Kun olen sanonut, etten käytä enää alkoholia, minua katsottu oudosti ja jopa luultu alkoholistiksi
Kun sanon jossain syömässä, illanvietossa tai muualla, etten käytä nykyisin alkoholia, ihmiset epäilevät jopa, että olen raitistunut alkoholisti. Se on loukkaavaa! Minulla oli verenpaineet koholla, minkä takia tein ison muutoksen. Ennen en harrastanut kunnon liikuntaa kuin 2 kertaa viikossa ja kävelin noin 1 km päivässä. Pari lasia viiniä tai pari isoa siideriä oli ihan vakio pe ja la illalla. Nykyisin nukun paljon paremmin myös viikonloppuisin, harrastan raskasta liikuntaa noin 3-4 t viikossa, kevyttä jumppaa tai pyöräilyä tai uintia pari tuntia viikossa ja lihaskuntoilua 1-2 tuntia viikossa. Verenpaineet ovat laskeneet, lääkitystä ei tarvittukaan. Ja olen pirteämpi, kun nukun syvemmin. Mutta miksi edelleen on ihmetyksen aihe, jos joku seurueessa ei käytä alkoholia? Eikö sen pitäisi olla normaalia, eikä merkki, että on ollut alkoholisti tai uskovainen?
Kommentit (14)
Itse olen törmännyt myös ennakkoluuloihin sen vuoksi, etten juuri käytä alkoholia. En siis ole absolutisti, juon alkoholia 1-4 kertaa vuodessa 3-6 annosta kerralla. Syy vähäiseen käyttöön on se, etten pidä mausta enkä juuri saa humaltumisen tunteesta mitään. En siis koe tarvitsevani alkoholia mihinkään. Ihmisten on erittäin vaikea ymmärtää tätä. Jos olen saanut selitettyä syyn vähäiseen alkoholin kulutukseen, olen saanut lähinnä ohjeita siihen, miten ja millaisia alkoholituotteita minun pitäisi nauttia, jotta maku olisi siedettävä ja humaltuisin nopeasti/humala pysyisi yllä pitkään. Jotenkin vain ihmisten on vaikea ymmärtää, etten kärsi alkoholin vähäisestä käytöstäni, se on ongelma vain muille, ei itselleni. Lisäksi ihmiset tuntuvat luulevan, että alkoholin käyttötottumuksistani kertomalle tuomitsen heidän juomisensa. Tosiasiassa muiden juominen ei juuri minua kiinnosta. En ymmärrä miksi minun juomattomuuteni sen sijaan kiinnostaa niin monia.
Vain alkoholisti lopettaa kokonaan. Me normaalit ihmiset juomme kun huvittaa, sillä alkoholi ei ole meille ongelma.
Anna hämmästellä. Juoppo sukupolvi, jota itsekin edustan. Alkoholi kuului lähes kaikkeen.
Tämänhetkin nuoriso ei useinkaan juo alkoholia, eikä sitä tarvitse selitellä. Fiksumpi sukupolvi muuttamassa asenteita. :)
Vierailija kirjoitti:
Vain alkoholisti lopettaa kokonaan. Me normaalit ihmiset juomme kun huvittaa, sillä alkoholi ei ole meille ongelma.
Ei se muutaman juominenkaan hyväksi sinulle ole ainakaan puhtaasti fyysiseltä puolelta tarkasteltuna. Psyykkistä hyötyä siitä tosin saattaa olla.
Se tunne on vaan sussa itessäs. Ite ollut juomatta nelisen vuotta, eikä kukaan muu paitsi minä itse oo tehny numeroo mun juomisesta/juomattomuudesta...
