Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri oli kirjoittanut b-lausuntooni ammatti: myyjä, työtön. Miksi?

Vierailija
06.04.2017 |

Mulla on oikeasti myyjän ammatti. Hän kysyi ammattiani tapaamisessa suullisesti, sanoin myyjä, ja oli sitten kirjoittanut sarakkeeseen noin. Olen ollut kaksi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä syövän ym. fyysisten ongelmien vuoksi, joten en ole mikään huvikseen työttömänä pyörivä, vaikka työttömyyttä jonkin aikaa olikin ennen diagnoosia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se periaatteessa totta, olet myyjä ja työtön, kun et töissä ole pystynyt käymään. Varmaan se muutetaan sitten kun paranet ja pääset taas töihin.

Mä luulen, että ne ammatit kysytään sen takia, että lääkärille ehkä on jo diagnoosin teko johonkin vaivaan helpompaa, kun tietää tekeekö asiakas vaikka raskasta ruumiillista työtä ja samoin sairasloman määräämiseen varmaan ammatti vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se periaatteessa totta, olet myyjä ja työtön, kun et töissä ole pystynyt käymään. Varmaan se muutetaan sitten kun paranet ja pääset taas töihin.

Mä luulen, että ne ammatit kysytään sen takia, että lääkärille ehkä on jo diagnoosin teko johonkin vaivaan helpompaa, kun tietää tekeekö asiakas vaikka raskasta ruumiillista työtä ja samoin sairasloman määräämiseen varmaan ammatti vaikuttaa.

Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ei ole työtön vaan eläkeläinen.

Vierailija
4/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ja työkyvytön/työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ovat mielestäni eri asioita. Työttömän pitää olla työkykyinen.

Vierailija
5/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han totesi, että "työttömyyttä oli jonkin aikaa ennen diagnoosia". Eli se on ollut viimeisin status ennen sairaslomaa: työtön myyjä.

Mä en taas ymmärrä, mikä työttömyydessä niin nolostuttaa.

Vierailija
6/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi lääkäri on kommentoinut sun ammattia ja työttömyyttä B-lausunnossa? Siksi että B-lausunnon tarkoitud on arvioida henkilön tyyökykyä tai työkyvyttömyyttä ja sen jatkumista hönen nykyisessä ammatissaan tai mahdollisesti uudelleenkoulutettuna. Tietekin siihensilloin vaikuttaa se, mikä sun ammatti on. Myös se, onko työssä, sairaslomalla vai kokonana menettänyt työnsä kertoo työkyvystä. Jos on työssä, ei yleensä voi saada eläkettä eikä kuntoutustukea. Jos on sairaslomalla, voi saada kuntoutustukea tai väliaikaista eläkettä. Jos on jo pitkään ollut työttömänä, saatetaan pitää todennäköisenä, että tarvitset eläkettä.

Vierailija
7/10 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han totesi, että "työttömyyttä oli jonkin aikaa ennen diagnoosia". Eli se on ollut viimeisin status ennen sairaslomaa: työtön myyjä.

Hänen nykyinen status on työkyvyttömyyseläkkeellä oleva myyjä.

Vierailija
8/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä kysyttiin ammattia eikä statusta, eikä työtön ole kyllä mun ammatti. Se, että työttömyyttä on jossain vaiheessa ollut, sehän tulee ilmi muutenkin kaikista kelan tiedoista ja niistä kertomuksista, joita siellä on muuten ollut aiemmista b-lausunnoista.

Mietin, millä tavalla "työtön" kohta mahdollisesti vaikuttaa, eli miksi se oli olennaista siihen laittaa. Se on selvä, että myyjän hommiin en ole työkykyinen tällä hetkellä. Työttömänä varmaan pärjäisin, kun voisin hakea eri etuutta ja ei mua kukaan kuitenkaan ottaisi töihin tässä kunnossa. Ap

Vierailija
9/10 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap ei ole vielä virallisesti eläkkeellä? onko tämä b-lausunto vasta pidempään saikkuun ja sen jälkeen vasta mahdollisesti eläkeharkinta? Jos näin on ja olet ennen sairastumista ollut työtön olet myyjä, työtön vaikka tällä hetkellä olisit työkyvytön työtön.

Jos saat jo eläkettä etkä sairaspäivärahaa tai työttömyyskorvausta ja olet siis työkyvyttömyydestä eläkkeellä olet myyjä, työkyvyttömyyseläkkeellä. Pelkkä myyjä, eläkkeellä saa lukijan luulemaa että iän puolesta eläköitynyt.

Vierailija
10/10 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein sanottu. Tosin on syytä täsmentää, että määräaikainen työkyvyttömyyseläke on viralliselta nimeltään "kuntoutustuki". Ja jos lääkäri haluaa B-lausunnossaan sanoa, että hänen mielestään henkilö on pysyvästi työkyvytön, laittaa hän ruksin kohtaan "toistaiseksi". Tämä kai sen takia, että ennemmin tai myöhemmin työkyvyttömyyseläke muuttuu normaaliksi työeläkkeeksi, normaalissa eläkeiässä (jos potilas vielä on hengissä).

Joka tapauksessa se henkilö on ollut aikamoinen valopää, joka on keksinyt tällaisen terminologialla venkoilun ihmisten hämäämiseksi. Asiaa perustellaan mm. sillä, että kuntoutustukea nauttivan henkilön pitäisi osallistua jonkinlaisiin suunnitelmallisiin kuntoutustoimenpiteisiin, joilla hänestä ehkä saataisiin uudestaan työkykyinen, mutta käytännössä pelkkä lääkityksen nauttiminen riittää, varsinkin jos potilas on todettu sairautensa puolesta kykenemättömäksi "työkuntoutukseen".

Nykyisin tuntuu olevan yhä useammin tapana, että vaikka erikoislääkäri suosittelee vuosi toisensa jälkeen potilaalle pysyvää työkyvyttömyyseläkettä, niin työeläkeyhtiöt ja KELA ihan kiusallaan myöntävät aluksi kuntoutustukea määräaikaisena, useamman vuoden ajan pienissä pätkissä.

Yksityislääkärien lausunnoilla ei nykyisin käytännössä ole mitään merkitystä, vaan lausunnot pitää saada julkisen terveydenhoidon puolelta. Tämän minulle paljasti eräs yksityislääkäri, joka itse samalla toimii erään työeläkeyhtiön ns. vakuutuslääkärinä.