Miten paljon treeniä on liikaa? Millainen jako salitreeniin?
Olen 20-vuotias ja harrastan 3 kertaa viikossa trampoliinivoimistelua, lisäksi käyn salilla kolme kertaa viikossa ja koitan tehdä kuntopiirin kerran viikossa (4 kierrosta, 7 liiketta, 45s+15s lepo). Viime viikkoina olen huomannut, että edistyminen tuntuu todella hitaalta kaikissa. Trampalla väsyttää, salilla painot lisääntyvät hitaasti. Kuntopiirin kanssa ei ole ongelmaa, mutta se on vain kerran viikossa lisänä muutenkin.
Olen tähän asti tehnyt salilla aina koko kehon treenin, lähinnä laitteilla. Keskivartaloni on vahva, en juuri tarvitse sen kanssa ihmeempää treeniä, mutta jalkoihin ja yläkroppaan tarvitsen lisää sekä voimaa, että kestävyyttä. Käsittääkseni optimaalisinta olisi tehdä tällä hetkellä suht pitkiä sarjoja (10 toistoa) ja kesällä treenitauolla keskittyä kasvattamaan voimaa isommilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla. Olenko yhtään oikeilla suunnilla?
Varsinaisista treeneistä en tule jättämään pois, mutta olisikohan salilla käyminen tehokkaampaa jos kävisin vain kahdesti viikossa, vai löytyisiköhän jokin järkevä jako kolmelle päivälle? Entä tuo kuntopiiri, pitäisikö se jättää pois, vaikkei se tunnu haittaavan, niin varmasti kuitenkin hidastaa palautumista, mikä nimenomaan tuntuu tällä hetkellä olevan se ongelma.
Ja vielä, millaisia liikkeitä kannattaisi alkaa tekemään kun laitteista loppuu painot? Tällä hetkellä esim. jalkaprässissä teen 3 x 10 x 180 ja lähentäjissä ja loitontajissa laitteiden maksimit eli 3 x 10 x 60. Salilla käyminen on itselleni jokseenkin uutta ja tähän asti ajattelin tekeväni vain mikä parhaalta tuntuu, mutta nyt ei vaan tunnu enää homma toimivalta. :/
Kiitos paljon jo etukäteen kaikille vinkeistä ja avusta! :)
Kommentit (10)
Teetä asiantuntijalla 3:lle päivälle jaettu ohjelma, ei missään tapauksessa kolmea koko kropan treeniä viikossa. Sali- ja trampoliinitreeni ok, mutta mielestäni voisit tuon kuntopiirin jättää pois, jotta ehtisit palautuakin jossain välissä. Muuten et jaksa loputtomiin, etkä kehity.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn salilla niin että jaan lihakset kolmeen päivään eli ekana päivänä selkä+hauis, toisena päivänä rinta+ojentaja ja kolmantena olkapäät+vatsat+jalat.
Mun mielestä tuo että aina treenaisi kokokropan läpi on epärealisista ja tehotonta. Mikään lihas ei saa tarpeeksi ärsykettä.
Tuo koko kropan treenaus tuntui alkuun ihan hyvältä, tasaisesti totuttelin painoihin kun olen tottunut tekemään kaiken vain oman kehon painolla, mutta nyt kun lihas on tottunut vastukseen, niin olet täysin oikeassa. Tästä ei tunnu olevan mitään iloa, taaksepäin en ole toki mennyt, mutta todella pienin askelin eteenpäin...
Jos käyt salilla 3 kertaa viikossa, kaksijakoinen ohjelma on järkevin. Kolmijakoisella treenaisit kunkin lihasryhmän vain kerran viikossa, mikä ei ole kehittymisen kannalta riittävää.
Milloin lepäät? Milloin treenisi ovat palauttavia? Onko sinulla kevyempiä viikkoja? Se, että kehitys on pysähtynyt, kielii jo siitä, että tarvitsisit kevyemmän viikon ja todennäköisesti uuden ohjelman vaihtaaksesi lihasärsykkeet.
Vierailija kirjoitti:
Teetä asiantuntijalla 3:lle päivälle jaettu ohjelma, ei missään tapauksessa kolmea koko kropan treeniä viikossa. Sali- ja trampoliinitreeni ok, mutta mielestäni voisit tuon kuntopiirin jättää pois, jotta ehtisit palautuakin jossain välissä. Muuten et jaksa loputtomiin, etkä kehity.
Opiskelijabudjettiin huonosti sopii asiantuntijan palvelut, mutta toki tätä olen harkinnut kyllä, jos en onnistu löytämään asiaan ratkaisua itse. Tuon kuntopiirin tosiaan taidan nyt jättää alkuun pois, kai se on vähän turha kun trampalla tulee kuitenkin tehtyä eräänlaista hiittiä pakostikin välillä. :)
-ap
Siirry salilla vapaisiin painoihin ja tee jako eri päiville, kuten ylemmät ehdottivat. Itse jättäisin kuntopiirin pois ja ottaisin tilalle vaikka joogaa, venyttelyä, rauhallisen kävelylenkin tms. palauttavaa. Trampoliinivoimistelu kuulostaa kivalta, missä sellaista voi harrastaa? :)
Yksijakoinenkin voi olla ihan hyvä. Googleta Arnoldin kultainen kuusikko.
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt salilla 3 kertaa viikossa, kaksijakoinen ohjelma on järkevin. Kolmijakoisella treenaisit kunkin lihasryhmän vain kerran viikossa, mikä ei ole kehittymisen kannalta riittävää.
Milloin lepäät? Milloin treenisi ovat palauttavia? Onko sinulla kevyempiä viikkoja? Se, että kehitys on pysähtynyt, kielii jo siitä, että tarvitsisit kevyemmän viikon ja todennäköisesti uuden ohjelman vaihtaaksesi lihasärsykkeet.
Hmm, lasketaanko kävely palauttavaksi treeniksi? Kävelen paljon koirieni kanssa. Kevyempiä viikkoja en ole pitänyt, välillä vain on kuntopirii jäänyt tekemättä ja silloin tällöin salikäynti jos aamulla on ollut menoa. 2-jakoinen ohjelma kuulostaisi mukavalta, mutta minkähän tyylinen jako olisi hyvä? Pidän joka viikko yhden kokonaisen lepopäivän, mutta koska tramppa on iltaisin ja sali aamuisin, tulee välillä treenin väliin reippaasti yli päivä. Ohjelman päivitys on ehdottomasti tarpeen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Siirry salilla vapaisiin painoihin ja tee jako eri päiville, kuten ylemmät ehdottivat. Itse jättäisin kuntopiirin pois ja ottaisin tilalle vaikka joogaa, venyttelyä, rauhallisen kävelylenkin tms. palauttavaa. Trampoliinivoimistelu kuulostaa kivalta, missä sellaista voi harrastaa? :)
Kiitos vinkistä, jooga onkin aina ajoittain pyörinyt mielessä, mutten millään ole saanut aloitettua. Vapaisiin painoihin siirtyminen kuulostaa siltä, että ehkä tässä on vain etsittävä apua osaavammalta. Millaisia hintoja yhdestä PT-käynnistä + ohjelmasta kannattaa maksaa? Vai riittääkö yksi käynti? Tramppaseuroja ei ihan joka paikasta löydy, mutta seurojen kotisivut löytyy täältä http://www.voimistelu.fi/loydaseura?Categories=57 :) Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa, mielettömän tehokas, monipuolinen ja hauska laji!
-ap
ap kirjoitti:
Ja vielä, millaisia liikkeitä kannattaisi alkaa tekemään kun laitteista loppuu painot? Tällä hetkellä esim. jalkaprässissä teen 3 x 10 x 180 ja lähentäjissä ja loitontajissa laitteiden maksimit eli 3 x 10 x 60. Salilla käyminen on itselleni jokseenkin uutta ja tähän asti ajattelin tekeväni vain mikä parhaalta tuntuu, mutta nyt ei vaan tunnu enää homma toimivalta. ://quote]
Joko pidempiä sarjoja, esim. 4x10 tai 3x15, tai sitten supersarjoja, esim. prässisarjan perään kyykkyhyppyjä ja sitten vasta tauko ja uusi sarja, tai lähentäjät+loitontajat+askelkyykkykävely, tai mitä nyt keksitkin. Laitteissakin voit hakea erilaista tuntumaa vaihtamalla asentoa, esim. prässissä jalat yhdessä, tai ylempänä/alempana kuin normaalisti.
Itse käyn salilla niin että jaan lihakset kolmeen päivään eli ekana päivänä selkä+hauis, toisena päivänä rinta+ojentaja ja kolmantena olkapäät+vatsat+jalat.
Mun mielestä tuo että aina treenaisi kokokropan läpi on epärealisista ja tehotonta. Mikään lihas ei saa tarpeeksi ärsykettä.