Multa muistaakseni kysyttiin töissä joskus, että teenkö uudenvuodenlupauksia tai jotain, jostain aihe kuitenkin päätyi siihen että sanoin ajatelleeni jättää alkoholin. Työkaveri kysyi heti, että ai onko sulla ollu jotain ongelmia alkoholin kanssa. No ei ole, se vaan ei tee ollenkaan hyvää mun ahdistuneisuushäiriölle enkä muutenkaan välitä juoda. Joo, mistä sitä työkaveri olisi voinut tätä tietää, mutta ärsytti, että ekana se ajatteli mulla olevan joku alkoholiongelma tai sen alku. Miksi Suomessa ei saa olla juomatta ihan muuten vaan?
Musta alkoholi vaikuttaa unen lisäksi fyysisen rasituksen sietoon. En siis huippu-urheilijoista tiedä, mutta mun ei tarvii kuin 3/4 pulloo juoda punkkua ja seuraavan päivän on jalat lyijyä. Käyn usein juoksemassa portaita treeninä, ja se ei muuten tunnu hyvältä, jos on ottanut edellispäivänä. Oon ajatellut itsekin lopettaa juomisen (pois lukien häät ja vastaavat juhlat)...
Vanha toimiva konsti bileissä ottaa drinksu lasi käteen ja ottaa muka hörppyjä. Pikkuhiljaa ujuttaa lasi pöydälle puoli tyhjien lasien sekaan. Porukka on jurrissa, eikä tartte selittää! Bileethän on ollut köyhät jos kaikki lasit ja pullot on tyhjiä.
Alkoholi tuo ihan kohtuukäytössäkin helposti kiloja ja turvotusta kroppaan. Kun laihdutin, olin kokonaan juomatta. Silti sitäkin joku ihmettel, vaikka olisin selittänyt, etten halua turhia kaloreita edes silloin tällöin. Nyt en laihduta, mutta kalorimäärät on mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha toimiva konsti bileissä ottaa drinksu lasi käteen ja ottaa muka hörppyjä. Pikkuhiljaa ujuttaa lasi pöydälle puoli tyhjien lasien sekaan. Porukka on jurrissa, eikä tartte selittää! Bileethän on ollut köyhät jos kaikki lasit ja pullot on tyhjiä.
Itsekin kuljen yleensä yökerhossa pullo kourassa. Juon siitä alkuun ehkä puolet ja sen jälkeen vain kanniskelen pulloa. Jossain vaiheessa heivaan pullon pois ja sanon, että en halua juoda enää enempää. Tätä voi vielä säestää toteamalla kuinka on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kuljen yleensä yökerhossa pullo kourassa. Juon siitä alkuun ehkä puolet ja sen jälkeen vain kanniskelen pulloa. Jossain vaiheessa heivaan pullon pois ja sanon, että en halua juoda enää enempää. Tätä voi vielä säestää toteamalla kuinka on kallista.
Mutta miksi?! Onko se jotenkin noloa, ettei juo? Vai ihmettelevätkö toiset? En ole 10 vuoteen käynyt yökerhossa, niin en oikeasti tiedä. Pubeista saa alkoholittomia juomia. Yksi tuttu sanoi, että nuorissa kävijöissä on paljonkin niitä, jotka tulevat sinne seurustelemaan ja ostavat mieluummin alkoholitonta.
Meillä on työpaikan pikkujoulut korvattu yhteisellä ruokailulla (laadukkaasti hyvässä ravintolassa). Syy on se, että aiemmin se oli baarikierros, ja moni jäi pois esim. 3 vuotta sitten, koska ovat melko raittiita. Ei huvita katsoa vierestä toisten viinanjuontia.
13 jatkaa.. En ole siis itse absolutisti, mutta minulle tulee huono olo monesta alkoholista ja on yksi pitkäaikaissairaus, jonka takia ei ole hyväksi ottaa liikaa.
Tuttu tunne varsinkin sukujuhlissa.Ai miksi et juo? -kyselyt jaksavat ärsyttää.Ei kelpaa edes vastaukseksi että olen autolla...no nyt sentään raskaus kelpaa syyksi.En siis ole ihan totaali Absolutisi,mutta juon maks kerran pari vuodessa...ja sittenkin vain olutta ulkomailla.