Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö Suomessa olla ilmaista varhaiskasvatusta?

Vierailija
01.04.2017 |

Ja miten se tulisi toteuttaa?

Kommentit (18)

1/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten se toteutetaan? muiden rahoilla 

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
2/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Kuten koulut, kirjastot, neuvolat, tietää jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna-Marjaana kirjoitti:

Kuten koulut, kirjastot, neuvolat, tietää jne

Tietää oli tiet

Vierailija
4/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällähän haetaan vain varhaiskasvatuksen pakollisuutta. Ensin ilmaiseksi, sitten pakko osallistua. En kannata.

Vierailija
5/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jokainen hoitaa kakaransa itse tai maksaa niiden hoidosta. Se ei kuulu muille, erityisesti veronmaksajille. Kyllä, olen lapsellinen ja maksanut aikoinaan korkeimman maksun mukaan vuosikausia päivähoitomaksuja.

Vierailija
6/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata maksutonta varhaiskasvatusta. Pienituloiselle maksu on jo nyt pieni tai jopa nolla.

7/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kaiken pitää olla maksutonta ja ilmaista? 

Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)

Vierailija
8/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksutonta voisi olla joitain tunteja viikossa yli kolme vuotiaille.

Vierailija
9/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata maksutonta varhaiskasvatusta.

Vierailija
10/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannatan. Kaikille yli 3-vuotiaille lapsille 3 tuntia ilmaista varhaiskasvatusta, 5 päivää viikossa. Yli menevästä hoidosta sitten hoitomaksua. Enkä pane pahakseni jos koulupakko alkaisi näinollen 3-vuotiaana. 

Hoitomaksut pitäisi myös muuttaa tuntiperusteisiksi. Maksetaan vain siitä mitä käytetään. 

Hoitomaksut pienituloisille ei todellakaan ole pieniä. Meillä netto molemmilla 1500e ja molemmista lapsista maksetaan hoitomaksua 170e. Suhteessa palkkaan summa ei ole pieni, vaan tekee tosi ison loven lompakkoon. 

t. lastenhoitaja

Vierailija
11/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Marjaana kirjoitti:

Minkä takia kaiken pitää olla maksutonta ja ilmaista? 

Kysymyshän olikin, kuinka se tulisi toteuttaa. Nyt moni pitää lapsiaan hoidossa useita tunteja ilmaiseksi. Jos ilmainen olisi vain muutamia tunteja päivässä, voisi se olla taloudellisesti jopa hyödyllistä

Vierailija
12/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi.

Vierailija
13/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne kaikki lapset mahtuisivat, jos nyt jo tekee tiukkaa ja liian vähän henkilökuntaa? Muutenkaan suurituloiset eivät tarvitse mitään maksuttomuutta. Eli en kannata.

Vierailija
14/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannatan. Kaikille yli 3-vuotiaille lapsille 3 tuntia ilmaista varhaiskasvatusta, 5 päivää viikossa. Yli menevästä hoidosta sitten hoitomaksua. Enkä pane pahakseni jos koulupakko alkaisi näinollen 3-vuotiaana. 

Hoitomaksut pitäisi myös muuttaa tuntiperusteisiksi. Maksetaan vain siitä mitä käytetään. 

Hoitomaksut pienituloisille ei todellakaan ole pieniä. Meillä netto molemmilla 1500e ja molemmista lapsista maksetaan hoitomaksua 170e. Suhteessa palkkaan summa ei ole pieni, vaan tekee tosi ison loven lompakkoon. 

t. lastenhoitaja

Jyväskylässä onkin jo tuntiperusteinen maksu. Varmaan on muitakin kaupunkeja

Vierailija
15/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei tule olla. Tässä perusteluitani:

- Päivähoitomaksu on todella pieni suhteessa sen todelliseen arvoon. Kun itse laitoin lapsen hoitoon 4-vuotiaana mennäkseni töihin, olin suorastaan äimistynyt, kun maksimimaksu oli vanin 270 e - todellakin kannatti mennä töihin!

- Päivähoitomaksu lasketaan tulojen mukaan, ja oikeasti tosi pienituloisilla maksuton vain muutamia kymppejä - joskus ei sitäkään. (Tai ainakin näin olen kuullut pienituloisilta ystäviltäni.)

- Jotkut valittavat, että "entäs, kun on monta lasta - sitten päivähoito tulee tosi kalliiksi" yms. yms. Noh,tähän sanoisin, että syntyvyyttä voi säädellä - lapsia ei pidä koskaan hankkia (ja kyllä, se on hankkimista, jos koko ajan muka vahingossa tulee raskaaksi) sillä periaatteella, että kyllä joku muu aina maksaa. Yli varojen ei pidä elää tässäkään asiassa.

- Lapsi ei _välttämättä tarvitse_ hoitoa ennen esikoulua - ihan kelpo kansalaisia "ennen vanhaankin" meistä on tullut, vaikka "vain" kotona hoidettiin. Jos todellakin on liian kallista laittaa lapsia hoitoon, niin hoidetaan sitten kotona.

...Nämä perustelut nyt näin äkkiseltään tuli mieleen. Terveisin alle mediaanituloa tienaava äiti.

Vierailija
16/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rahaa jostain saisi taiottua ei henkilökuntaa saa. Jo nyt liian vähän päteviä. Sinne vaan kaikki lapset ja joku pultsaripete niitä kaitsemaan.

Vierailija
17/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustiedot on ainut puolue jolle tämä on Ei

Vierailija
18/18 |
01.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuton päivähoito olisi kiva työtä tekevien lapsille. Heillehän se on tarkoitettu. Muille voisi olla maksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme