kävi niin, että A-kupista kasvoin ekan raskauden ja imetyksen aikana b-kuppiin ja toisen aikana C-kuppiin. Nyt kolmatta odottaessani on koko suunnilleen 80B, mikä imetysaikana erittäin luultavasti vaihtuu taas C-kuppiin. Ja suihkutissit on minullakin. Maitoa riittäisi siis vaikka kaksosille, toista lasta imetän edelleen.

Porenn ja tytöt 2v10kk ja 1v3kk sekä Pimpula rv 16+3

Vierailija
9/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon itsekin sen johtuvan siitä, että tisseihin ei kerralla mahtuisi niin paljon maitoa kuin rintarauhaset erittävät. Eli ne tulevat helposti tosi pinkeiksi ja valuttelevat (suihkuttavat) sitten liikamaitoa ihan omia aikojaan pois.

Vierailija
10/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sillä minkä verran naisella on rinnoissaan maitorauhasia. Ja niitä voi olla suuririntaisella vähän ja pienirintaisella paljon, ja päinvastoin.

Itselläni c-kupin rinnat ja eivät kasvaneet oikeastaan yhtään kummassakaan odotuksessa eikä arpiakaan ilmestynyt. Siltikin maitoa riitti niin että lapseni olleet liki 7kk pelkällä äidinmaidolla ja imetyksetkin jatkuneet pitkälti yli vuoden ja liki 2v eli kun vierottautuivat itse puuhasta.

Joten älä murehdi ja luota itseesi, sillä pötkii pitkälle tässäkin asiassa:o).

Vierailija
11/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ollut A-kupin liivit käytössä, ja ne usein hieman reilujakin, mutta jo odotusaikana alkoi hurja kasvu. maidon noustua synnytyksen jälkeen oli E-kupit sopivat. vaan niinpä on rintanikin kuin taisteluareenat, tupaten täydet pitkiä raskausarpia :) eipä tuo minua haittaa, kun eipä rintoja nää kuin oma mies joita nuo arvet ei tunnu haittaavan. muualle ei arpia tullutkaan, joten toisaalta olen ihan ylpeäkin noista äitiyden kunniamerkeistä ;) ja täysimetin 6kk. kauhulla vaan odotan että millaset tyhjät isot pussit mulle jää kun imetys loppuu..

Vierailija
12/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmiini:

Täällä on yksi pienirintainen odottaja joka miettii, miten pienillä rinnoilla imetys onnistuu.

Lähtökoko oli AA, nyt rv. 21 olen päässyt kuppikokoon A (pienet ja littanat nää on silti, kun rinnanympärys on yli 80 cm).

Miten vastaavan kokoiset rinnat ovat teillä kasvaneet - ootteko päässeet B-kuppiin asti, vai? Entä miten pienistä rinnoista tulee maitoa tai imettäminen onnistuu yleensä?

Kiitos paljon etukäteen!

Eli käsittääkseni rintojen koolla ei ole merkitystä (maitotiehyiden määrällä tms. - en muista tarkkaan! - on, mutta ei taas ole vaikutusta rintojen kokoon :), kokohan johtu kaiketi rasvakudoksen määrästä.

Itselläni koko kasvoi rajusti imetyksen pari ekaa päivää maidon noustessa (oli ihan kumma olo, kuin olisi yhtäkkiä pamahtanut jotkut silikonit rinnuksiin :), mutta sitten kokokin tasaantui. Imetysliivit on B-kuppia (normaalisti A tai AA; jotkut A-kupitkin ovat yleensä liian isoja mitoitukseltaan).

Onnea uudelle elämälle vauvan kanssa + imetykseen!

Vierailija
13/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kasvoi A:sta B-kuppiin. Maidon noustessa B-kuppi oli todella täynnä ja c-kuppikin olisi varmaan käynyt...

Meillä imetys oli takkuista alusta alkaen ja maitoa ei tuntunut tulevan tarpeeksi. Imetin n. 3 kk asti.

Vierailija
14/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rintsikkani ovat kokoa 85A. Nyt meneillään 27. raskausviikko ja mies kyllä väittää tissien kasvaneen, itse en moista huomaa. B-kuppisia olen sovittanut, on vieläkin liian isot. Näkee sitten, miten käy imettäessä. Jotain nestettä pukkaa jo.

Vierailija
15/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kuulla, että myös pienirintaisilla imetys onnistuu hyvin. Oma mummoni tokaisi minulle herkässä teini-iässä (15 v.?) että eihän noilla rinnoilla voi edes imettää! No eihän mulla edes ollut kuin AAAA-kuppi silloin ja mummo oli taas rehevä maatilanemäntä jolla kuppikoko varmaan E tai F. (onkohan mulla jäänyt jotkut traumat tuosta). Omalla äidilläni ovat rinnat jääneet kokoon 85C kahden lapsen jälkeen ja mielestäni ovat 60-vuotiaan rinnoiksi hyvin kiinteät ja terhakat, eikä lainkaan sellaiset tyhjät lapaset.

Tänään mittasin just huvikseen rintojeni ympäryksen. Ohjeidenhan mukaan jos rinnan päällys ja alusmitan erotus on 11 cm, niin silloin kuppi on AA, 13cm A-kuppi, 15 cm B-kuppi 19 cm C-kuppi jne.

Minulla erotus on nytkin vain n. 8 - 9 cm, eli ei edes ohjeiden mukaista AA-kuppia. Olen aikuisikäni käyttänyt kokoa 80 A-joka on minulle ollut paras koko (tosin vain parissa Lindexin mallissa), eikä mulle missään tapauksessa menisi mitkään AA:t tällä hetkellä (eikä 80AA:ta taideta juuri tehdäkään). Eli ilmeisesti tuo ohje kuppikoosta ei päden 100%:sesti, vaan riippuu rinnanmuodosta ja rinnanalusen ympärysmitasta.

Aurinkoista kevään jatkoa toivottelee;

Karmiini

Vierailija
16/25 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmiini:

Minulla erotus on nytkin vain n. 8 - 9 cm, eli ei edes ohjeiden mukaista AA-kuppia.

Samoin, jos sitäkään. Iso kori :) Mitta rintojen alta tosiaan paljon enemmän kuin 85 cm, mutta hyvinpä nuo sopivat. 90-ympärys on liian löysä. Hassua.

Vierailija
17/25 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole täysin huoletta, voi olla, että imetys onnistuu paremmin kuin että sinulla olisi isot rinnat. Itse olen A tai AA riippuen paljonko muuten painan. Rinnat kasvoivat raskausaikana 1 - 2 kuppikokoa, vaikka painon nousu lopussakin oli vain reilut 10 kg.

En tiedä miten muilla tosi pienirintaisilla, mutta minulla on olleet aina isot, törröttävät nännit. Ihanteelliset, sanoi hoitaja. Pienellä nännien hipaisulla alkoi maitoa tippua herakasti.

Pienirintaisuus käsittääkseni johtuu vähäisestä rasvakerroksesta, sitähän rinnat  ovat enimmäkseen. Ainakin mammografian tutkimustuloksessa kommentoidaan, että erittäin vähän rasvaa. Maitotiehyet lienevät aika samanlaiset kaikilla. Jostain luin, että pienirintaisen imetys onnistuu sen vuoksi paremmin, ettei rintojen rasva paina maitotiehyeitä, maito pääsee tulemaan paremmin.

Imetin yötä päivää 10 kk ja vielä kuukauden yösyötöt. Vauva oli vastasyntyneiden teholla ja hoitajat sanoivat suoraan, että voi käydä niin, että vauva ei huoli rintamaitoa, koska öisin ruokitaan pullosta ja siitä tulee  maito helposti. Ei pitänyt paikkaansa. Vauvelille kelpasi kumpikin. Kolme läheistä naista, joilla on isot rinnat, eivät ole pystyneet imettämään kunnolla. Rinnat ovat piukeena mutta maito ei vaan tule ulos kunnolla ja vauva turhautuu.

Vierailija
18/25 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole täysin huoletta, voi olla, että imetys onnistuu paremmin kuin että sinulla olisi isot rinnat. Itse olen A tai AA riippuen paljonko muuten painan. Rinnat kasvoivat raskausaikana 1 - 2 kuppikokoa, vaikka painon nousu lopussakin oli vain reilut 10 kg.

En tiedä miten muilla tosi pienirintaisilla, mutta minulla on olleet aina isot, törröttävät nännit. Ihanteelliset, sanoi hoitaja. Pienellä nännien hipaisulla alkoi maitoa tippua herakasti.

Pienirintaisuus käsittääkseni johtuu vähäisestä rasvakerroksesta, sitähän rinnat  ovat enimmäkseen. Ainakin mammografian tutkimustuloksessa kommentoidaan, että erittäin vähän rasvaa. Maitotiehyet lienevät aika samanlaiset kaikilla. Jostain luin, että pienirintaisen imetys onnistuu sen vuoksi paremmin, ettei rintojen rasva paina maitotiehyeitä, maito pääsee tulemaan paremmin.

Imetin yötä päivää 10 kk ja vielä kuukauden yösyötöt. Vauva oli vastasyntyneiden teholla ja hoitajat sanoivat suoraan, että voi käydä niin, että vauva ei huoli rintamaitoa, koska öisin ruokitaan pullosta ja siitä tulee  maito helposti. Ei pitänyt paikkaansa. Vauvelille kelpasi kumpikin. Kolme läheistä naista, joilla on isot rinnat, eivät ole pystyneet imettämään kunnolla. Rinnat ovat piukeena mutta maito ei vaan tule ulos kunnolla ja vauva turhautuu.

aloittajan lapsi lienee jo jokin aika sitten vieroittunut.

Vierailija
19/25 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh, eihän sitä tiedä ;)

Vierailija
20/25 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla A-kupin rinnat kasvoivat B-kupiksi. Imetys sujui hyvin ja maitoa tuli enemmän kuin riittävästi :) Nyt noin vuosi imetyksen lopettamisen jälkeen rinnat ovat pienemmät kuin ennen raskautta.